Lektion 7: tisdag 20 juli

Tjena tjena mittbena!

Under mina lektioner använder jag Google Doc för att hjälpa er:

Tryck på den här länken för att komma till kursens Google Doc för kap 13-15.

Tryck på den här länken för att komma till kursens Google Doc för kap 16-18. –> Nu använder vi det här Google Docet istället

Vi har två separata Google Doc för 1 dokument blir för långt (min dator börjar lagga). 

Zoom-länk för lektioner:

https://zoom.us/j/91742340252

TIPS: Läs gärna min Tutorial för Zoom för elever.

Tryck på den här länken för en elektronisk kalender för din Zoom

Läxor till nästa lektion

Stressa inte ihjäl er dock över läxorna! Vi kommer att börja med den här läxorna, men fortsätta med den kanske nästa lektion (och kanske till och med efterföljande lektion).  

MEN: Eftersom vi kommer att ha långa lektioner – från 09.00 till 14.30 – rekommenderar jag att ni förbereder genom att i alla fall läsa igenom scenarion och sidor i Textboken före lektionen. 

Läxorna i Textboken är INTE en prioritet – det är bara en varning om vad som kommer på lektionen.

Läxa: Övningsboken, Kap 17: 

171-172: Sammansatta adverb


Nästa lektion(er) kommer vi att jobba med den här uppgiften.

 

Läxa: Övningsboken:

164-165: Satsadverb(ial) och obetonat objektspronomen

  • Tips: Sammanfattning – Satsadverbial (ADVERB) (stance adverbials)
  • Tips: Sammanfattning – Obetonat satsadverbial
  • MEN DET BÄSTA TIPSET: Vad är det du vill betona?

 

Läxa: Övningsboken, Kap 17: 

178: Partikelverb 

Nästa lektion gör vi följande uppgift: 

Kan du komma på några exempel på verbfraser för respektive partikelverb? Gärna i en exempelmening. 

Exempelvis: A) bort → åker bort → Jag åker bort på fredag!

B) Ihop

C) Fast

D) Fram

E) Förbi

 

Läxa: Övningsboken, Kap 17: 

173-174: Verb med direkt och indirekt objekt

  • Tips: Sammanfattning – Direkt objekt (DO) och indirekt objekt (IO)
  • Avancerat tips: Satsdelar: Olika frasers funktioner i en mening.


Nästa lektion kommer vi att göra den här uppgiften med DO + IO. Facit kommer efter lektionen.

Läxa: TEXTboken

Diskutera: Titta på adjektiven i rutan på s. 255. Vilka egenskaper har en bra respektive dålig chef? 

Tips: Här är exempelmeningar för varje adjektiv

 

Läxa: TEXTboken

Uppgift: Läs den korta texten om svenska kungen Gustav III på sida s. 255. Diskutera sedan vilka adjektiv på samma sida som passar bäst in på Gustav III:s ledaregenskaper, och vilka som passar sämst. Du får självklart använda andra adjektiv än de vi har diskuterat.  

Tips: Här är exempelmeningar för varje adjektiv

 

Läxa: TEXTBOKEN, Kap 17 

Läs texten Rövare, handelsmän och bönder på s. 233. Slå upp svåra ord. Var redo på att kanske gå på konferens om vikingar under nästa lektion. 

Scenario: Grattis! Du är gästtalare på en konferens om vikingar. Du berättar för publiken om vikingar så mycket som du kommer ihåg, exempelvis finns nedan. Ni turas om att ställa frågorna som ni kom på tidigare. 

Vad innebar det att vara en viking? 

Hur var deras resor? Vad brukade resorna resultera i? 

Hur var vardagslivet för vikingar i allmänhet? 

Hur såg familjen ut? 

Vilken relation hade vikingarna till gudarna? 

Tips: Använd texten på s. 233-234 (men det är helt okej att “slira” lite med detaljerna) samt försök använda sammansatta adverb från Övningsboken på s. 171-172 så mycket du kan.

 

Läxa: TEXTboken

Uppgift: Gör uppgiften på s. 236-237 i Textboken B1+B2. Glöm inte att du har facit för Textboken.  

SCENARIO: Stort grattis! Du lever nu under vikingatiden. Du är singel och nu ska du ut i dejtingdjungeln i hopp om att träffa en partner. 

Du går till en medeltida dejtingföretag, Birgitta och Haralds dejtingservice, som specialiserar sig på dejting med asagudar. Kandidaterna är följande asagudar: 

Oden

Frej

Freja

Loke

Tor

Birgitta (och Harald) presenterar asagudarna utifrån vad asagudarna skrivit om sig själva på s. 236-237 i Textboken. Du lyssnar intresserat och ställer frågor och väljer till slut en asagud att dejta. 

… kanske får du också träffa denna asagud lite senare över en dejt 😉 

 

Läxa: Textboken 

Uppgift: Skriv rätt trädnamn vid bilderna på s. 244 i B1+b2

Uppgift: Diskutera följande: 

Känner ni till någon naturreligion eller riter från andra länder?

Vad betyder skrock? Ett tips är att det är samma sak som folktro (vilket förklaras på s. 245). 

Vad är typisk skrock i ditt hemland?

SCENARIO: Grattis! Du jobbar nu som schaman som kan berätta om framtiden genom att läsa vädret. 

Om det exempelvis regnar och en havsörn flyger förbi från väster betyder det att person 2 kommer att träffa någon din drömpartner inom den närmsta veckan. Om det finns en ek precis där person 2 betyder det att personen kommer att ha otur i 3 år från nu. 

Person 2 gör nu ett besök hos schamanen och får sin framtid berättad (med hjälp av vädret).

 

Läxa: Textboken 

Uppgift: Skumläs igenom berättelsen om Sigurd drakdödaren på s. 239 i Textboken B1+B2. 

SCENARIO: Du ska nu berätta en godnattsaga för ett barn (närmare bestämt en annan elev) om Sigmund Drakdödaren. 

Den andra studenten ställer frågor som ett barn skulle göra

För att anpassa historien för barn – och göra den lite mer spännande – kanske du kryddar detaljerna och “sockrar” det hemska i historien

Du berättar för “ditt barn” vad sensmoralen är i berättelsen (läs: använd din fantasi)! 

Uppgift: Nu byter ni roller och det tidigare barnet ska nu berätta en godnattsaga om Jätten Utgårdaloke på s. 240-241.

Läxa: Textboken 

Uppgift: Läs den första meningen till varje stycke. Spekulera kring vad resten av stycket handlar om. 

För vikingarna var träd viktiga. 

Om man på något sätt skadade träden kunde det gå illa. 

Man trodde också att träd kunde bota sjukdomar, speciellt träd med hål i. 

Många svenskar har ett speciellt förhållande till träd.

Men detta [att hugga ner gamla almar] blev droppen som fick bägaren att rinna över.

 

ÖVRIGT:

Kursdatum och tider

Måndag – fredag

09.00-14.30

v. 28 till v. 29

10 träffar totalt

Förslag på upplägg

09.00–10.30

10.30–10.37 –> 7 minuters rast

Lunch 11.45-12.30 –> 45 minuters lunch

13.30-13.37 –> 7 minuters rast

Ni kan för det mesta prata med mig på rasterna (men inte om jag är supertrött och behöver en liten paus).

Under lunchen är jag tillbaka 10 minuter innan vi börjar (exempelvis 12.20) om någon vill prata med mig.

Folkuniversitets system:

RIVSTART B1+B2

B1 del 1             kap 1-3

B1 del 2             kap 4-6

B1+ del 1           kap 7-9

B1+ del 2           kap 10-12

B2- del 1            kap 13-15 –> Den här kursen gör vi första veckan

B2- del 2            kap 16-18 –> Den här kursen gör vi andra veckan

RIVSTART B2+C1

B2 del 1             kap 1-2 –> Det här blir fortsättningskursen

B2 del 2             kap 3-4 –> Det här blir fortsättningskursen

B2+ del 1           kap 5-6

B2+ del 2           kap 7-8

C1- del 1            kap 9-10

C1- del 2            kap 11-12

 

Vill du komma i kontakt med övriga elever för en studiegrupp?

Maila mig! Jag skickar övriga elevers mailadresser. Jag skickar ett nytt mail om någon anmäler sig senare under kursen! 

I nuläget har ?? deltagare anmält ett intresse för en studiegrupp!

Extramaterial (Mer finns även i Användbara länkar)

Svenskt uttal: Tumregler

Stencil: Hälsningsfraser och konversationsfraser

Något som alltid är bra att besöka då och då är min en lista på typiska interjektioner, det vill säga ljud svenskar brukar göra när man konverserar.

Här är även en lista på typiskt svenskt slang och hur det används i dialoger.

Jag tjatar ofta om verbpartiklar, och därför kan det vara bra att läsa min sammanfattning om vad verbpartiklar är.

Här en lista på vanliga och avancerade hjälpverb (brukarslippervågar och så vidare) som svenskar älskar att använda

I det här dokumentet ger jag exempel på hur man använder lär känna, känner, känner till med flera

Svensk musik

 

Glöm inte att du har facit:

Facit (alla korrekta svar) 

  • Facit – Övningsbok – B1+B2
  • Facit – Textboken – B1+B2

Guide – Hitta material från Rivstarts hemsida

Glöm inte att du har en ordlista för Textboken 

Ordlista [wordlist] B1+B2

Är kursen för enkel eller för svår för dig?

Maila mig! Du kan alltid pröva en annan nivå och byta tillbaka igen om den inte fungerar för dig.

När börjar nästa kurs?

Det beror på om det finns tillräckligt med kursdeltagare som registrerar sig. Administrationen informerar mig så fort de vet.

Vanligtvis brukar nästa kurs fortsätta med samma tider/dagar men ibland måste jag göra några ändringar i schemat.

 

Hur vet jag vilka kurser du har som lärare?

Det är en bra fråga för det varierar kraftigt!

Mitt tips är att du intresseanmäler dig för mitt personliga nyhetsbrev, som jag mailar ut på den 15e varje månad om vilka kurser jag för stunden och vilka jag kommer att ha. Jag brukar också ge lite tips läsning och material i varje mail.

Du anmäler dig genom att helt enkelt maila mig och säga: Jag vill gärna registrera mig för ditt nyhetsmail!

Kan jag ha privatlektioner med dig?

Ja! Det är ett alternativ, där jag även kan vara mer flexibel när det kommer till tillgängliga tider såväl som lektionsformatet.

Du kan läsa mer om privatlektioner med mig (genom Folkuniversitetet i det här dokumentet eller helt enkelt genom att maila mig.

Vill du ge feedback på mina lektioner?

I sådana fall får du gärna fylla i mitt Google Formulär genom att trycka på den här länken. Alla svar är självklart helt anonyma.

Om du föredrar en engelsk version kan du istället trycka på den här länken.

Glöm inte att Folkuniversitet finns på sociala medier!

Har ni frågor kan ni maila mig på Anton.bengtsson@folkuniversitetet.se!

Vänligen,

Anton Bengtsson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.