Lektion 9: torsdag 3e september

Tjena tjena mittbena!

Jag glömde säga att det finns nu fler felmeningar i dokumentet nedan som ni gärna får försöka korrigera! 

På den här länken hittar ni vårt Google Doc som jag kommer att använda under kursens gång.

Tryck här för att se era felmeningar.

Zoom-länk för lektioner: 

https://zoom.us/j/95596102749

TIPS: Läs gärna min Tutorial för Zoom för elever.

TIPS: Elektronisk kalender för kursen.

(Frivillig) läxa före kursens start

Alla mina läxor är frivilliga; med andra ord väljer ni själva hur mycket ni vill investera i kursen.

Läxa: Övningsboken B2+C1 

s. 181-186: Är/blir + perfekt particip 

s. 188: Partikelverb

Bli över, dra för, dra ihop sig, dra sig ur, dra till med, få igen, få för sig, få till, ha av, ha bort, komma på

Var beredd på att svara på följande frågor: 

 

  1. Vad brukar bli över på din tallrik efter middagen? 

 

  1. Hur ofta behöver du dra för gardinerna under en arbetsdag hemma? 

 

  1. Vad brukar du göra när det börjar dra ihop sig till deadline på ett projekt?

 

  1. Vad är en vanlig faktor till att en sponsor drar sig ur ett event? 

 

  1. Har du någon behövt dra till med en riktigt stor lögn (för att nöden krävde det)? 

 

  1. Vilka metoder rekommenderar du för att få igen en överfylld väska? 

 

  1. Hur ofta brukar du få för dig att är en måndag – när egentligen är en torsdag – under semestern?

 

Att få för sig = att missuppfatta något 

 

  1. Har du också haft en katastrofal inledning på något som du sedan ändå fick till det ganska bra till slut? 

 

  1. Vad säger man om man råkade ha av gitarrsträngarna på din kompis enda exemplar av Eric Claptons personliga gitarr? 

 

Gitarren kostade för övrigt en förmögenhet (dvs: MYCKET pengar)! 

 

  1. Har du haft bort något den senaste månaden? 

Själv försvann min mobilladdare mystiskt härommånaden. 

 

  1. Har du också kommit på något i sista sekund, som förmodligen räddade ditt skinn? 

Läxa: Textboken B2+C1  

På tal om naturen, som du kan läsa mer om på s. 278-283, ska du under nästa lektion ge ett sommarprat. Mer information om detta kan du läsa mer om i det här dokumentet.

Ett tips till de mer ambitiösa studenterna: Du kan låtsas att du ska ge ett sommarprat som Kerstin Ekman, en författare du kan läsa mer om på s. 285-286 i Textboken.

 

 

Läxa: Textboken B2+C1  

 

UPPGIFT: Läs främst första och andra stycket i texten Lantisar är smartare än Stockholmare på s. 275. Du får gärna läsa hela artikeln mellan lektioner. 

UPPGIFT: Diskutera frågorna om artikeln på s. 277. Skippa de ni inte kan svara på eller som ni finner ointressanta. 

  1. Vad var tanken med FB-gruppen “Glesbygdsgirls? Vilken typ av kommentarer dök upp? 

 

  1. Vad brukar Karin Adelsköld möta för reaktioner när hon är uppvuxen på landet? Varför? 

 

  1. Vad krävs enligt henne för att man ska klara livet på landet`

 

  1. Vilka jämförelser gör hon mellan stockholmare och landsbygdsbor? 

 

  1. Vad vill Adelsköld säga med följande citat?  

 

“Har man dödat en höna med händerna för att få mat när man är insnöad i skogen skitar man duktigt i på vilken sida av rulltrappan man ska stå.” – Adelsköld 

  1. På vilket sätt är lantisar smartare än stockholmare, enligt Adelsköld? 

 

  1. Beskriv artikelförfattarens stil. Vad tycker du om den? 

 

Nedan finns några tips på fraser: 

Uppgiven? – “allt är hopplöst”

Upprymd? – “ooh vad taggad jag är på mitt spännande li”

Öppen? – ”jag berättar allt”

Raljerande? – oseriös på ett medvetet sätt. Präglas ofta av ett vardagligt språk. I princip en synonym till ironisk 

Ironisk? 

Irriterad? 

  1. Vilka tankar väcker texten hos dig? 

 

  1. Vad tror du syftet är med texten? 

 

  1. Välj ut eller ett par meningar som du tycker är speciella. Motivera varför du har valt just dem.

 

 

Läxa: SKRIVUPPGIFT: 

En frivillig läxa  

  • Gör en valfri skrivuppgift i Rivstart Textboken. Skrivuppgifter är ett bra sätt för lärare att veta en elevs nivå.
  • På den här länken hittar ni en sammanfattning av samtliga skrivuppgifter i Textböckerna.
  • Om möjligt, får du gärna skicka det i ett Microsoft Doc men du kan skicka uppgiften i ett mail.
  • Jag mailar tillbaka feedback med hjälp av ett färgsystem
  • Jag kommer förmodligen även ta upp (anonyma) felmeningar som vi fixar under lektionstid. Då tar vi hjälp av ovan nämnda färgsystem.
  • Jag har ingen deadline på mina skrivuppgifter, mer än att den måste skickas in under kursen.
    • Ett tips är att göra en skrivuppgift när vi är klara med ett kapitel eller halvvägs genom ett kapitel.

SPECIALläxa: Ge förslag på hur man fixa felmeningar

Fixa felmeningarna som elever har skrivit med hjälp av mitt färgsystem. Använd gärna kommentarsfunktionen för att ge förslag eller ”annotate” under lektionen (se min tutorial för Zoom länkat ovan). Högst upp i det här dokumentet finns era personliga felmeningar.

Kursdatum

Augusti

17/8 + 18/8 + 20/8

24/8 + 25/8 + 27/8

31/8

September

1/9 + 3/9

7/9 + 8/9 + 10/9

14/9 + 15/9 + 17/9

15 träffar totalt 

Extramaterial (finns även på Användbara länkar)

Svenskt uttal: Tumregler

Svenskt slang – En ordlista (som jag uppdaterar kontinuerligt)

Svensk musik

Glöm inte att du har facit:

Du har facit (alla korrekta svar) för både Textboken och Övningsboken nedan:

Facit – Textboken B2+C1

Facit – Övningsboken B2+C1

När börjar nästa kurs?

Det beror på om det finns tillräckligt med kursdeltagare som registrerar sig. Administrationen informerar mig så fort de vet. Vanligtvis brukar nästa kurs fortsätta med samma tider/dagar men ibland måste jag göra några ändringar i schemat. Om du undrar vilka kurser jag har (om tillräckligt med studenter registrerar sig), kan söka efter mitt namn på Folkuniversitets hemsida, vilket jag har gjort här.

Kan jag ha privatlektioner med dig?

Ja! Det är ett alternativ, där jag även kan vara mer flexibel när det kommer till tillgängliga tider såväl som lektionsformatet. Du kan läsa mer om privatlektioner med mig (genom Folkuniversitetet i det här dokumentet eller helt enkelt genom att maila mig.

Vill du ge feedback på mina lektioner?

Då kan ni göra det (anonymt) på min Padlet.

Glöm inte att Folkuniversitet finns på sociala medier!

Har ni frågor kan ni maila mig på Anton.bengtsson@folkuniversitetet.se!

Vänligen,
Anton Bengtsson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.