Lektion 10: 29e juni måndag

Tjena!

Här kommer en uppdatering om kursen efter B1 Del 2.

Tyvärr kan jag bara ha kursen om den är på måndagar + onsdagar 18.00-19.30.

Administrationen ville därför fråga er om de här nya tiderna (notera trippelbestämdheten) fungerar för er, om ni planerar att fortsätta med B1 Del 2.

Ni kan svara anonymt i min omröstning i en Doodle länkat nedan.  Självklart måste ni inte svara

https://doodle.com/poll/4kbas8pi488aey5m

Jag kommer tyvärr inte vara lärare för B1 Del 2 om den fortsätter på fredagar.

 

På den här länken hittar ni kursens Google Doc.

Vill du ha mer material? Scrolla ner till extramaterial!

VIKTIGTLänk för (alla) Zoom-möten:

https://zoom.us/j/95963265923

TIPS: Läs gärna min Tutorial för Zoom för elever.

Länk till elektronisk kalender:

https://zoom.us/meeting/tJEkceqqqD4jGNeXQDyOIG57dY8qQTKmfOFT/ics?icsToken=98tyKuCtpz0pGNKQuRuERowMHY_ob-rwpiVEjY1YpC7BGg96RVahMtsaI4NLO9XW

Frivillig läxa

Alla läxor är frivilliga [all homework is optional]!

Ibland ger jag samma läxa som tidigare så ni kan träna igen. [Sometimes I give the same homework as given previously so you can revisit some components that we have practiced.]

Gamla läxor? Scrolla ner till tidigare blogginlägg!
[Old homework? Scroll down to previous blog posts!]

Läxa: Övningsboken B1+B2, Kapitel 3: 

  • s. 33-34: Prefix “inte”
    • Bekväm, populär, lycklig, trygg, tolerant, tur, lojal, beroende, moralisk, relevant, ärlig, möjlig

 

Läxa: Övningsboken B1+B2, Kapitel 3: 

  • s. 29-30: Adjektiv + substantiv
  • Tips: Sammanfattning – Adjektiv bestämd form
  • TIps 2: Sammanfattning – Adjektiv + substantiv bestämd form
  • s. 31: Ord: för mycket, lite eller lagom?

Läxa: Övningsboken B1+B2, Kapitel 3: 

  • s. 32: Ordbildning (sammansatta ord) (foge-s och fogevokal)

BONUSLÄXA: Har du noterat några foge-s eller foge-vokaler?

Läxa: Textboken B1+B2, Kapitel 3

(1) Vi läser de två citaten på s. 41 och diskuterar Maria och Ulrikas respektive vanor och attityder “mellan raderna”

(2) Vi läser ett stycke på s. 41-42 och diskuterar om det är Ulrika eller Maria som pratar.

(3) Gör upp uppgiften på s. 43. Hitta ord med följande betydelse i de olika styckena. Glöm inte att siffrorna framför ordet är i vilket stycke du hittar synonymen, exempelvis

Stycke 3. Galna – hysterisk.

(4) Både Maria och Ulrike är motpoler (kontraster) till varandra. Vilka tips och råd vill du ge till båda för att de ska närma sig varandra och få en mer rimlig livsstil?

Skrivuppgift: Ansöka om att gå med i en förening

  • Skriv en ansökan om att gå med i en förening. Tips hittar du på s. 19 i Textboken.
  • Skicka den till min mail, INTE i pdf tack!
  • INGEN DEADLINE
  • Jag ger feedback med hjälp av mitt färgsystem.

Kursdatum

Maj 

25/5 + 29/5

Juni 

1/6 + 5/6

8/6 + 12/6

15/6 + Ingen lektion 19/6 på grund av midsommar

22/6 + 26/6

29/6

Juli 

3/7 + 6/7

10/7 + 13/7

17/7

When will the next course start?

That depends on if there are enough course participants that register (the administration informs me as soon as they know). Normally, the next course continues with the same hours/days but sometimes I have to make some alterations. If you are wondering which courses I will do (if enough students register) you search for my name on Folkuniversitetet’s webpage, which I have done here.

Glöm inte att du har facit till Rivstart på Rivstarts hemsida (och nedan): 

Facit

  • Facit – Övningsbok – B1+B2
  • Facit – Textboken – B1+B2

Guide – Hitta material från Rivstarts hemsida – på engelska: [finding material from Rivstart’s webpage]¨

Extramaterial (finns även på Användbara länkar)

Vill du lyssna på ljudfiler i Textboken?

  • Guide – Hitta material från Rivstarts hemsida
  • Youtube – Videoguide för att hitta material – OBS! Några delar är nog lite inaktuella

Ordlista [wordlist] B1+B2

Stencil: Hälsningsfraser och konversationsfraser

Allmänna uttalsregler (på svenska)

Eller på engelska: Pronunciation: Rule of Thumbs 

Flashcards för respektive kapitel 

Plus: 

Sammanfattning: Flashcards för Rivstart (med engelsk översättning)

  • (OBS: finns inte flashcards för alla kapitel (än)!)

Repetition

Flashcards: A1+A2 – Klassrumsfraser

Svensk musik

Missat någon lektion eller två?

Maila mig! Jag kan ge en uppdatering.

[missed a lesson or two? Email me! I can give you an update.] 

Är kursen för enkel för dig?

Maila mig! Du kan alltid pröva en annan nivå och byta tillbaka igen om den inte fungerar för dig.

[is the course to simpel for you? Email me! You can always try another level and switch back if it is not working out for you.]

When will the next course start?

That depends on if there are enough course participants that register (the administration informs me as soon as they know). Normally, the next course continues with the same hours/days but sometimes I have to make some alterations. If you are wondering which courses I will do (if enough students register) you search for my name on Folkuniversitetet’s webpage, which I have done here.

Can I do private lessons with you?

Yes! That’s an alternative, where I can also be more flexible when it comes available hours as well as the lesson format. You can read more about private lessons with me (through Folkuniversitetet) in this document or simply email me.

Vill du ge feedback på mina lektioner?

[Do you want to give feedback on my lessons? Then you can do that (anonymously) on my Padlet linked below.]

Då kan ni göra det (anonymt) på min Padlet.

Glöm inte att Folkuniversitet finns på sociala medier!

Har ni frågor kan ni maila mig på Anton.bengtsson@folkuniversitetet.se!

Vänligen,
Anton Bengtsson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.