Tjena tjena mittbena!
Tryck på den här länken för att komma till kursens Google Doc.
Här hittar ni era felmeningar.
Zoom-länk för lektioner:
TIPS: Läs gärna min Tutorial för Zoom för elever.
Tryck på den här länken för en elektronisk kalender för din Zoom:
(Frivillig) läxa före kursens start
1. Vad vill ni förbättra med er svenska? Försök att tänka på specifika situationer och problem i din vardag!
Läxa: Övningsboken B2+C1:
116: Gör om till passiv och opersonlig passiv
- Tips: Sammanfattning – Passivform
- Tips 2: Sammanfattning – Verbgrupper (Repetition)
Läxa: Övningsboken B2+C1:
113-115: s-passiv
- Tips: Sammanfattning – Passivform
- Tips 2: Sammanfattning – Verbgrupper (Repetition)
- Flashcards – Träna verbgrupper
- Gravity – Ett stressigt spel för om du vill träna verbgrupper under press
- Tips 3: Sammanfattning – Specialfall med verbgrupper (B2+C1 kap 1, s. 6-8)
- Tips 4: Powerpoint – Verbgrupper och verbformer
Läxa: Textboken
Grattis! Du är nu en bokrecensent. Du ska recensera utdraget Gustavs grabb på s. 175-177:
Hur skulle du beskriva Leif GW Perssons sätt att skriva?
Är språket krångligt? Gammaldags?
Är tonen vardaglig?
Är de idiomatiska uttrycken okända för dig?
Kan språket förenklas för andraspråkstalare?
På s. 174 nämns det att ett centralt tema i boken är kärleken till fadern, som drömmer om en annan framtid för sin son. Märker du av temat i textutdraget?
Om du vore / var en redaktör, vilka tips skulle du ge Leif som författare?
Läxa: Textboken B2+C1
Grattis! Du är en nu en bokredaktör. Du redigerar författares böcker. Du har nu precis läs ett stycke från August Strindbergs Ett halvt ark papper på s. 163 (TEXT E) i Textboken.
Strindberg är ofta betraktad som en av de största författarna i svensk litteraturhistoria. Problemet är bara att hans svenska är lite krånglig och gammaldags – din chef har sagt att du måste fixa mer modern nusvenska.
När du träffar Strindberg senare på ett möte ska du därför ge lite konstruktiv kritik om stycket på s. 163. Fundera exempelvis på:
Är meningarna lagom långa?
Kan vi göra boken lite mer kommersiell?
Vad kan förtydligas i stycket?
Behöver grammatiken uppdateras?
Kan några ordval bytas ut?
Läxa: Textboken
Uppgift : Kan du definiera, ge en synonym eller ge en omskrivning för följande ord från s. 177?
Exempelvis: KorvLarsson har fått storhetsvansinne.
- storhetsvansinne = blivit galen av all framgång; huvudet uppe i det blå; hybris
Ett år senare har KorvLarsson gått i konkurs …
Den tid då vi tillbringade mer tillsammans än vi gjort under återstoden av våra liv.
Den där stollen Påmm Fritten.
Det gick säkert bra, säger jag avledande.
SCENARIO:
Nedan ser du ett scenario som är baserat på Gustavs grabb på s. 175-177. Vi kommer göra rollspelet under lektionen.
Grattis! Du är nu KorvLarssons revisor. En revisor jobbar med ekonomin för ett företag, i ditt fall KorvLarssons företag.
Du ska nu berätta för KorvLarsson att han håller på att gå i konkurs. KorvLarsson vägrar acceptera detta faktum.
Lyckligtvis har han sin älskade fru Berta vid sin sida. Berta är antingen på revisorn eller KorvLarssons sida.
Läxa: SKRIVUPPGIFT:
En frivillig läxa
- Gör en valfri skrivuppgift i Rivstart Textboken. Skrivuppgifter är ett bra sätt för lärare att veta en elevs nivå.
- På den här länken hittar ni en sammanfattning av samtliga skrivuppgifter i Textböckerna.
- Om möjligt, får du gärna skicka det i ett Microsoft Doc men du kan skicka uppgiften i ett mail.
- Jag mailar tillbaka feedback med hjälp av ett färgsystem
- Jag kommer förmodligen även ta upp (anonyma) felmeningar som vi fixar under lektionstid. Då tar vi hjälp av ovan nämnda färgsystem.
- Jag har ingen deadline på mina skrivuppgifter, mer än att den måste skickas in under kursen.
- Ett tips är att göra en skrivuppgift när vi är klara med ett kapitel eller halvvägs genom ett kapitel.
SPECIALläxa: Ge förslag på hur man fixa felmeningar
Fixa felmeningarna som elever har skrivit med hjälp av mitt färgsystem. Använd gärna kommentarsfunktionen för att ge förslag eller ”annotate” under lektionen (se min tutorial för Zoom länkat ovan).
Kursdatum
September
1/9 + 3/9
8/9 + 10/9
15/9 + 17/9
22/9 + 24/9
29/9
Oktober
1/10
6/10 + 8/10
13/10 + 15/10
20/10
15 träffar totalt
Extramaterial (finns även på Användbara länkar)
Svenskt uttal: Tumregler
Svensk musik
- En Spotifylista på svenska klassiker
- En Spotifylista på GAMLA klassiker
- Min spotifylista med svenska klassiker (på gott och ont…)
- Youtube – Svensk musik: Svenska sommarlåtar
- Youtube – Svensk musik: En blanding av olika svenska låtar (av blandad kvalitet…)
- Youtube – Svensk musik: 16 Svenska låtar på sex minuter
- Information – Korta sammanfattningar om (kända) svenska musikartister
Glöm inte att du har facit:
Du har facit (alla korrekta svar) för både Textboken och Övningsboken nedan:
Facit – Textboken B2+C1
Facit – Övningsboken B2+C1
När börjar nästa kurs?
Det beror på om det finns tillräckligt med kursdeltagare som registrerar sig. Administrationen informerar mig så fort de vet. Vanligtvis brukar nästa kurs fortsätta med samma tider/dagar men ibland måste jag göra några ändringar i schemat. Om du undrar vilka kurser jag har (om tillräckligt med studenter registrerar sig), kan söka efter mitt namn på Folkuniversitets hemsida, vilket jag har gjort här.
Kan jag ha privatlektioner med dig?
Ja! Det är ett alternativ, där jag även kan vara mer flexibel när det kommer till tillgängliga tider såväl som lektionsformatet. Du kan läsa mer om privatlektioner med mig (genom Folkuniversitetet i det här dokumentet eller helt enkelt genom att maila mig.
Vill du ge feedback på mina lektioner?
Då kan ni göra det (anonymt) på min Padlet.
Glöm inte att Folkuniversitet finns på sociala medier!
- Folkuniversitetets Instagram
- Folkuniversitetets Facebooksida
Har ni frågor kan ni maila mig på Anton.bengtsson@folkuniversitetet.se!
Vänligen,
Anton Bengtsson