Lektion 2: 18e augusti tisdag

Tjena tjena mittbena!

På den här länken hittar ni vårt Google Doc som jag kommer att använda under kursens gång.

Tryck här för att se era felmeningar.

Zoom-länk för lektioner: 

https://zoom.us/j/95596102749

TIPS: Läs gärna min Tutorial för Zoom för elever.

TIPS: Elektronisk kalender för kursen.

(Frivillig) läxa före kursens start

Alla mina läxor är frivilliga; med andra ord väljer ni själva hur mycket ni vill investera i kursen.

Under vår första lektion vill jag veta först veta lite mer om er och vad vill ni förbättra med er svenska. Därför kommer vi diskutera följande frågor

Tips: Kolla på min ordlista för svensk slang för hjälp med några ord.

2. Vem är den skönaste personen du känner? Varför?

Ett negativt exempel: Jag har en kompis på en gymnasieskola som kallas “den sköne läraren”. Han är hur snäll som helst mot eleverna och låter de lämna in uppgifter långt efter deadline. Eleverna gillar honom men kollegerna säger att han är för jävlig att arbeta med.

Ett positivt exempel: Min polare / kompis Nils är den skönaste (personen) jag vet. Jag råkade förstöra hans blommor i trädgården när vi spelade fotboll men han bara ryckte på axlarna och blev inte arg.

4. Vad är du sjukt opepp på att göra under den här kursen?

Läxa: Övningsboken B2+C1 

172-173: Textbindning och sambandsord

Läxa: Textboken B2+C1 

SCENARIO: Grattis! Du blev vald till statsminister. 

Du dök upp från ingenstans i politiken men drev (gjorde) en lyckad kampanj där ditt budskap om en mer hållbar miljö – utan att peka ut någon – resulterade i en jordskredsseger på 41 % av rösterna. 

Du måste dock fortfarande bilda en koalition med andra partier. Därför har du bjudit in partierna nedan för att tillsammans måla upp en framtidsvision av Sverige. Partierna baserade från texten på s. 243-245. Efteråt ska ni anordna en presskonferens där ni gemensamt presenterar er vision för Sverige.  

OSB! / VARNING: I linje med svensk politik, är det viktigt att ni är pragmatiska och kompromissar med era värderingar så att ni inte trampar fel person på tårna …

1) “Franken-Kött”-partiet 

De är kända dels från s. 243-244 i Textboken B2+C1 och dels för sin starka tro på genmodifierad mat. 

2) “Insektspartiet”

De vill föra med sig insekter till Sverige som framförallt förrätt och snacks, och kan ställa till med problem om för mycket fokus läggs på genmodifierad mat.  

3) “Anti-invasiva”-partiet

De har bara endast EN hjärtefråga: förbjud eller deportera alla invasiva arter i form av djur och insekter från främmande länder. Mer information om invasiva arter i Sverige finns att läsa på s. 248-249, men bland annat är mördarsnigeln, sjögull och jättebjörnlokan. 

Statsministern inleder: 

Medborgare i Sverige,
Efter tuffa förhandlingar har vi nått en vision för Sverige som ser ut som följande: 

Tips: Försök gärna använda sambandsorden från s. 172-173 i ÖB: 

I alla fall 

I takt med / samtidigt som 

Motsvarande 

Ytterligare 

Dessutom 

Så att

För att

Tidigare

Förut

Genom att

Alltså / sålunda 

Nämligen

Sedan dess 

Efter detta

Såväl 

En annan … 

Ytterligare

Ändå 

I dagsläget / nuläget 

Nuförtiden

På så sätt

Därmed

 

Läxa: Textboken B2+C1 

Fundera på följande frågor. För inspiration rekommenderar jag att du läser texten När djur och växter globaliseras på s. 246-250 i Textboken  

1) Känner du till några invasiva arter i ditt hemland? Vet du om de förde med sig något gott/ont till ekosystemet? 

2) Finns det något du tycker är märkligt (konstigt) med invasiva arter? 

3) På s. 249 står det att “uppfinningsrikedomen är stor när det gäller att hitta metoder att ta kål på (döda) mördarsniglar”. Känner du till kreativa sätt för att döda en mördarsnigel? Har du några idéer på kreativa sätt?

 

Läxa: SKRIVUPPGIFT: 

En frivillig läxa  

  • Gör en valfri skrivuppgift i Rivstart Textboken. Skrivuppgifter är ett bra sätt för lärare att veta en elevs nivå.
  • På den här länken hittar ni en sammanfattning av samtliga skrivuppgifter i Textböckerna.
  • Om möjligt, får du gärna skicka det i ett Microsoft Doc men du kan skicka uppgiften i ett mail.
  • Jag mailar tillbaka feedback med hjälp av ett färgsystem
  • Jag kommer förmodligen även ta upp (anonyma) felmeningar som vi fixar under lektionstid. Då tar vi hjälp av ovan nämnda färgsystem.
  • Jag har ingen deadline på mina skrivuppgifter, mer än att den måste skickas in under kursen.
    • Ett tips är att göra en skrivuppgift när vi är klara med ett kapitel eller halvvägs genom ett kapitel.

SPECIALläxa: Ge förslag på hur man fixa felmeningar

Fixa felmeningarna som elever har skrivit med hjälp av mitt färgsystem. Använd gärna kommentarsfunktionen för att ge förslag eller ”annotate” under lektionen (se min tutorial för Zoom länkat ovan). Högst upp i det här dokumentet finns era personliga felmeningar.

Kursdatum

Augusti

17/8 + 18/8 + 20/8

24/8 + 25/8 + 27/8

31/8

September

1/9 + 3/9

7/9 + 8/9 + 10/9

14/9 + 15/9 + 17/9

15 träffar totalt 

Extramaterial (finns även på Användbara länkar)

Svenskt uttal: Tumregler

Svenskt slang – En ordlista (som jag uppdaterar kontinuerligt)

Svensk musik

Glöm inte att du har facit:

Du har facit (alla korrekta svar) för både Textboken och Övningsboken nedan:

Facit – Textboken B2+C1

Facit – Övningsboken B2+C1

När börjar nästa kurs?

Det beror på om det finns tillräckligt med kursdeltagare som registrerar sig. Administrationen informerar mig så fort de vet. Vanligtvis brukar nästa kurs fortsätta med samma tider/dagar men ibland måste jag göra några ändringar i schemat. Om du undrar vilka kurser jag har (om tillräckligt med studenter registrerar sig), kan söka efter mitt namn på Folkuniversitets hemsida, vilket jag har gjort här.

Kan jag ha privatlektioner med dig?

Ja! Det är ett alternativ, där jag även kan vara mer flexibel när det kommer till tillgängliga tider såväl som lektionsformatet. Du kan läsa mer om privatlektioner med mig (genom Folkuniversitetet i det här dokumentet eller helt enkelt genom att maila mig.

Vill du ge feedback på mina lektioner?

Då kan ni göra det (anonymt) på min Padlet.

Glöm inte att Folkuniversitet finns på sociala medier!

Har ni frågor kan ni maila mig på Anton.bengtsson@folkuniversitetet.se!

Vänligen,
Anton Bengtsson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.