Tjabba!
På den här länken hittar ni kursens Google Doc.
Vill du ha mer material? Scrolla ner till extramaterial!
VIKTIGT: Länk för (alla) Zoom-möten:
TIPS: Läs gärna min Tutorial för Zoom för elever.
Här är en länk till en elektronisk kalender för vår Zoom-möten:
Frivillig läxa
Alla läxor är frivilliga [all homework is optional]!
Ibland ger jag samma läxa som tidigare så ni kan träna igen. [Sometimes I give the same homework as given previously so you can revisit some components that we have practiced.]
Gamla läxor? Scrolla ner till tidigare blogginlägg!
[Old homework? Scroll down to previous blog posts!]
Läxa: Textboken B1+B2, Kapitel 5
s. 53: Verb: preteritum eller presens perfekt
- Tips: Sammanfattning – Tempussystemet – på svenska och engelska
- Tips: Sammanfattning – Tempussystemet – Avancerad
- Tips: Sammanfattning – Verbgrupper
Läxa: Övningsboken B1+B2, kapitel 5:
s. 50-51: Subjunktioner
- Tips: Sammanfattning – Subjunktioner (på svenska och engelska)
- Tips: Sammanfattning – Subjunktioner med exempelmeningar för uppgift Kap 5 B1+B2
Läxa: Textboken B1+B2, Kapitel 4
Nästa lektion jobbar ni som professorer på ett universitetet drygt 850 år i framtiden. Ni ska presentera en historisk tillbakablick på fredagsmys, som ni kan läsa mer om på s. 59-60, och svara på frågorna nedan.
Ni kan ta hjälp av sidorna 59-60 i Textboken eller (använda er fantasi)
A) Hur mös män, kvinnor och barn helst?
B) När började man med fredagsmys? Varför?
C) Existerade fenomenet samtidigt i andra länder?
D) Vad var fördelarna och nackdelarna med fredagsmys?
E) Vad var “en historisk milstolpe” för fredagsmyskulturen?
TIPS: Försök gärna använda orden från s. 61
1) Arbetsveckan
2) Fredagsmys
3) Hemgjord
4) Hämtmat
5) Lättlagad
6) Lördagskvällar
7) Nackdelar
8) Plockmat
9) Skolfria
10) Snackstillverkarna
11) Säljargument
12) Teveapparat
13) Undersökning
14) Övervikt
15) Fördelar
Läxa: Textboken B1+B2, Kapitel 5
UPPGIFT: Du ska övertala din partner att göra någon av aktiviteterna på s. 62 i Textboken.
Övertyga = Ge argument till en person så att person gör en aktivitet /sak (och tror det är en bra idé)
Tips: Du har bra fraser i den gula rutan på samma sida (på s. 62 i Textboken). Här är också några bra fraser.
- Okej då. Om du insisterar kan jag (väl) göra det.
- Nej, jag vägrar! Punkt slut! Basta! Finito! Slutdiskuterat!
BONUSfråga: Vad tror du väl betyder i den här kontexten?
Tips: Man kan ge ett simplifierat eller ett avancerat svar på frågan om väl, vilket du kan läsa mer om i min sammanfattning.
EXTRALäxa: Skrivuppgift
Här är också en frivillig läxa (alla mina läxor är dock frivilliga):
- Gör en valfri skrivuppgift i Rivstart Textboken. Skrivuppgifter är ett bra sätt för lärare att veta en elevs nivå.
- På den här länken hittar ni en sammanfattning av samtliga skrivuppgifter i Textböckerna.
- Om möjligt, får du gärna skicka det i ett Microsoft Doc men du kan skicka uppgiften i ett mail.
- Jag mailar tillbaka feedback med hjälp av ett färgsystem.
- Jag kommer förmodligen även ta upp (anonyma) felmeningar som vi fixar under lektionstid. Då tar vi hjälp av ovan nämnda färgsystem.
Kursdatum
27/7 + 29/7
3/8 + 5/8
10/8 + 12/8
17/8 + 19/8
24/8 + 26/8
31/8 + 2/9
7/9 + 9/9
14/9
15 lektioner totalt
Glöm inte att du har facit till Rivstart på Rivstarts hemsida (och nedan):
Facit
Guide – Hitta material från Rivstarts hemsida – på engelska: [finding material from Rivstart’s webpage]¨
Extramaterial (finns även på Användbara länkar)
Ordlista [wordlist] B1+B2
Stencil: Hälsningsfraser och konversationsfraser
Allmänna uttalsregler (på svenska)
Eller på engelska: Pronunciation: Rule of Thumbs
Flashcards för respektive kapitel
Plus:
Sammanfattning: Flashcards för Rivstart (med engelsk översättning)
- (OBS: finns inte flashcards för alla kapitel (än)!)
Repetition
Flashcards: A1+A2 – Klassrumsfraser
När börjar nästa kurs?
Det beror på om det finns tillräckligt med kursdeltagare som registrerar sig. Administrationen informerar mig så fort de vet. Vanligtvis brukar nästa kurs fortsätta med samma tider/dagar men ibland måste jag göra några ändringar i schemat. Om du undrar vilka kurser jag har (om tillräckligt med studenter registrerar sig), kan söka efter mitt namn på Folkuniversitets hemsida, vilket jag har gjort här.
Missat någon lektion eller två?
Maila mig! Jag kan ge en uppdatering.
[missed a lesson or two? Email me! I can give you an update.]
Är kursen för enkel för dig?
Maila mig! Du kan alltid pröva en annan nivå och byta tillbaka igen om den inte fungerar för dig.
[is the course to simpel for you? Email me! You can always try another level and switch back if it is not working out for you.]
Vill du ge feedback på mina lektioner?
[Do you want to give feedback on my lessons? Then you can do that (anonymously) on my Padlet linked below.]
Då kan ni göra det (anonymt) på min Padlet.
Glöm inte att Folkuniversitet finns på sociala medier!
- Folkuniversitetets Instagram
- Folkuniversitetets Facebooksida
Har ni frågor kan ni maila mig på Anton.bengtsson@folkuniversitetet.se!
Vänligen,
Anton Bengtsson