Lektion 13: måndag 1e november

Tjena tjena mittbena!

Extramaterial

Tryck på den här länken för att komma till kursens Google Doc.

Zoom-länk för lektioner: 

https://folkuniversitetet-se.zoom.us/j/92397335602

TIPS: Läs gärna min Tutorial för Zoom för elever.

Tryck på den här länken för en elektronisk kalender för din Zoom. 

Läxor tills nästa lektion

Stressa inte ihjäl er dock över läxorna! Vi kommer att börja med den här läxan, men fortsätta med den nästa lektion (och kanske till och med efterföljande lektion). 

Läxa: Övningsboken B2+C1 

206-208: Öva allt

Skriv gärna ner vilka du hade svårt så diskuterar vi dem under lektionen. Då några av de här uppgifterna är från tidigare kapitel är det lite svårt att ge ett material för alla!

Läxa: Övningsboken B2+C1 

198-199: Adjektiv efter verb

Tips: Sammanfattning – Tumregler för adverb

Två snabba tips: 

Adjektiv = Modifierar pronomen, substantiv och fraser

Adverb = Modifierar allt annat (men oftast verb)

 

Läxa: Textboken B2+C1   

Fundera på det korta stycket från s. 313 om trummisen Kristian Gidlund, och gärna på hela artikeln (s. 313-315) i sin helhet och vilka känslor texten väcker hos dig.

Som tips kan du försök avsluta meningarna i det här dokumentet, som är baserade på övningen med adjektiv efter verb på s. 198-199.

TIPS: Jag har även hjälpt till med att använda några avancerade adjektiv, som du kan definiera med hjälp av svenska.se. OBS / VARNING: Vissa adjektiv passar inte i sammanhanget.

Läxa: Textboken B2+C1   

UPPGIFT: På s. 316 finns några citat från Gidlund. Vad tror du han vill säga med dem? 

Diskutera efteråt: 

A) Vilken sorts pappa drömde Gidlund om att bli? 

B) Om du hade gett ett minnestal om Gidlund, hur skulle du sammanfatta hans eftermäle (“vad han lämnar bakom sig”)? 

Läxa: Textboken B2+C1  

SCENARIO: En litterär duell mellan Strindberg och Thorvall

Grattis! Du är nu antingen Thorvall eller Strindberg. I ett alternativt universum har ni utmanat varandra på en litterär duell, det vill säga till en träff där ni ska dissa / kritisera varandras skrivande så mycket och hårt som möjligt. Det är viktigt att ni kritiserar på samma sätt Strindberg / Thorvall hade gjort, kryddat med lite typiska passiv-aggressiva kommentarer,  exempelvis: 

Strindberg: Oj oj oj vad korta meningar! Typiskt kvinnospråk att inte ha långa meningar; det är förmodligen för det blir för komplex för deras underutvecklade hjärnor. Jag gillar dock ditt budskap, trots allt. 

Thorvall: Men August, borde du inte har lärt dig efter dina misslyckade äktenskap att du varken förstår kvinnor eller deras författarskap särskilt bra? Och när det kommer till mitt budskap måste du förstå citatet i sin kontext, eftersom …  

Nedan finns förslag på utdrag ni ska dissa / kritisera. Vill ni läsa dem i sin fulla kontext ser sidreferenserna nedan. På s. 300-304 kan du läsa mer om Strindberg som person, och på s. 310-311 kan du läsa om Thorvall.

”Jag skulle ha några rejäla säljframgångar bakom mig, vara ogift eller frånskild och utan barn. Jag skulle bo på hotell, inte då och då, utan permanent. Jag skulle ha hörnsviten ut mot havet tre trappor upp, sovrum och arbetsrum. Stort badrum. Badkar med lejonfötter och room service dygnet runt.”

– Thorvall (från texten Ur “när man skjuter arbetare” på s. 308-309 i Textboken

“Han tog ner arket; det var sådant där sol-gult konceptpapper, som det lyser av. […] Först stod hennes namn: Alice, det vackraste namn han då visste, därför att det var hans fästmös. […] Därpå stod: Banken. Det var hans arbete, det heliga arbetet, som gav brödet, hemmet och makan; grunden till existensen. Men det var överstruket! Ty banken hade störtat, men han hade räddats över på en annan bank, dock efter en kort tid av mycken oro.”

– Strindberg (från s. 297 från texten Ett halvt ark papper på s. 297-299)

 

Läxa: Textboken B2+C1  

En kåsör är någon som skriver en underhållande kortare text i tidning eller tidskrift. 

Tonen ska ofta vara som i boken En man som heter Ove

  • Något talspråkligt (informell svenska)
  • Humoristisk och lättsam 
  • Lite allmänt löjlig 

Men då måste vi bortse (ignorera) faktumet att En man som heter Ove är ganska tragikomisk.  

UPPGIFT: Läs det korta utdraget från boken på s. 306. 

UPPGIFT: Hur tolkar ni följande citat från s. 307? 

A) “Men som åren går nöts fasaden, träet spricker här och var … ”

B) “… man börjar älska det där huset inte så mycket för alla sätt det är perfekt på som för alla sätt det inte är det.” 

C) “… exakt hur man ska öppna garderobsdörrarna för att de inte ska knarra.” 

 

Läxa: Textboken B2+C1  

FÖRKLARING: “På ålderns höst” betyder att man närmar sig livets slutskede, det vill säga döden (vintern). Detta gör bland annat karaktären Ove i boken “En man som heter Ove”, vilket du kan läsa mer om i utdraget från boken på s. 306.  

UPPGIFT: Ta en funderare kring ditt liv: Hur hade du velat att ditt liv skulle se ut på ålderns höst? 

FÖRTYDLING: För att konkretisera “ålderns höst” kan vi alltså tänka det rör sig om dina sista 5 år i livet.

 

 

ÖVRIGT:

KURSDATUM + TIDER

Mån + ons 19.40-21.10

7 minuters rast efter ca 45 minuter.

September

20/9 + 22/9

27/9 + 29/9

Oktober

4/10 + 6/10

11/10 + 13/10

18/10 + 20/10

25/10 + 27/10

November

1/11 + 3/11

8/11

15 träffar totalt

 

Folkuniversitets system:

RIVSTART B1+B2

B1 del 1             kap 1-3

B1 del 2             kap 4-6

B1+ del 1           kap 7-9

B1+ del 2           kap 10-12

B2- del 1            kap 13-15

B2- del 2            kap 16-18

RIVSTART B2+C1

B2 del 1             kap 1-2

B2 del 2             kap 3-4

B2+ del 1           kap 5-6

B2+ del 2           kap 7-8

C1- del 1            kap 9-10

C1- del 2            kap 11-12 –> Den här kursen gör ni just nu. 

–> Efter den här kursen gör man så kallad ”Efter rivstart”-kurs, där man diskuterar artiklar med mera. Vill du veta mer om en sådan kurs är mitt tips att du kollar på den andra sektionen på min blogg för jag har en sådan kurs just nu. 

Jag uppdaterar er så fort jag vet mer om nästa kurs, men jag planerar att fortsätta vara kursledare. 

Vill du komma i kontakt med övriga elever för en studiegrupp?

Maila mig! Jag skickar övriga elevers mailadresser. Jag skickar ett nytt mail om någon anmäler sig senare under kursen! (Eller skriv i Google Docet nedan)

I nuläget har ?? deltagare anmält ett intresse för en studiegrupp!

Extramaterial (Mer finns även i Användbara länkar)

Svenskt uttal: Tumregler

Stencil: Hälsningsfraser och konversationsfraser

Något som alltid är bra att besöka då och då är min en lista på typiska interjektioner, det vill säga ljud svenskar brukar göra när man konverserar.

Här är även en lista på typiskt svenskt slang och hur det används i dialoger.

Jag tjatar ofta om verbpartiklar, och därför kan det vara bra att läsa min sammanfattning om vad verbpartiklar är.

Här en lista på vanliga och avancerade hjälpverb (brukarslippervågar och så vidare) som svenskar älskar att använda

I det här dokumentet ger jag exempel på hur man använder lär känna, känner, känner till med flera

Svensk musik

 

Glöm inte att du har facit:

Du har facit (alla korrekta svar) för både Textboken och Övningsboken nedan:

Facit – Textboken B2+C1

Facit – Övningsboken B2+C1

Guide – Hitta material från Rivstarts hemsida

 

Är du nervös över att ha lektioner i svenska?

Det förstår jag! Därför har jag skrivit några svar på typiska frågor om lektioner, inlärningsstrategier och målsättningar man kan sträva efter när det kommer till att lära sig svenska. Tyvärr är den dock på engelska.

 

Det finns ingen ordlista för B2+C1

… men däremot rekommenderar jag att du använder ordboken svenska.se.

Du kan även söka på fler exempelmeningar genom att använda Språkbankens korpusHär är även en handledning för du kan använda (de mer avancerade) funktionerna i Språkbankens korpus.

Vill ha en engelsk-svensk ordbok rekommenderar jag dock Wordreference alla dagar i veckan före google translate.

Är kursen för enkel eller för svår för dig?

Maila mig! Du kan alltid pröva en annan nivå och byta tillbaka igen om den inte fungerar för dig.

När börjar nästa kurs?

Det beror på om det finns tillräckligt med kursdeltagare som registrerar sig. Administrationen informerar mig så fort de vet.

Vanligtvis brukar nästa kurs fortsätta med samma tider/dagar men ibland måste jag göra några ändringar i schemat.

Om du undrar vilka kurser jag har (om tillräckligt med studenter registrerar sig), kan söka efter mitt namn på Folkuniversitets hemsida, vilket jag har gjort här.

Kan jag ha privatlektioner med dig?

Ja! Det är ett alternativ, där jag även kan vara mer flexibel när det kommer till tillgängliga tider såväl som lektionsformatet.

Du kan läsa mer om privatlektioner med mig (genom Folkuniversitetet i det här dokumentet eller helt enkelt genom att maila mig.

Vill du ge feedback på mina lektioner?

I sådana fall får du gärna fylla i mitt Google Formulär genom att trycka på den här länken. Alla svar är självklart helt anonyma.

Om du föredrar en engelsk version kan du istället trycka på den här länken.

Glöm inte att Folkuniversitet finns på sociala medier!

Har ni frågor kan ni maila mig på Anton.bengtsson@folkuniversitetet.se!

Vänligen,

Anton Bengtsson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.