Tjena tjena mittbena!
Under mina lektioner använder jag Google Doc för att hjälpa er:
Tryck på den här länken för att komma till kursens Google Doc för kap 13-15.
Tryck på den här länken för att komma till kursens Google Doc för kap 16-18. –> Nu använder vi det här Google Docet istället
Vi har två separata Google Doc för 1 dokument blir för långt (min dator börjar lagga).
Zoom-länk för lektioner:
TIPS: Läs gärna min Tutorial för Zoom för elever.
Tryck på den här länken för en elektronisk kalender för din Zoom
Läxor till nästa lektion
Stressa inte ihjäl er dock över läxorna! Vi kommer att börja med den här läxorna, men fortsätta med den kanske nästa lektion (och kanske till och med efterföljande lektion).
MEN: Eftersom vi kommer att ha långa lektioner – från 09.00 till 14.30 – rekommenderar jag att ni förbereder genom att i alla fall läsa igenom scenarion och sidor i Textboken före lektionen.
Läxorna i Textboken är INTE en prioritet – det är bara en varning om vad som kommer på lektionen.
Läxa: Övningsboken, Kap 17:
171-172: Sammansatta adverb
- Tips: Sammanfattning – Sammansatta adverb
Nästa lektion kommer vi att jobba med den här uppgiften.
Här är facit för uppgiften!
Läxa: Övningsboken, Kap 17:
173-174: Verb med direkt och indirekt objekt
- Tips: Sammanfattning – Direkt objekt (DO) och indirekt objekt (IO)
- Avancerat tips: Satsdelar: Olika frasers funktioner i en mening.
Nästa lektion kommer vi att göra den här uppgiften med DO + IO. Facit kommer efter lektionen.
Läxa: Övningsboken:
182-183: Instruktioner och uppmaningar
- Tips: Sammanfattning – uppmaningar och instruktioner
Nästa lektion jobbar vi med den här uppgiften.
Läxa: TEXTboken
Uppgift: Gör uppgiften på s. 236-237 i Textboken B1+B2. Glöm inte att du har facit för Textboken.
SCENARIO: Stort grattis! Du lever nu under vikingatiden. Du är singel och nu ska du ut i dejtingdjungeln i hopp om att träffa en partner.
Du ska nu på dejt med någon av de här gudarna, som du kan läsa mer om på s. 236-237 i Textboken. Du kan också vara en asagud om du vill.
Oden
Frej
Freja
Loke
Tor
Tips: Om det blir en pinsam tystnad under dejten har du några bra fraser att använda i den gula rutan på s. 254 i Textboken B1+B2
Har du/ni hört vad som hände (med) …
(Du), apropå ingenting, visste du att …
Vet du vem jag stötte på häromdagen?
Jag måste bara berätta en sak … som hände mig … / som jag läste i tidningen …
Har du läst det som stod i tidningen? …
Läste du om i dagens *TIDNING*?
Såg du programmet på teve igår om …?
Jag blev verkligen förvånad över en sak jag läste/hörde …
Övriga lyssnare ger respons
Nej vadå? Berätta!
Va, är det sant? Helt otroligt!
Det hade jag ingen aning om!
Där ser man!
Skojar du?
Nej, det är inte möjligt! / Inte en chans!
Menar du det?
Det låter ju helt vansinnigt / galet / sjukt att …
Läxa: Textboken
Uppgift: Skriv rätt trädnamn vid bilderna på s. 244 i B1+b2
Uppgift: Diskutera följande:
Känner ni till någon naturreligion eller riter från andra länder?
Vad betyder skrock? Ett tips är att det är samma sak som folktro (vilket förklaras på s. 245).
Vad är typisk skrock i ditt hemland?
SCENARIO: Grattis! Du jobbar nu som schaman som kan berätta om framtiden genom att läsa vädret.
Om det exempelvis regnar och en havsörn flyger förbi från väster betyder det att person 2 kommer att träffa någon din drömpartner inom den närmsta veckan. Om det finns en ek precis där person 2 betyder det att personen kommer att ha otur i 3 år från nu.
Person 2 gör nu ett besök hos schamanen och får sin framtid berättad (med hjälp av vädret).
Läxa: Textboken
Uppgift: Skumläs igenom berättelsen om Sigurd drakdödaren på s. 239 i Textboken B1+B2.
SCENARIO: Du ska nu berätta en godnattsaga för ett barn (närmare bestämt en annan elev) om Sigmund Drakdödaren.
Den andra studenten ställer frågor som ett barn skulle göra
För att anpassa historien för barn – och göra den lite mer spännande – kanske du kryddar detaljerna och “sockrar” det hemska i historien
Du berättar för “ditt barn” vad sensmoralen är i berättelsen (läs: använd din fantasi)!
Uppgift: Nu byter ni roller och det tidigare barnet ska nu berätta en godnattsaga om Jätten Utgårdaloke på s. 240-241.
Läxa: Textboken
DISKUTERA:
Vad är oskrivna regler?
Finns det någon oskriven regel i Sverige?
Har ni någon gång brutit mot en oskriven regel? Vilken oskriven regel bröt ni mot i sådana fall?
Vilka oskrivna regler är okej att bryta i Sverige?
Vilka oskrivna regler existerar i ditt hemland?
Tips: Om du vill veta mer om svenska koder i Sverige kan du läsa om berättelserna på s. 248-249 i Textboken B1+B2.
Läxa: TEXTboken
Läs texten Det livgivande trädet på s. 242-243 och fokusera framförallt på s. 243 och stycket Många svenskar har fortfarande ett speciellt … till slutet av texten.
Nästa lektion kommer du kanske att få utkämpa “Almstriden”. Du är antingen en ”trädkramare” eller en demonstrant som vill att träden ska tas bort.
BONUS: Försök gärna även komma på ett bra slagord för båda grupperna i striden!
Läxa: Textboken
Uppgift: Skriv rätt trädnamn vid bilderna på s. 244 i B1+b2
Uppgift: Diskutera följande:
Känner ni till någon naturreligion eller riter från andra länder?
Vad betyder skrock? Ett tips är att det är samma sak som folktro (vilket förklaras på s. 245).
Vad är typisk skrock i ditt hemland?
SCENARIO: Grattis! Du jobbar nu som schaman som kan berätta om framtiden genom att läsa vädret.
Om det exempelvis regnar och en havsörn flyger förbi från väster betyder det att person 2 kommer att träffa någon din drömpartner inom den närmsta veckan. Om det finns en ek precis där person 2 betyder det att personen kommer att ha otur i 3 år från nu.
Person 2 gör nu ett besök hos schamanen och får sin framtid berättad (med hjälp av vädret).
ÖVRIGT:
Kursdatum och tider
Måndag – fredag
09.00-14.30
v. 28 till v. 29
10 träffar totalt
Förslag på upplägg
09.00–10.30
10.30–10.37 –> 7 minuters rast
Lunch 11.45-12.30 –> 45 minuters lunch
13.30-13.37 –> 7 minuters rast
Ni kan för det mesta prata med mig på rasterna (men inte om jag är supertrött och behöver en liten paus).
Under lunchen är jag tillbaka 10 minuter innan vi börjar (exempelvis 12.20) om någon vill prata med mig.
Folkuniversitets system:
RIVSTART B1+B2
B1 del 1 kap 1-3
B1 del 2 kap 4-6
B1+ del 1 kap 7-9
B1+ del 2 kap 10-12
B2- del 1 kap 13-15 –> Den här kursen gör vi första veckan
B2- del 2 kap 16-18 –> Den här kursen gör vi andra veckan
RIVSTART B2+C1
B2 del 1 kap 1-2 –> Det här blir fortsättningskursen
B2 del 2 kap 3-4 –> Det här blir fortsättningskursen
B2+ del 1 kap 5-6
B2+ del 2 kap 7-8
C1- del 1 kap 9-10
C1- del 2 kap 11-12
Vill du komma i kontakt med övriga elever för en studiegrupp?
Maila mig! Jag skickar övriga elevers mailadresser. Jag skickar ett nytt mail om någon anmäler sig senare under kursen!
I nuläget har ?? deltagare anmält ett intresse för en studiegrupp!
Extramaterial (Mer finns även i Användbara länkar)
Svenskt uttal: Tumregler
- På den här länken hittar du också några snabba tumregler för svenskt uttal
Stencil: Hälsningsfraser och konversationsfraser
Något som alltid är bra att besöka då och då är min en lista på typiska interjektioner, det vill säga ljud svenskar brukar göra när man konverserar.
Här är även en lista på typiskt svenskt slang och hur det används i dialoger.
Jag tjatar ofta om verbpartiklar, och därför kan det vara bra att läsa min sammanfattning om vad verbpartiklar är.
Här en lista på vanliga och avancerade hjälpverb (brukar, slipper, vågar och så vidare) som svenskar älskar att använda
I det här dokumentet ger jag exempel på hur man använder lär känna, känner, känner till med flera
Svensk musik
- En Spotifylista på svenska klassiker
- En Spotifylista på GAMLA klassiker
- Min spotifylista med svenska klassiker (på gott och ont…)
- Youtube – Svensk musik: Svenska sommarlåtar
- Youtube – Svensk musik: En blanding av olika svenska låtar (av blandad kvalitet…)
- Youtube – Svensk musik: 16 Svenska låtar på sex minuter
- Information – Korta sammanfattningar om (kända) svenska musikartister
Glöm inte att du har facit:
Facit (alla korrekta svar)
Guide – Hitta material från Rivstarts hemsida
Glöm inte att du har en ordlista för Textboken
Ordlista [wordlist] B1+B2
Är kursen för enkel eller för svår för dig?
Maila mig! Du kan alltid pröva en annan nivå och byta tillbaka igen om den inte fungerar för dig.
När börjar nästa kurs?
Det beror på om det finns tillräckligt med kursdeltagare som registrerar sig. Administrationen informerar mig så fort de vet.
Vanligtvis brukar nästa kurs fortsätta med samma tider/dagar men ibland måste jag göra några ändringar i schemat.
Hur vet jag vilka kurser du har som lärare?
Det är en bra fråga för det varierar kraftigt!
Mitt tips är att du intresseanmäler dig för mitt personliga nyhetsbrev, som jag mailar ut på den 15e varje månad om vilka kurser jag för stunden och vilka jag kommer att ha. Jag brukar också ge lite tips läsning och material i varje mail.
Du anmäler dig genom att helt enkelt maila mig och säga: Jag vill gärna registrera mig för ditt nyhetsmail!
Kan jag ha privatlektioner med dig?
Ja! Det är ett alternativ, där jag även kan vara mer flexibel när det kommer till tillgängliga tider såväl som lektionsformatet.
Du kan läsa mer om privatlektioner med mig (genom Folkuniversitetet i det här dokumentet eller helt enkelt genom att maila mig.
Vill du ge feedback på mina lektioner?
I sådana fall får du gärna fylla i mitt Google Formulär genom att trycka på den här länken. Alla svar är självklart helt anonyma.
Om du föredrar en engelsk version kan du istället trycka på den här länken.
Glöm inte att Folkuniversitet finns på sociala medier!
- Folkuniversitetets Instagram
- Folkuniversitetets Facebooksida
Har ni frågor kan ni maila mig på Anton.bengtsson@folkuniversitetet.se!
Vänligen,
Anton Bengtsson