여러분, 종강을 축하합니다.(=축하해요.) Grattis allihopa på er avslutning.
A를/을 축하합니다. Grattis på A.
(t.ex.) 생일을 축하합니다. Grattis på födelsedagen.
결혼을 축하합니다. Grattis på bröllopet.
졸업을 축하합니다. Grattis på studenten.
Här kommer verblistan i preteritum också.
verb infinitiv – presens – preteritum
att göra 하다 – 해요 – 했어요
att sova 자다 – 자요 – 잤어요
att ta en promenad 산책하다 – 산책해요 – 산책했어요
att gå/åka 가다 – 가요 – 갔어요.
att gå 걷다 – 걸어요 – 걸었어요
att komma 오다 – 와요 – 왔어요
att köpa 사다 – 사요 – 샀어요
att titta 보다 – 봐요 – 봤어요
att dricka 마시다 – 마셔요 – 마셨어요
att äta 먹다 – 먹어요 – 먹었어요
att läsa 읽다 – 읽어요 – 읽었어요
att träffa 만나다 – 만나요 – 만났어요
att lära sig 배우다 – 배워요 – 배웠어요
att lyssna 듣다 – 들어요 – 들었어요
att ta (en bild) (사진을) 찍다 – 찍어요 – 찍었어요
att bjuda in 초대하다 – 초대해요 – 초대했어요
att finnas 있다 – 있어요 – 있었어요
att avsluta 끝내다 – 끝내요 – 끝냈어요
숙제 Läxa
Skriv en dagbok med minst 10 meningar i dåtid form. (Men beskrivning om ett fakta som inte förändras, till exempel, “학교는 스톡홀름에 있어요.” (Skolan ligger i Stockholm) behöver inte vara dåtid form i verbet. )
Här kommer min dagbok för exempel.
2019년 5월 7일 화요일
오늘은 화요일이에요. Idag är tisdag.
그래서 저는 음악학교에 갔어요. Så jag gick till musikskolan.
저는 화요일에는 노래를, 목요일에는 피아노를 가르쳐요. Jag undervisar sång på tisdagar och piano på torsdagar.
학교는 헬레네룬드(Helenelund)에 있어요. Skolan ligger i Helenelund.
저는 오늘 어린이들에게 노래를 가르쳤어요. Idag undervisade jag sång till barn.
학생은 모두 열한 명이에요. Elever är antal elva stycken.
하지만 오늘은 열 명이 왔어요. Men idag kom tio stycken.
저는 피아노를 쳤고, 학생들은 노래했어요. Jag spelade piano och eleverna sjöng.
수업을 네 시부터 여덟 시까지 했어요. (Jag körde lektioner från kl.16.00 till kl.20.00.)
기차를 탔어요. Jag tog tåget. 집에 아홉 시에 왔어요. Jag kom hem kl.21.00.
그리고 모짜렐라 피자를 만들었어요. Och jag lagade(gjorde) mozzarella pizza.
맛있었어요. Det var gott.