Lektion 11: tisdag 8e september

Tjena tjena mittbena!

På den här länken hittar ni vårt Google Doc som jag kommer att använda under kursens gång.

Tryck här för att se era felmeningar.

Zoom-länk för lektioner: 

https://zoom.us/j/95596102749

TIPS: Läs gärna min Tutorial för Zoom för elever.

TIPS: Elektronisk kalender för kursen.

(Frivillig) läxa före kursens start

Alla mina läxor är frivilliga; med andra ord väljer ni själva hur mycket ni vill investera i kursen.

Läxa: Övningsboken B2+C1 

s. 200-202: Prepositioner: känslor och attityder  

Läxa: Övningsboken B2+C1 

s. 189-191: Öva allt

s. 192-195: Pseudosamordning

  • Tips: Artikel av Sara Lövestam – Svenskans svar på engelskans -ing form
  • Tips: Sammanfattning – Pseudosamordning (håller på att, sitter och ligger etc)

Nästa lektion kommer vi diskutera följande frågor som är baserade på tumreglerna om pseudosamordning p s. 192-193. 

 

Läxa: Övningsboken B2+C1 

s. 188: Partikelverb

Bli över, dra för, dra ihop sig, dra sig ur, dra till med, få igen, få för sig, få till, ha av, ha bort, komma på

Var beredd på att svara på följande frågor: 

  1. Vad brukar bli över på din tallrik efter middagen? 

 

  1. Hur ofta behöver du dra för gardinerna under en arbetsdag hemma? 

 

  1. Vad brukar du göra när det börjar dra ihop sig till deadline på ett projekt?

 

  1. Vad är en vanlig faktor till att en sponsor drar sig ur ett event? 

 

  1. Har du någon behövt dra till med en riktigt stor lögn (för att nöden krävde det)? 

 

  1. Vilka metoder rekommenderar du för att få igen en överfylld väska? 

 

  1. Hur ofta brukar du få för dig att är en måndag – när egentligen är en torsdag – under semestern?

 

Att få för sig = att missuppfatta något 

 

  1. Har du också haft en katastrofal inledning på något som du sedan ändå fick till det ganska bra till slut? 

 

  1. Vad säger man om man råkade ha av gitarrsträngarna på din kompis enda exemplar av Eric Claptons personliga gitarr? 

 

Gitarren kostade för övrigt en förmögenhet (dvs: MYCKET pengar)! 

 

  1. Har du haft bort något den senaste månaden? 

Själv försvann min mobilladdare mystiskt härommånaden. 

 

  1. Har du också kommit på något i sista sekund, som förmodligen räddade ditt skinn? 

 

Läxa: Textboken B2+C1  

UPPGIFT: Läs sista delen på s. 286 om Kerstin Ekman som börjar med sedan 1889. I det stycket finns en del information som i skrivande stund är inaktuellt – informationen stämmer inte längre. Vad är det som inte längre stämmer av nedan påståenden? Försök googla fram svaren!  

Påstående 1: Kerstin Ekman sitter fortfarande kvar som styrelseledamot

Påstående 2: Akademien hävdar att man inte uttalar sig politiskt

Påstående 3: Ekmans stol gapar tom så länge som hon lever

UPPGIFT: Fram till år 2017 har det varit totalt 10 kvinnor i Svenska Akademien. Om du hade träffat någon av dem, och utifrån vad du vet om dem, vad hade du velat fråga dem?

 

Läxa: Textboken B2+C1  

Uppgift: Grattis! Du är nu en recensent i litteratur. Ditt jobb är att recensera utdraget från Kerstin Ekmans Ur “Händelser vid vatten” på s. 287-288 i Textboken. Du får gärna ge ett betyg på mellan 1 till 5 stjärnor. 

Tips: Rikta gärna in dig på något specifikt stycke eller två, som du sedan pratar om. Exempelvis de första tre styckena i texten: 

  • I stycke 1 bygger Ekman upp spänning genom att … 

Tips: Försök att ge både ris (negativt) och ros (positivt), exempelvis:

  • Ros: Vad Ekman verkligen lyckas med är … 
  • Ris: Däremot finner jag att Ekman misslyckas med att … 

 

Tips: Ha frågorna i åtanke från s. 289: 

1) Hur är stämningen i texten? 

2) I vilken miljö utspelar sig texten? Hur beskriver författaren miljön? Framstår den som autentisk? 

3) Vilka personer figurerar i texten? Hur agerar de? Känns de trovärdiga? 

4) IGNORERA: Hur reagerar Annie när hon känner igen mannen? Faktafrågor saknar relevans i sammanhanget. / Anton 

5) Vilka känslor väcker texten hos dig? 

6) Beskriv författarens stil. Hur bygger hon upp spänningen i texten?

 

 

Läxa: SKRIVUPPGIFT: 

En frivillig läxa  

  • Gör en valfri skrivuppgift i Rivstart Textboken. Skrivuppgifter är ett bra sätt för lärare att veta en elevs nivå.
  • På den här länken hittar ni en sammanfattning av samtliga skrivuppgifter i Textböckerna.
  • Om möjligt, får du gärna skicka det i ett Microsoft Doc men du kan skicka uppgiften i ett mail.
  • Jag mailar tillbaka feedback med hjälp av ett färgsystem
  • Jag kommer förmodligen även ta upp (anonyma) felmeningar som vi fixar under lektionstid. Då tar vi hjälp av ovan nämnda färgsystem.
  • Jag har ingen deadline på mina skrivuppgifter, mer än att den måste skickas in under kursen.
    • Ett tips är att göra en skrivuppgift när vi är klara med ett kapitel eller halvvägs genom ett kapitel.

SPECIALläxa: Ge förslag på hur man fixa felmeningar

Fixa felmeningarna som elever har skrivit med hjälp av mitt färgsystem. Använd gärna kommentarsfunktionen för att ge förslag eller ”annotate” under lektionen (se min tutorial för Zoom länkat ovan). Högst upp i det här dokumentet finns era personliga felmeningar.

Kursdatum

Augusti

17/8 + 18/8 + 20/8

24/8 + 25/8 + 27/8

31/8

September

1/9 + 3/9

7/9 + 8/9 + 10/9

14/9 + 15/9 + 17/9

15 träffar totalt 

Extramaterial (finns även på Användbara länkar)

Svenskt uttal: Tumregler

Svenskt slang – En ordlista (som jag uppdaterar kontinuerligt)

Svensk musik

Glöm inte att du har facit:

Du har facit (alla korrekta svar) för både Textboken och Övningsboken nedan:

Facit – Textboken B2+C1

Facit – Övningsboken B2+C1

När börjar nästa kurs?

Det beror på om det finns tillräckligt med kursdeltagare som registrerar sig. Administrationen informerar mig så fort de vet. Vanligtvis brukar nästa kurs fortsätta med samma tider/dagar men ibland måste jag göra några ändringar i schemat. Om du undrar vilka kurser jag har (om tillräckligt med studenter registrerar sig), kan söka efter mitt namn på Folkuniversitets hemsida, vilket jag har gjort här.

Kan jag ha privatlektioner med dig?

Ja! Det är ett alternativ, där jag även kan vara mer flexibel när det kommer till tillgängliga tider såväl som lektionsformatet. Du kan läsa mer om privatlektioner med mig (genom Folkuniversitetet i det här dokumentet eller helt enkelt genom att maila mig.

Vill du ge feedback på mina lektioner?

Då kan ni göra det (anonymt) på min Padlet.

Glöm inte att Folkuniversitet finns på sociala medier!

Har ni frågor kan ni maila mig på Anton.bengtsson@folkuniversitetet.se!

Vänligen,
Anton Bengtsson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.