Lektion 14: onsdag 3e november

På måndag ses vi för sista gången!

Extramaterial

Tryck på den här länken för att komma till kursens Google Doc.

Tryck på den här länken för en elektronisk kalender för din Zoom.

Läxor tills nästa lektion

Stressa inte ihjäl er dock över läxorna! Vi kommer att börja med den här läxan, men fortsätta med den nästa lektion (och kanske till och med efterföljande lektion).

Läxa: Övningsboken B2+C1

206-208: Öva allt

Skriv gärna ner vilka du hade svårt så diskuterar vi dem under lektionen. Då några av de här uppgifterna är från tidigare kapitel är det lite svårt att ge ett material för alla!

UPPGIFT: På s. 316 finns några citat från Gidlund. Vad tror du han vill säga med dem?

Diskutera efteråt:

A) Vilken sorts pappa drömde Gidlund om att bli?

B) Om du hade gett ett minnestal om Gidlund, hur skulle du sammanfatta hans eftermäle (“vad han lämnar bakom sig”)?

FÖRKLARING: “På ålderns höst” betyder att man närmar sig livets slutskede, det vill säga döden (vintern). Detta gör bland annat karaktären Ove i boken “En man som heter Ove”, vilket du kan läsa mer om i utdraget från boken på s. 306.

UPPGIFT: Ta en funderare kring ditt liv: Hur hade du velat att ditt liv skulle se ut på ålderns höst?

FÖRTYDLING: För att konkretisera “ålderns höst” kan vi alltså tänka det rör sig om dina sista 5 år i livet.

UPPGIFT: I En man som heter Ove görs många liknelser mellan en människa och ett hus, vilket kanske känns lite oväntat / otippat.

Kan du göra några egna oväntade liknelser med följande meningar?

Tips: Jag har hjälpt er lite med inspiration. Det enda ni behöver göra i sådana fall är att motivera dem:

Vänskap är som …

• Exempelvis: en brödrost där brödet emellanåt fastnar i maskinen?
  • Motivering: Eftersom brödrosten kan både ge och ta!

Kärlek är som …

• ett höj- och sänkbart skrivbord?

Att arbeta är som …

• att köpa kläder?

Att lära sig svenska är som …

• att besöka en sommarstuga?

Att lära sig svenska med Anton är som …

• att gå till tvättstugan?

Fler exempel på liknelser?

Frivillig läxa du kan göra när du vill:

• Deadline: 25 november
    • Ett tips är att göra en skrivuppgift när vi är klara med ett kapitel eller halvvägs genom ett kapitel.

ÖVRIGT:

KURSDATUM + TIDER

Mån + ons 19.40-21.10

7 minuters rast efter ca 45 minuter.

Folkuniversitets system:

RIVSTART B1+B2

B1 del 1             kap 1-3

B1 del 2             kap 4-6

B1+ del 1           kap 7-9

B1+ del 2           kap 10-12

B2- del 1            kap 13-15

B2- del 2            kap 16-18

RIVSTART B2+C1

B2 del 1             kap 1-2

B2 del 2             kap 3-4

B2+ del 1           kap 5-6

B2+ del 2           kap 7-8

C1- del 1            kap 9-10

C1- del 2            kap 11-12 –> Den här kursen gör ni just nu.

–> Efter den här kursen gör man så kallad ”Efter rivstart”-kurs, där man diskuterar artiklar med mera. Vill du veta mer om en sådan kurs är mitt tips att du kollar på den andra sektionen på min blogg för jag har en sådan kurs just nu.

Jag uppdaterar er så fort jag vet mer om nästa kurs, men jag planerar att fortsätta vara kursledare.

Vill du komma i kontakt med övriga elever för en studiegrupp?

Maila mig! Jag skickar övriga elevers mailadresser. Jag skickar ett nytt mail om någon anmäler sig senare under kursen! (Eller skriv i Google Docet nedan)

I nuläget har ?? deltagare anmält ett intresse för en studiegrupp!

Extramaterial (Mer finns även i Användbara länkar)

Stencil: Hälsningsfraser och konversationsfraser

Något som alltid är bra att besöka då och då är min en lista på typiska interjektioner, det vill säga ljud svenskar brukar göra när man konverserar.

Här är även en lista på typiskt svenskt slang och hur det används i dialoger.

Jag tjatar ofta om verbpartiklar, och därför kan det vara bra att läsa min sammanfattning om vad verbpartiklar är.

Här en lista på vanliga och avancerade hjälpverb (brukarslippervågar och så vidare) som svenskar älskar att använda

I det här dokumentet ger jag exempel på hur man använder lär känna, känner, känner till med flera

Guide – Hitta material från Rivstarts hemsida

Är du nervös över att ha lektioner i svenska?

Det förstår jag! Därför har jag skrivit några svar på typiska frågor om lektioner, inlärningsstrategier och målsättningar man kan sträva efter när det kommer till att lära sig svenska. Tyvärr är den dock på engelska.

Det finns ingen ordlista för B2+C1

… men däremot rekommenderar jag att du använder ordboken svenska.se.

Du kan även söka på fler exempelmeningar genom att använda Språkbankens korpusHär är även en handledning för du kan använda (de mer avancerade) funktionerna i Språkbankens korpus.

Vill ha en engelsk-svensk ordbok rekommenderar jag dock Wordreference alla dagar i veckan före google translate.

Är kursen för enkel eller för svår för dig?

Maila mig! Du kan alltid pröva en annan nivå och byta tillbaka igen om den inte fungerar för dig.

Det beror på om det finns tillräckligt med kursdeltagare som registrerar sig. Administrationen informerar mig så fort de vet.

Vanligtvis brukar nästa kurs fortsätta med samma tider/dagar men ibland måste jag göra några ändringar i schemat.

Om du undrar vilka kurser jag har (om tillräckligt med studenter registrerar sig), kan söka efter mitt namn på Folkuniversitets hemsida, vilket jag har gjort här.

Ja! Det är ett alternativ, där jag även kan vara mer flexibel när det kommer till tillgängliga tider såväl som lektionsformatet.

Du kan läsa mer om privatlektioner med mig (genom Folkuniversitetet i det här dokumentet eller helt enkelt genom att maila mig.

I sådana fall får du gärna fylla i mitt Google Formulär genom att trycka på den här länken. Alla svar är självklart helt anonyma.

Om du föredrar en engelsk version kan du istället trycka på den här länken.