Lektion 2: torsdag 3e september

Tjena tjena mittbena!

Aline frågade om en tungvrickare för sju-ljudet, så här kommer en: 

Sju sjösjuka sjömän sköttes av sjuttiosju sköna sjuksköterskor på det sjunkande skeppet Shanghai.

Här är också ett youtubeklipp som jag tycker ger en ganska grundlig genomgång av sju-ljudet. Tyvärr är den dock på engelska: 

Tryck på den här länken för att komma till kursens Google Doc.

Här hittar ni era felmeningar.

Zoom-länk för lektioner: 

https://zoom.us/j/93431726855

TIPS: Läs gärna min Tutorial för Zoom för elever.

Tryck på den här länken för en elektronisk kalender för din Zoom: 

(Frivillig) läxa före kursens start

1. Vad vill ni förbättra med er svenska? Försök att tänka på specifika situationer och problem i din vardag!

Läxa: Övningsboken B2+C1: 

113-115: s-passiv

Var beredd på att jobba med den här uppgiften om passiv form + svensk historia under kommande lektioner. Ett praktiskt tips är att du delar din skärm när du jobbar med någon i Breakout Room, vilket du kan läsa mer om i min Zoom-tutorial.

Läxa: Övningsboken B2+C1: 

118-122: Tidsprepositioner

Läxa: Textboken

Uppgift: Slå upp sidan 161 i Textboken B2+C1 och kolla på årtalen. Spekulera med din kompis: Vad tror du hände under respektive årtal?

Tips: Vet ni inte så använd en rejäl dosa fantasi ?

800–1050 → ehm…Vikingar plundrade andra länder?

UTMANING: Försök använda tidsprepositionerna från s. 118-119 i Övningsboken för varje årtal

1050–1389

1389–1520

1520–1611

1611–1718

1718–1772

1772–1809

1809–1905

1905–1920

Spekulera gärna också om framtiden: 

2020–2030

2030–2070

Uppgift: Läs beskrivningarna på s. 161-162 och diskutera vilka årtal som passar bäst till vilken beskrivning.

 

Läxa: Textboken

Uppgift 1: Kan du komma på några synonymer eller fraser med samma betydelse som fraserna på s. 174? Eller försöka ge en definition?

Tips: Fraserna finns i texten Ur ”Gustavs grabb” på s. 175-177. Jag har markerat nedan i parentes vilken sida + stycket ni hittar fraserna

Fokusera främst på de här orden, eftersom övriga fraser är lite inaktuella

  1. Att köra så det ryker (s. 175, andra stycket)
  2. X räcker gott (s. 175, tredje stycket). 
  3. Och bilen går bra? (s. 176, andra repliken)
  4. Fattas bara (s. 176, tredje repliken)
  5. N kan gå hur långt som helst (s. 176, fjärde repliken)
  6. I sakta mak (s. 177, andra stycket) 
  7. Att gå käpprätt åt helskotta (s. 177, tredje stycket)

Uppgift 2: Kan du definiera, ge en synonym eller ge en omskrivning för följande ord från s. 177? 

Exempelvis: KorvLarsson har fått storhetsvansinne

  • storhetsvansinne = blivit galen av all framgång; huvudet uppe i det blå; hybris

Ett år senare har KorvLarsson gått i konkurs … 

Den tid då vi tillbringade mer tillsammans än vi gjort under återstoden av våra liv. 

Den där stollen Påmm Fritten. 

Det gick säkert bra, säger jag avledande.

SCENARIO: 

Nedan ser du ett scenario som är baserat på Gustavs grabb på s. 175-177. Vi kommer göra rollspelet under lektionen. 

Grattis! Du är nu KorvLarssons revisor. En revisor jobbar med ekonomin för ett företag, i ditt fall KorvLarssons företag. 

Du ska nu berätta för KorvLarsson att han håller på att gå i konkurs. KorvLarsson vägrar acceptera detta faktum.

Lyckligtvis har han sin älskade fru Berta vid sin sida. Berta är antingen på revisorn eller KorvLarssons sida.

 

Läxa: SKRIVUPPGIFT: 

En frivillig läxa  

  • Gör en valfri skrivuppgift i Rivstart Textboken. Skrivuppgifter är ett bra sätt för lärare att veta en elevs nivå.
  • På den här länken hittar ni en sammanfattning av samtliga skrivuppgifter i Textböckerna.
  • Om möjligt, får du gärna skicka det i ett Microsoft Doc men du kan skicka uppgiften i ett mail.
  • Jag mailar tillbaka feedback med hjälp av ett färgsystem
  • Jag kommer förmodligen även ta upp (anonyma) felmeningar som vi fixar under lektionstid. Då tar vi hjälp av ovan nämnda färgsystem.
  • Jag har ingen deadline på mina skrivuppgifter, mer än att den måste skickas in under kursen.
    • Ett tips är att göra en skrivuppgift när vi är klara med ett kapitel eller halvvägs genom ett kapitel.

SPECIALläxa: Ge förslag på hur man fixa felmeningar

Fixa felmeningarna som elever har skrivit med hjälp av mitt färgsystem. Använd gärna kommentarsfunktionen för att ge förslag eller ”annotate” under lektionen (se min tutorial för Zoom länkat ovan).

Kursdatum

September

1/9 + 3/9

8/9 + 10/9

15/9 + 17/9

22/9 + 24/9

29/9

Oktober

1/10

6/10 + 8/10

13/10 + 15/10

20/10

15 träffar totalt

Extramaterial (finns även på Användbara länkar)

Svenskt uttal: Tumregler

Svensk musik

Glöm inte att du har facit:

Du har facit (alla korrekta svar) för både Textboken och Övningsboken nedan:

Facit – Textboken B2+C1

Facit – Övningsboken B2+C1

När börjar nästa kurs?

Det beror på om det finns tillräckligt med kursdeltagare som registrerar sig. Administrationen informerar mig så fort de vet. Vanligtvis brukar nästa kurs fortsätta med samma tider/dagar men ibland måste jag göra några ändringar i schemat. Om du undrar vilka kurser jag har (om tillräckligt med studenter registrerar sig), kan söka efter mitt namn på Folkuniversitets hemsida, vilket jag har gjort här.

Kan jag ha privatlektioner med dig?

Ja! Det är ett alternativ, där jag även kan vara mer flexibel när det kommer till tillgängliga tider såväl som lektionsformatet. Du kan läsa mer om privatlektioner med mig (genom Folkuniversitetet i det här dokumentet eller helt enkelt genom att maila mig.

Vill du ge feedback på mina lektioner?

Då kan ni göra det (anonymt) på min Padlet.

Glöm inte att Folkuniversitet finns på sociala medier!

Har ni frågor kan ni maila mig på Anton.bengtsson@folkuniversitetet.se!

Vänligen,
Anton Bengtsson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.