Lektion 9: 26e maj tisdag

Tjena tjena mittbena!

UPPDATERING: Senast den 30 maj måste alla uppdatera sina Zoom-konton. Annars kan ni får problem med att komma in i klassrummet. 

På den här länken kan ni se var ni uppdaterar Zoom.

 

Tryck på den här länken för att komma till kursens Google Doc.

Zoom-länk för lektioner: 

https://zoom.us/j/93678070088

TIPS: Läs gärna min Tutorial för Zoom för elever.

Zoom-länk för kalender: 

https://zoom.us/meeting/tJcrcOGoqTsqEtyyrQAP4Zvp7uBu3mf0dMao/ics?icsToken=98tyKuCrqDwiGtOVsBGPRowqBI_CWfTwtmJfj7dEhQ3UIhAHWBXmYfdgJ-FyFojU

Frivillig läxa

Läxa: Övningsboken:

s. 12-13: Framflyttade adverb(ial) och adverb(ial)fraser 

Läxa: Övningsboken:

s. 20-21: Verb (SPECIAL)

  • Tips 1: Sammanfattning – Specialfall med verbgrupper (B2+C1 kap 1, s. 6-8)
  • Tips 2: Sammanfattning – Verbgrupper (Repetition) 
    • Flashcards – Träna verbgrupper
    • Gravity – Ett stressigt spel för om du vill träna verbgrupper under press
  • Tips 3: Powerpoint – Verbgrupper och verbformer

Läxa: TEXTboken:

Uppgift: Läs dialogerna på s. 35. Vilket ord vill du betona extra så att din ton blir extra gnällig? 

Uppgift: Vilka tips och råd skulle du vilja ge till gnällspikarna i dialogen?

Uppgift: Improvisera gnälldialoger med hjälp av s. 36. En person är en riktig gnällspik och den andra är på oerhört (extremt) glatt humör

Läxa: TEXTboken:

Vilka ord i rutan på s. 30 associerar du med vilka årstider?

Vinter
Vårvinter
Vår
Senvår
Försommar
Högsommar
Sensommar
Höst
Senhöst

Läxa: Ge förslag på hur man fixa felmeningar

Fixa felmeningarna som elever har skrivit med hjälp av mitt färgsystem. Använd gärna kommentarsfunktionen för att ge förslag eller ”annotate” under lektionen (se min tutorial för Zoom länkat ovan).

Läxa: SKRIVUPPGIFT: 

En frivillig läxa  

  • Gör en valfri skrivuppgift i Rivstart Textboken. Skrivuppgifter är ett bra sätt för lärare att veta en elevs nivå.
  • På den här länken hittar ni en sammanfattning av samtliga skrivuppgifter i Textböckerna.
  • Om möjligt, får du gärna skicka det i ett Microsoft Doc men du kan skicka uppgiften i ett mail.
  • Jag mailar tillbaka feedback med hjälp av ett färgsystem
  • Jag kommer förmodligen även ta upp (anonyma) felmeningar som vi fixar under lektionstid. Då tar vi hjälp av ovan nämnda färgsystem.
  • Jag har ingen deadline på mina skrivuppgifter, mer än att den måste skickas in under kursen.
    • Ett tips är att göra en skrivuppgift när vi är klara med ett kapitel eller halvvägs genom ett kapitel.

Kursdatum

April
28/4 + 30/4

Maj
5/5 + 7/5
12/5 + 14/5
19/5 + 21/5
26/5 + 28/5

Juni 
2/6+ 4/6
9/6+11/6
16/6

15 träffar totalt

Extramaterial (finns även på Användbara länkar)

Svenskt uttal: Tumregler

Sammanfattning – Svordomar

Svensk musik

När börjar nästa kurs?

Det beror på om det finns tillräckligt med kursdeltagare som registrerar sig. Administrationen informerar mig så fort de vet. Vanligtvis brukar nästa kurs fortsätta med samma tider/dagar men ibland måste jag göra några ändringar i schemat. Om du undrar vilka kurser jag har (om tillräckligt med studenter registrerar sig), kan söka efter mitt namn på Folkuniversitets hemsida, vilket jag har gjort här.

Kan jag ha privatlektioner med dig?

Ja! Det är ett alternativ, där jag även kan vara mer flexibel när det kommer till tillgängliga tider såväl som lektionsformatet. Du kan läsa mer om privatlektioner med mig (genom Folkuniversitetet i det här dokumentet eller helt enkelt genom att maila mig.

Vill du ge feedback på mina lektioner?

Då kan ni göra det (anonymt) på min Padlet.

Glöm inte att Folkuniversitet finns på sociala medier!

Har ni frågor kan ni maila mig på Anton.bengtsson@folkuniversitetet.se!

Vänligen,
Anton Bengtsson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.