Lektion 4: 29e juni måndag

Tjena tjena mittbena!

Tryck här för att hitta era felmeningar.

Zoom-länk för kalender:

Alla mina läxor är frivilliga; med andra ord väljer ni själva hur mycket ni vill investera i kursen.

1. Vad vill ni förbättra med er svenska? Försök att tänka på specifika situationer och problem i din vardag!

8. Grunden + lägger, etablerar

Grunden etablerades av regeringen

9. Vikingatiden + präglar, sammanfatta

Läxa: Övningsboken B2+C1:

• s. 116: Gör om till passiv och opersonlig passiv
    • Gravity – Ett stressigt spel för om du vill träna verbgrupper under press
  • s. 117: Prefixet för- (förbättras → bli bättre)

Läxa: Övningsboken B2+C1:

Läxa: Textboken

Uppgift 2: Kan du antingen definiera eller ge en synonym på följande ord från s. 177?

KorvLarsson har fått storhetsvansinne

Ett år senare har KorvLarsson gått i konkurs …

Den tid då vi tillbringade mer tillsammans än vi gjort under återstoden av våra liv.

Den där stollen Påmm Fritten.

Det gick säkert bra, säger jag avledande.

Läxa: Textboken

Vilken av livsvisdomarna på s. 178 passar bäst in på berättelsen om KorvLarsson? Finns det någon annan livsvisdom som bättre sammanfattar texten?

Man ska aldrig ändra på ett vinnande koncept.

Högmod går före fall.

Du ska inte tro att du är någon (Jantelagen).

Man ska veta sin plats.

SCENARIO:

Nedan ser du ett scenario som är baserat på Gustavs grabb på s. 175-177. Vi kommer göra rollspelet under lektionen.

Grattis! Du är nu KorvLarssons revisor. En revisor jobbar med ekonomin för ett företag, i ditt fall KorvLarssons företag.

Du ska nu berätta för KorvLarsson att han håller på att gå i konkurs. KorvLarsson vägrar acceptera faktumet.

Lyckligtvis har han sin älskade fru Berta vid sin sida. Berta är antingen på revisorn eller KorvLarssons sida.

TEXTBOKEN, s. 166: Lån från Latin och tyska

Skumläs första stycket på s. 167 och diskutera:

Vad betyder kanslisvenska?

Vad är en synonym till ej

För vem skrevs texter till före 1960-talet?

Diskutera:

Vad betyder att mottagaranpassa en text?

Eller: att anpassa texten till mottagaren?

Vad tycker du är krångligt skriftspråk?

Vad tror du tala klarspråk! betyder?

TEXTBOKEN, s. 163: mottagaranpassa August Strindberg

Grattis! Du är en nu en bokredaktör. Du redigerar författares böcker. Du har nu precis läs ett stycke från August Strindbergs Ett halvt ark papper på s. 163 i Textboken.

Strindberg är ofta betraktad som en av de största författarna i svensk litteraturhistoria. Problemet är bara att hans svenska är lite krånglig och gammaldags – din chef har sagt att du måste fixa mer modern nusvenska.

När du träffar Strindberg senare på ett möte ska du därför ge lite konstruktiv kritik om stycket på s. 163. Fundera exempelvis på:

– Är meningarna lagom långa?

– Kan vi göra boken lite mer kommersiell?

– Vad kan förtydligas i stycket?

– Behöver grammatiken uppdateras?

– Kan några ordval bytas ut?

SPECIALläxa: Ge förslag på hur man fixa felmeningar

Fixa felmeningarna som elever har skrivit med hjälp av mitt färgsystem. Använd gärna kommentarsfunktionen för att ge förslag eller ”annotate” under lektionen (se min tutorial för Zoom länkat ovan).

22/6 + 23/6 + 25/6

Juli

6/7 + 7/7 + 9/7

13/7 + 14/7 + 16/7

20/7 + 21/7 + 23/7

15 träffar totalt

Glöm inte att du har facit:

Du har facit (alla korrekta svar) för både Textboken och Övningsboken nedan:

Facit – Textboken B2+C1

Facit – Övningsboken B2+C1

Då kan ni göra det (anonymt) på min Padlet.