Lektion 13: 11e maj måndag

Tjabba!

UPPDATERING: 

  • Nästa kurs startar preliminärt 25e maj 
    • Men vi har inga elever idag, så den startar högst troligen (“säkert”) senare
    • Jag är kanske inte lärare. Mitt liv är lite i limbo just nu…
    • Jag håller er uppdaterade när jag vet mer.

På den här länken hittar ni kursens Google Doc.

VIKTIGT: Länk för (alla) Zoom-möten:

https://zoom.us/j/912272345

TIPS: Läs gärna min Tutorial för Zoom för elever.

Vill du ha mer material? Scrolla ner till extramaterial!

Tips: Är du ensam i ett BR-room för din partner har wifi-problem? Använd i sådana fall funktionen Raise your hand så kommer jag och pratar med dig istället.

Läxa tills nästa lektion

Alla läxor är frivilliga [all homework is optional]!

Ibland ger jag samma läxa som tidigare så ni kan träna igen. [Sometimes I give the same homework as given previously so you can revisit some components that we have practiced.]

Gamla läxor? Scrolla ner till tidigare blogginlägg!
[Old homework? Scroll down to previous blog posts!

EXTRALäxa: Framstegstest

  • Gör Framstegstest kap 17-19
    • Facit finns på sista sidan!

Läxa: TEXTboken: Välj rätt nyhetsrubrik till varje rapport 

Uppgift: Läs de sju tidningsnotiserna på s. 206-207 och välj en passande rubrik till varje. 

Exempelvis: 1) → 4) Arbetslösheten går ner

Läxa: TEXTboken: s. 212: Representera Sac 

SCENARIO: Grattis! Du är nu en representant för SACO, det vill säga ett fackförbund som representerar akademiker som exempelvis lärare, läkare och ekonomer. Du ska nu vara med i Nyhetsmorgon och prata om arbetsmarknaden för akademiker om 5 år. 

Använd texten Framtidens jobb på s. 212 som inspiration, men det är okej att fantisera lite med detaljerna 🙂 

Du kommer få frågor som är både relevanta och lite absurda, exempelvis: 

  1. Vad är Saco? Varför ska jag gå med i Saco? 
  2. Varför låter ett fack och facket roligt på engelska? 
  3. Vad betyder liten konkurrens om jobben? Vet du några exempel? 
  4. Jag är en ung människa som ska välja karriär. Vad ska jag tänka på när jag väljer utbildning? 
  5. Trivs du med att jobba på Saco? Eller är du inte trött på att representera andra hela tiden? 
  6. När är det bra balans på arbetsmarknaden? 
  7. Vilket jobb vill du rekommendera för mig? 
  8. Hur hittar jag lättast / enklast jobb?
  9. Kan du fixa ett jobb för mig? Snälla! Gärna en position som professor i dinosauriestudier, om möjligt!

Läxa: SKRIVUPPGIFT

  • Textboken, kapitel 19: s. 205
    • Du skriver ett brev till en kompis där du berättar att du har problem med hälsan.
      +
    • Du svarar på ditt eget brev.
    • Hjälpsamma ord finns på s. 205.
  • Maila till mig på Anton.bengtsson@folkuniversitetet.se
  • Jag återkommer med kommentarer!
  • Skicka gärna i ett Microsoft Word dokument.

Läxa: SKRIVUPPGIFT

Textboken, kapitel 20: s. 213

  • Du tittar på bilderna på s. 213 (eller du hittar en egen bild) och skriver en kortfattad nyhetsartikel. 
  • Maila till mig på Anton.bengtsson@folkuniversitetet.se 
  • Jag återkommer med kommentarer! 
  • Skicka gärna i ett Microsoft Word dokument.

EXTRAMATERIAL

Sammanfattning – Hur säger vi JUST NU med verb? – Progressiv aspekt – Pseudokoordinering

Sammanfattning – Futurum (framtid) i svenskan

Mall – Tempussystemet – Enkel och avancerad version

  • Mall – Tempussystemet – Engelsk version plus avancerad version
  • OBS! En kommentar om tempussystemet

Material om substantiv

  • Tumregler – en-ord och ett-ord
  • Lista på en-ord och ett-ord i…
    • Singular obestämd form
    • Singular bestämd form
    • Plural obestämd form
    • Plural bestämd form
  • Sammanfattning – substantivgrupper (minnesregel: SCYRP)
    • Powerpoint: Substantiv – singular och plural
    • Powerpoint: substantiv – obestämd och bestämd form

Svenskt uttal: Tumregler

Sammanfattning – Stryka subjekt (Lisa äter mat och (HON) dricker kaffe)

Sammanfattning – VAD ÄR EN BISATS? (REKOMMENDERAS)

  • Sammanfattning – Huvudsats och bisats (jättebra för struktur för huvudsats och bisats)
    • Fungerar inte ovan länk har du en pdf. version här
  • Bonus: Huvudsatser och bisatser med engelsk förklaring
  • Sammanfattning – Bisatser –> Avancerad. Svarar på nedan frågor:
    • Vad är en bisats?
    • Är bisats separerad från en huvudsats?
    • Varför är bisats position 1 i en huvudsats?
    • Varför kan man stryka som i vissa bisatser?
    • Varför kan man stryka har/hade i vissa bisatser?
    • Vad är restriktiv och icke-restriktiv bisats?
    • Varför kan man inte stryka som i restriktiva bisatser?
  • Sammanfattning – Satsadverbial (stance adverbials)
  • Lista: Subjunktioner (och engelska motsvarigheter) –> REKOMMENDERAS!
  • Bonus: Kan ”så” vara en bisatsinledare/subjunktion?

Tips – Länkar till tv-program och radio för nybörjare och avancerade studenter

Tidsuttryck – Infostencil

Sammanfattning – Tidsprepositioner

Svensk musik

PRAKTISKA DETALJER:

COURSE DATES FOR A2 Del 1

27/3 + 30/3

3/4 + 6/4

Vi har ingen lektion 10/4 eftersom det är Långfredagen

13/4 (–> Däremot har vi lektion Annandag påsk) + 17/4

20/4 + 24/4

27/4 + 1/5 (… och även 1e maj)

4/5 + 8/5

11/5 + 15/5

18/5

When will the next course start?

That depends on if there are enough course participants that register (the administration informs me as soon as they know). Normally, the next course continues with the same hours/days but sometimes I have to make some alterations. If you are wondering which courses I will do (if enough students register) you search for my name on Folkuniversitetet’s webpage, which I have done here.

Can I do private lessons with you?

Yes! That’s an alternative, where I can also be more flexible when it comes available hours as well as the lesson format. You can read more about private lessons with me (through Folkuniversitetet) in this document or simply email me.

Nervous over NOT-skype BUT ZOOM-lessons?

WARNING: We will have lessons in ZOOM instead. On this link, you will find basic information about Zoom. For advanced functions for Zoom, I recommend this link

Don’t be! You will get used to it. For preparations, I recommend you grab a look at my tutorial for students. SOME PARTS ARE NOW OUTDATED, THOUGH. 

ÖVRIGT:

Glöm inte att du har facit till Rivstart på Rivstarts hemsida (och nedan): 

[Don’t forget that you have the key and a wordlist for Rivstart on Rivstart’s webpage (and below)]:

Facit

  • Facit – Övningsbok – A1+A2
  • Facit – Textboken – A1+A2

Du har också en ordlista Rivstart Textboken!

You also have a wordlist for Rivstart Textboken!

Ordlista – Textbok – A1+A2

Missat någon lektion eller två?

Maila mig! Jag kan ge en uppdatering.

[missed a lesson or two? Email me! I can give you an update.] 

Är kursen för enkel för dig?

Maila mig! Du kan alltid pröva en annan nivå och byta tillbaka igen om den inte fungerar för dig.

[is the course to simpel for you? Email me! You can always try another level and switch back if it is not working out for you.]

Vill du ge feedback på mina lektioner?

[Do you want to give feedback on my lessons? Then you can do that (anonymously) on my Padlet linked below.]

Då kan ni göra det (anonymt) på min Padlet.

Glöm inte att Folkuniversitet finns på sociala medier!

Har ni frågor kan ni maila mig på Anton.bengtsson@folkuniversitetet.se!

Vänligen,
Anton Bengtsson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.