Välkomna till B1+ Del 1!

Hej B1+ Del 1!

Efter varje lektion kommer jag uppdatera bloggen med material vi använt. Oftast skriver jag blogginlägget efter lektionen, men ibland hinner jag inte skriva ett inlägg förrän på söndag. Ibland uppdaterar jag ett inlägg under veckan om jag kommer på något mer eller har missat något material. Om det senare händer får ni gärna maila mig på Anton.bengtsson@folkuniversitetet.se.

På den här länken hittar min powerpoint från dagens lektion. I den här länken hittar ni anteckningarna från dagens lektion. Kursplanen hittar ni dels på Folkuniversitetets hemsida, dels på den här länken (ni hittar den även i min powerpoint).

Läxa tills nästnästa lördag (vi har som sagt ingen lektion den kommande lördagen, 3 november) är FÖLJANDE TRE SAKER:

1. Övningsboken s. 64-67

2. Skrivuppgiften i Textboken på s. 100
– Skriv ungefär 200-250 ord (det är dock inget krav!).
– Spara det gärna i ett Microsoft Word.doc och maila mig SENAST 1 NOVEMBER!
– Jag återkommer med feedback senast 6 november.
– Öva uttalet! Vi kommer kanske göra en övning med era texter 🙂

3. Lär er orden på s. 87 i Textboken i den lilla textrutan

Jag vet att ovan kanske låter som mycket att göra, men ni väljer samtidigt själva vad ni vill fokusera på (och vad ni inte vill träna på).

Övrigt material från dagens lektion

ÖVRIG INFORMATION

Uppgifter till Wifi är följande:
Namn: Fuguest
Lösenord: Folkuniversitetet-P

Här är även bra länkar om ni vill öva er mer i svenska:

Radio Sweden – Lyssna på radio på lätt svenska!

Nyheter på lätt svenska SVT – Titta på nyheter på lätt svenska!

8 sidor – Läs nyheter på lätt svenska!

Uttal.se – Öva uttal

Hemsida som förklarar Språkplay som app på mobilen. Där kan ni kolla på videos på svenska!

Korp – Hitta ord och förstå hur de används

Synonymer.se – Hitta synonymer till ord

En lista på svenska artister som sjunger på svenska

Duolingo – kan också laddas ner som app!

UR:s radioprogram ”Våga Snacka:” – handlar om ungdomar som är nya Sverige och försöker lära sig svenska.

https://www.memrise.com/home/ – (Hyfsat) bra hemsida där ni kan skapa glosförhör.