Nu kör vi vidare!
Ursäkta besväret under vår första lektion! Jag måste ha råkat skapa en zoom-länk med mitt privata Zoom-konto. Hur som helst är problemet fixat. Som kompensation tänkte jag att bjuda på 15 minuter extra lektionstid någon lektion – det får dock bli till hösten eftersom jag har lektioner både före och efter er lektion.
UPPDATERING: 8 september bjuder jag på 30 minuters frågestund före kvällens lektion. Jag kommer alltså att befinna mig i Zoom-rummet 17.30 och svara på frågor om alla möjliga frågor om svenska språket – från grammatik till uttal med mera. Om ni inte har några frågor kommer jag att ge er några extraövningar att arbeta med ?
Det här är såklart helt frivilligt och kompensation för de tekniska problem vi haft på kursen!
En uppdatering om fortsättningskursen:
Fortsättningskursens kursdagar kan tyvärr ändras till måndagar 18.00-19.30 + FREDAGAR 18.00-19.30.
Jag diskuterar det här fortfarande med administrationen, men onsdagar kommer tyvärr inte vara möjligt längre för mig efter den här kursens slut. Kursdatumet för fortsättningskursen är inte heller bekräftat än, men det kommer jag att återkomma till så fort jag har mer information.
Tryck på den här länken för att komma till kursens Google Doc.
Zoom-länk för lektioner:
https://folkuniversitetet-se.zoom.us/j/98704957203–> Det här är korrekt zoom-länk.
TIPS: Läs gärna min Tutorial för Zoom för elever.
Tryck på den här länken för en elektronisk kalender för din Zoom. OBS! Ignorera träffarna under augusti för då är jag på semester.
Läxor tills nästa lektion
Stressa inte ihjäl er dock över läxorna! Vi kommer att börja med den här läxan, men fortsätta med den nästa lektion (och kanske till och med efterföljande lektion).
Läxa: Övningsboken
67-70: Tempus: presens perfekt och preteritum
- Tips: Sammanfattning – Tempussystemet
- Tips: Sammanfattning – Några snabba regler om presens perfekt
Läxa: Textboken B2+C1
UPPGIFT: Författare
Grattis! Du är nu en hyllad, fast något pretentiös, författare. Du kommer nu får beskriva några bilder. Försök använda orden i rutan från s. 93 i Textboken B2+C1.
Tips 1: Försök gärna ha utsatta människor som tema.
Tips 2: VAR PRETENTIÖS!
Exempelvis: På ett snöfyllt torg såg jag inte bara platsen fyllas av människor, utan även en man fyllas av tårar i ögonen. Trots sorlet kunde jag höra mannen snyfta som ett litet barn.
Läxa: Textboken B2+C1
UPPGIFT: Läs det första stycket i texten Den svenska statsindividualismen på s. 82-83. Efteråt sammanfattar du stycket i någon mening eller två.
Exempelvis:
I huvudsak handlar stycke 1 om …
UPPGIFT: Gör nu exakt samma sak med det andra stycket (som börjar med ”Idén att kärlek” … till “aktör i relation till staten”.
Kontentan av stycke 2 är att …
(Du får gärna läsa resten av artikeln också men det är helt frivlligt.)
UPPGIFT: Efteråt kan ni diskutera följande frågor:
A) I Sverige får alla studenter på universitet och gymnasieelever studiebidrag, alltså pengar som inte behöver betalas tillbaka. Även om det kan tyckas vara lite orättvist att rika familjer även får det här, vad är motargumentet till detta enligt den svenska statsindividualismen?
B) Ett begrepp som historiskt präglat svensk politik är idén om “folkhemmet”, med grundtanken att en stor offentlig stat skulle väcka engagemang hos folket.
B1) Existerar något liknande i andra länder i ditt tycke?
B2) Idag pratar man inte lika mycket om folkhemmet, inte ens bland socialdemokratiska politiker. Varför tror du att det är så?
ÖVRIGT:
Kursdatum
12/7 + INGEN LEKTION 14/7 PÅ GRUND AV SJUKDOM
19/7 + 21/7
26/7 + 28/7
UPPEHÅLL HELA AUGUSTI EFTERSOM JAG HAR SEMESTER
1/9
6/9 + 8/9
13/9 + 15/9
20/9 + 22/9
27/9 + 29/9
4/10 –> EXTRALEKTION
Folkuniversitets system:
RIVSTART B1+B2
B1 del 1 kap 1-3
B1 del 2 kap 4-6
B1+ del 1 kap 7-9
B1+ del 2 kap 10-12
B2- del 1 kap 13-15
B2- del 2 kap 16-18
RIVSTART B2+C1
B2 del 1 kap 1-2
B2 del 2 kap 3-4 –> Den här kursen gör vi just nu
B2+ del 1 kap 5-6 –> Det här blir fortsättningskursen
B2+ del 2 kap 7-8
C1- del 1 kap 9-10
C1- del 2 kap 11-12
Vill du komma i kontakt med övriga elever för en studiegrupp?
Maila mig! Jag skickar övriga elevers mailadresser. Jag skickar ett nytt mail om någon anmäler sig senare under kursen!
I nuläget har ?? deltagare anmält ett intresse för en studiegrupp!
Extramaterial (Mer finns även i Användbara länkar)
Svenskt uttal: Tumregler
- På den här länken hittar du också några snabba tumregler för svenskt uttal
Stencil: Hälsningsfraser och konversationsfraser
Något som alltid är bra att besöka då och då är min en lista på typiska interjektioner, det vill säga ljud svenskar brukar göra när man konverserar.
Här är även en lista på typiskt svenskt slang och hur det används i dialoger.
Jag tjatar ofta om verbpartiklar, och därför kan det vara bra att läsa min sammanfattning om vad verbpartiklar är.
Här en lista på vanliga och avancerade hjälpverb (brukar, slipper, vågar och så vidare) som svenskar älskar att använda
I det här dokumentet ger jag exempel på hur man använder lär känna, känner, känner till med flera
Svensk musik
- En Spotifylista på svenska klassiker
- En Spotifylista på GAMLA klassiker
- Min spotifylista med svenska klassiker (på gott och ont…)
- Youtube – Svensk musik: Svenska sommarlåtar
- Youtube – Svensk musik: En blanding av olika svenska låtar (av blandad kvalitet…)
- Youtube – Svensk musik: 16 Svenska låtar på sex minuter
- Information – Korta sammanfattningar om (kända) svenska musikartister
Glöm inte att du har facit:
Du har facit (alla korrekta svar) för både Textboken och Övningsboken nedan:
Facit – Textboken B2+C1
Facit – Övningsboken B2+C1
Guide – Hitta material från Rivstarts hemsida
Det finns ingen ordlista för B2+C1
… men däremot rekommenderar jag att du använder ordboken svenska.se.
Du kan även söka på fler exempelmeningar genom att använda Språkbankens korpus. Här är även en handledning för du kan använda (de mer avancerade) funktionerna i Språkbankens korpus.
Vill ha en engelsk-svensk ordbok rekommenderar jag dock Wordreference alla dagar i veckan före google translate.
Är kursen för enkel eller för svår för dig?
Maila mig! Du kan alltid pröva en annan nivå och byta tillbaka igen om den inte fungerar för dig.
När börjar nästa kurs?
Det beror på om det finns tillräckligt med kursdeltagare som registrerar sig. Administrationen informerar mig så fort de vet.
Vanligtvis brukar nästa kurs fortsätta med samma tider/dagar men ibland måste jag göra några ändringar i schemat.
Hur vet jag vilka kurser du har som lärare?
Det är en bra fråga för det varierar kraftigt!
Mitt tips är att du intresseanmäler dig för mitt personliga nyhetsbrev, som jag mailar ut på den 15e varje månad om vilka kurser jag för stunden och vilka jag kommer att ha. Jag brukar också ge lite tips läsning och material i varje mail.
Du anmäler dig genom att helt enkelt maila mig och säga: Jag vill gärna registrera mig för ditt nyhetsmail!
Kan jag ha privatlektioner med dig?
Ja! Det är ett alternativ, där jag även kan vara mer flexibel när det kommer till tillgängliga tider såväl som lektionsformatet.
Du kan läsa mer om privatlektioner med mig (genom Folkuniversitetet i det här dokumentet eller helt enkelt genom att maila mig.
Vill du ge feedback på mina lektioner?
I sådana fall får du gärna fylla i mitt Google Formulär genom att trycka på den här länken. Alla svar är självklart helt anonyma.
Om du föredrar en engelsk version kan du istället trycka på den här länken.
Glöm inte att Folkuniversitet finns på sociala medier!
- Folkuniversitetets Instagram
- Folkuniversitetets Facebooksida
Har ni frågor kan ni maila mig på Anton.bengtsson@folkuniversitetet.se!
Vänligen,
Anton Bengtsson