Lektion 5: tisdag 25e augusti

Tjena tjena mittbena!

På den här länken hittar ni vårt Google Doc som jag kommer att använda under kursens gång.

Tryck här för att se era felmeningar.

TIPS: Elektronisk kalender för kursen.

(Frivillig) läxa före kursens start

Alla mina läxor är frivilliga; med andra ord väljer ni själva hur mycket ni vill investera i kursen.

Läxa: Övningsboken B2+C1

166-167: Villkorssubjunktioner

• Tips: Sammanfattning – Villkorssubjunktioner + Självständiga bisatser (
  • A2-nivå: Vad är en bisats?
  • Tips:  Sammanfattning – Huvudsats och bisats (jättebra för struktur för huvudsats och bisats)
  • Sammanfattning – Bisatser -> Rekommenderas starkt! Svarar på följande frågor:
  • Lista: Subjunktioner (och engelska motsvarigheter)
  • Bonus: Huvudsatser och bisatser med engelska förklaring

UPPGIFT: Kan du avsluta följande meningar?

A) Bara inte vårt hus …

B) Bara inte vår lärare …

C) Bara jag …

D) Bara du gör som jag säger, så …

UPPGIFT: Kan du nu komplettera meningarna ovan med följande subjunktioner (så gott det går)? De kommer från ÖB s. 166.

• utifall att / såvida … inte

EXEMPELMENING: Bara inte vårt hus får en vattenläcka. Utifall att det händer måste vi vara redo för en tung ekonomisk tillbakagång.

• Under förutsättning / förutsatt / på villkor att

EXEMPELMENING: Bara inte vår lärare börjar babbla om konditionalis igen. Förutsatt att läraren kommer vara lika uttråkande som förra gången, lär jag somna.

UPPGIFT: Diskutera följande frågorna nedan. Orden kommer från texten Konsumtion har varit som terapi för mig på s. 251-252 i Textboken.

A) Vad ger dig mer tillfredsställelse i livet mellan ingen stress på jobbet och en 25 % löneökning?

B) Ser du några långsiktiga fördelar med att ställa dig i Stockholms bostadskö, där den genomsnittliga väntetiden var 10 år under 2019?

C) Vad är en typisk cykel i ditt hemland?

D) Hur lång tid tror du ett tag är? Känns det som en kort eller en lång tid i en mening som “Det tog ett tag för mig att förstå men nu hänger jag med.

E) Vad har du siktet inställt på när det kommer till din svenska?

F) Vad gjorde dina förfäder, d.v.s. din farmors farfar far etc, under sekelskiftet mellan 1800- och 1900-talet?

G) Vad brukar slinka med på fartyg?

H) Har du gjort några fynd på en loppis någon gång?

I) Har du också haft ynnesten (privilegiet) att bo granne med av de bästa loppmarknaderna i ditt land?

J) Förut sade man till en äldre släkting: “Vad behöver inhandlas (för Mormor Andersson)?”. Vad är den motsvarande varianten nuförtiden?

K) Hur hanterar du tristessen med att vara hemma hela tiden under Covid-19?

L) I Textboken finns det flera uppradade exempel på hur man kan bli mer miljömedveten. Kan du rada upp några exempel på sätt där man INTE är miljömedveten?

M) Vad bryr du dig inte ett dugg om? Personligen ger jag blanka f*n i om kollegor har kommentarer om mina matlådor.

N) Vad gör du för att ta hand om ditt eget välbefinnande?

• Jag har ingen deadline på mina skrivuppgifter, mer än att den måste skickas in under kursen.
    • Ett tips är att göra en skrivuppgift när vi är klara med ett kapitel eller halvvägs genom ett kapitel.

SPECIALläxa: Ge förslag på hur man fixa felmeningar

Fixa felmeningarna som elever har skrivit med hjälp av mitt färgsystem. Använd gärna kommentarsfunktionen för att ge förslag eller ”annotate” under lektionen (se min tutorial för Zoom länkat ovan). Högst upp i det här dokumentet finns era personliga felmeningar.

Augusti

17/8 + 18/8 + 20/8