Tjena!
Här kommer en uppdatering om kursen efter B1 Del 2.
Tyvärr kan jag bara ha kursen om den är på måndagar + onsdagar 18.00-19.30.
Administrationen ville därför fråga er om de här nya tiderna (notera trippelbestämdheten) fungerar för er, om ni planerar att fortsätta med B1 Del 2.
Ni kan svara anonymt i min omröstning i en Doodle länkat nedan. Självklart måste ni inte svara
https://doodle.com/poll/4kbas8pi488aey5m
Jag kommer tyvärr inte vara lärare för B1 Del 2 om den fortsätter på fredagar.
På den här länken hittar ni kursens Google Doc.
Vill du ha mer material? Scrolla ner till extramaterial!
VIKTIGT: Länk för (alla) Zoom-möten:
TIPS: Läs gärna min Tutorial för Zoom för elever.
Länk till elektronisk kalender:
https://zoom.us/meeting/tJEkceqqqD4jGNeXQDyOIG57dY8qQTKmfOFT/ics?icsToken=98tyKuCtpz0pGNKQuRuERowMHY_ob-rwpiVEjY1YpC7BGg96RVahMtsaI4NLO9XW
Frivillig läxa
Alla läxor är frivilliga [all homework is optional]!
Ibland ger jag samma läxa som tidigare så ni kan träna igen. [Sometimes I give the same homework as given previously so you can revisit some components that we have practiced.]
Gamla läxor? Scrolla ner till tidigare blogginlägg!
[Old homework? Scroll down to previous blog posts!]
Läxa: Övningsboken B1+B2, Kapitel 3:
- s. 33-34: Prefix “inte”
- Bekväm, populär, lycklig, trygg, tolerant, tur, lojal, beroende, moralisk, relevant, ärlig, möjlig
Läxa: Övningsboken B1+B2, Kapitel 3:
- s. 29-30: Adjektiv + substantiv
- Tips: Sammanfattning – Adjektiv bestämd form
- TIps 2: Sammanfattning – Adjektiv + substantiv bestämd form
- s. 31: Ord: för mycket, lite eller lagom?
Läxa: Övningsboken B1+B2, Kapitel 3:
- s. 32: Ordbildning (sammansatta ord) (foge-s och fogevokal)
- Avancerat tips: Sammanfattning – Foge-s
BONUSLÄXA: Har du noterat några foge-s eller foge-vokaler?
Läxa: Textboken B1+B2, Kapitel 3
(1) Vi läser de två citaten på s. 41 och diskuterar Maria och Ulrikas respektive vanor och attityder “mellan raderna”
(2) Vi läser ett stycke på s. 41-42 och diskuterar om det är Ulrika eller Maria som pratar.
(3) Gör upp uppgiften på s. 43. Hitta ord med följande betydelse i de olika styckena. Glöm inte att siffrorna framför ordet är i vilket stycke du hittar synonymen, exempelvis
Stycke 3. Galna – hysterisk.
(4) Både Maria och Ulrike är motpoler (kontraster) till varandra. Vilka tips och råd vill du ge till båda för att de ska närma sig varandra och få en mer rimlig livsstil?
Skrivuppgift: Ansöka om att gå med i en förening
- Skriv en ansökan om att gå med i en förening. Tips hittar du på s. 19 i Textboken.
- Skicka den till min mail, INTE i pdf tack!
- INGEN DEADLINE
- Jag ger feedback med hjälp av mitt färgsystem.
Kursdatum
Maj
25/5 + 29/5
Juni
1/6 + 5/6
8/6 + 12/6
15/6 + Ingen lektion 19/6 på grund av midsommar
22/6 + 26/6
29/6
Juli
3/7 + 6/7
10/7 + 13/7
17/7
When will the next course start?
That depends on if there are enough course participants that register (the administration informs me as soon as they know). Normally, the next course continues with the same hours/days but sometimes I have to make some alterations. If you are wondering which courses I will do (if enough students register) you search for my name on Folkuniversitetet’s webpage, which I have done here.
Glöm inte att du har facit till Rivstart på Rivstarts hemsida (och nedan):
Facit
Guide – Hitta material från Rivstarts hemsida – på engelska: [finding material from Rivstart’s webpage]¨
Extramaterial (finns även på Användbara länkar)
Vill du lyssna på ljudfiler i Textboken?
- Guide – Hitta material från Rivstarts hemsida
- Youtube – Videoguide för att hitta material – OBS! Några delar är nog lite inaktuella
Ordlista [wordlist] B1+B2
Stencil: Hälsningsfraser och konversationsfraser
Allmänna uttalsregler (på svenska)
Eller på engelska: Pronunciation: Rule of Thumbs
Flashcards för respektive kapitel
Plus:
Sammanfattning: Flashcards för Rivstart (med engelsk översättning)
- (OBS: finns inte flashcards för alla kapitel (än)!)
Repetition
Flashcards: A1+A2 – Klassrumsfraser
Svensk musik
- En Spotifylista på svenska klassiker
- En Spotifylista på GAMLA klassiker
- Min spotifylista med svenska klassiker (på gott och ont…)
- Youtube – Svensk musik: Svenska sommarlåtar
- Youtube – Svensk musik: En blanding av olika svenska låtar (av blandad kvalitet…)
- Youtube – Svensk musik: 16 Svenska låtar på sex minuter
- Information – Korta sammanfattningar om (kända) svenska musikartister
Missat någon lektion eller två?
Maila mig! Jag kan ge en uppdatering.
[missed a lesson or two? Email me! I can give you an update.]
Är kursen för enkel för dig?
Maila mig! Du kan alltid pröva en annan nivå och byta tillbaka igen om den inte fungerar för dig.
[is the course to simpel for you? Email me! You can always try another level and switch back if it is not working out for you.]
When will the next course start?
That depends on if there are enough course participants that register (the administration informs me as soon as they know). Normally, the next course continues with the same hours/days but sometimes I have to make some alterations. If you are wondering which courses I will do (if enough students register) you search for my name on Folkuniversitetet’s webpage, which I have done here.
Can I do private lessons with you?
Yes! That’s an alternative, where I can also be more flexible when it comes available hours as well as the lesson format. You can read more about private lessons with me (through Folkuniversitetet) in this document or simply email me.
Vill du ge feedback på mina lektioner?
[Do you want to give feedback on my lessons? Then you can do that (anonymously) on my Padlet linked below.]
Då kan ni göra det (anonymt) på min Padlet.
Glöm inte att Folkuniversitet finns på sociala medier!
- Folkuniversitetets Instagram
- Folkuniversitetets Facebooksida
Har ni frågor kan ni maila mig på Anton.bengtsson@folkuniversitetet.se!
Vänligen,
Anton Bengtsson