Tjabba!
Nästa kurs börjar 30e oktober
Här är en länk:
Jag är (tyvärr) inte lärare nästa kurs. Jag vill, men jag kan inte ha kursen.
I use a Google Doc during lessons as assistance. Here is another Google Doc with useful phrases and explanations. You will find more material if you scroll down.
Läxor tills nästa lektion [homework until next lesson]
Alla läxor är frivilliga men jag rekommenderar att du försöker studera så mycket som möjligt före en lektion. Ibland publicerar jag samma läxa igen om jag tycker det är bra repetition för nästa lektion.
Nästa lektion
EXTRALäxa: Framstegstest Kap 4-6
- Gör framstegstest för kap 4-6
- Facit finns på sista sidan!
- Nästa lektion: Berätta för mig vad var komplicerat
- Ignorera kapitel 6. Kapitel 6 är för A1 Del 2
Läxa: Övningsboken, kap 6
s. 53-54: Objektspronomen
s. 56: Possessiva pronomen och adjektiv efter verb
Vi gör lite A1 del 2 eftersom vi är klara med A1 Del 1.
- Tips: Sammanfattning – Possessiva pronomen + objektspronomen
- Tips: Flashcards – Possessiva och objektspronomen
Läxa: Övningsboken kap 6
55-56: Relativa pronomen:som + Possessiva pronomen
- Tips: Sammanfattning – Possessiva pronomen + objektspronomen
- Tips: Flashcards – Possessiva och objektspronomen
BONUSuppgift: Nästa lektion presenterar du en fejk-släkting. Fantisera gärna och använd orden från s. 65 i Textboken A1+A2:
Jag har en faster som komponerade en symfoni. Hennes symfoni skrev hon sent i livet. Min faster var känd för sin (“hennes”) musik.
LÄXA: TEXTBOKEN
Träna adjektiven och att konversera med adjektiv på s. 53 i Textboken. Nästa lektion är du med i en podd och ger veckans rekommendation för filmer, tv-serier eller böcker.
I podden svarar du exempelvis på de här frågorna:
1) Vad för typ av film / bok / tv-serie brukar du kolla på?
2) Vad är veckans rekommendation?
3) Hur ofta brukar du titta på filmer?
4) Vad är en typisk svensk film?
5) Vad är en typisk amerikansk film?
6) vad är en typisk film från ditt hemland?
Läxa: TEXTboken
Scenario: Grattis! Ni ska organisera en fest. Frågor ni ska jobba med är följande:
A) Vilken dag och tid ska ni ha festen? När kan alla komma?
B) Vad ska man göra på festen? Ska man dansa? Ska man dricka alkohol. Måste man ta med egen alkohol eller kommer ni servera alkohol?
C) Vad ska ni köpa i mataffären? Gör en inköpslista. Exempelvis:
- 2 kg kilo kött
- En halvliter läsk
- Fler saker?
D) Vilka kändisar kommer till festen?
En kändis → exempelvis: fotbollsspelaren Zlatan Ibrahimovic, Kung Karl Gustav XVI etc
E) När slutar festen? = Vilken tid är festen slut?
F) Vad är planerna EFTER festen? Ska ni exempelvis ha en efterfest? 😉 Eller kanske gå på puben? Eller gå och lägga er? 🙂
Läxa: TEXTboken
Slå upp (“google translata”) svåra ord till de sammansatta orden på s. 39 i Textboken. Nästa lektion besöker ni igen Café Anton men den här gången kan ni bara beställa sakerna på s. 39.
Du kan också kolla på mina fraser för marknad, restaurang och café.
Repetition
Läxa: Övningsboken
45-46 Adjektiv
- Tips: Sammanfattning – Tumregler för adjektiv
- AVANCERAT Tips: Sammanfattning – komparativ och superlativ för adjektiv
Läxa: Övningsboken
- s. 46-47 Verb: preteritum
- Tips: A summary for beginners – Using verbs, questions, etc
- Tips: Summering – Verbgrupper – Summary verb groups
EXTRAläxa: Övningsboken
- s. 40 Prepositioner
- s. 41 (repetition:) Verb, imperativ, infinitiv och presens
- s. 42 (repetition:) Imperativ
LÄXA: TEXTBOKEN
Kolla på aktiviteterna på s. 51. Nästa lektion ska du berätta om vad du tycker om (gillar) att göra på din fritid.
Bonus. Vi ska också prata om vad vi brukade göra på din fritid
TIPS: Vi säger på + måndagar när vi pratar frekvens.
TIPS: Youtubeklipp: Veckodagar -[Weekdays]
Avancerat tips: Sammanfattning – Ord för tid
Praktiska detaljer
[Practical details]
Kursdatum
September
Tider och plats
10.00-13.30
Rum 310
Glöm inte att du har facit Rivstart på Rivstarts hemsida (och nedan):
[Do not forget that you have the key for Rivstart on Rivstart’s webpage (and below)]: Facit
Guide – Hitta material från Rivstarts hemsida – [how to find material on Rivstart’s webpage]
Extramaterial
Helpful material for beginners
- Tips: Stencil with greetings and social phrases
- Tips: Flashcards: A1+A2 – Klassrumsfraser – [Classroom phrases]
- Tips: A summary for beginners – Using verbs, questions, etc
- Tips: Sammanfattning [summary] – Alfabetet
- Tips: Sammanfattning – Structure for making sentences
- Tips: Sammanfattning – A1+ Bra fraser / Useful phrases
- Tips: Rules of thumb – Swedish Pronunciation
- Tips: Några snabba uttalsregler på svenska
- Tips: Ordlista A1+A2 – [Wordlist]
Youtube:
- Academia Cervena: The Swedish vowels, Part I: Preparations
- Academia Cervena: The Swedish vowels, Part II: The sounds
- Academia Cervena: Predicting Swedish Vowel length
- Academia Cervena: The “Tjena” sound (SEE BELOW FOR “SJU”-SOUND)
- Academia Cervena: The Swedish “Sju” sound Part I: Pronunciation
Flashcards för respektive kapitel
Flashcards: A1+A2 – Kapitel 4
- Flashcards: Satsadverbial
Flashcards: A1+A2 – Kapitel 5 Plus: Sammanfattning: Flashcards för Rivstart (med engelsk översättning)
- (OBS: finns inte flashcards för alla kapitel (än)!)
Ordlista – Textbok – A1+A2 Svensk musik
- En Spotifylista på svenska klassiker
- En Spotifylista på GAMLA klassiker
- Min spotifylista med svenska klassiker (på gott och ont…)
- Youtube – Svensk musik: Svenska sommarlåtar
- Youtube – Svensk musik: En blanding av olika svenska låtar (av blandad kvalitet…)
- Youtube – Svensk musik: 16 Svenska låtar på sex minuter
- Information – Korta sammanfattningar om (kända) svenska musikartister
Folkuniversitets system:
RIVSTART A1+A2
A1 Del 1 —> Kap 1-5 –> Den här kursen gör ni just nu.
A1 Del 2 —> Kap 6-10 —> Nästa kurs
A2 Del 1 —> Kap 11-15
A2 Del 2 —> Kap 16-20
RIVSTART B1+B2
B1 del 1 kap 1-3
B1 del 2 kap 4-6
B1+ del 1 kap 7-9
B1+ del 2 kap 10-12
B2- del 1 kap 13-15
B2- del 2 kap 16-18
RIVSTART B2+C1
B2 del 1 kap 1-2
B2 del 2 kap 3-4
B2+ del 1 kap 5-6
B2+ del 2 kap 7-8
C1- del 1 kap 9-10
C1- del 2 kap 11-12
MISSAT NÅGON LEKTION ELLER TVÅ?
Maila mig! Jag kan ge en uppdatering.
[Missed a lesson or two? Email me! I can give you an update.]
Lektioner på svenska? Hjälp!! Jag är så nervös!
[Lessons in Swedish!? Help me!! I am so nervous.]
Sure! Here is a document in which you will find my thoughts on common challenges, strategies and expectations when it comes to learning Swedish.
Vill du ge feedback på mina lektioner?
I sådana fall får du gärna fylla i mitt Google Formulär genom att trycka på den här länken.
Alla svar är självklart helt anonyma. Om du föredrar en engelsk version kan du istället trycka på den här länken.
Glöm inte att Folkuniversitet finns på sociala medier!
- Folkuniversitetets Instagram
- Folkuniversitetets Facebooksida
Har ni frågor kan ni alltid maila på Anton.bengtsson@folkuniversitetet.se!
Vänligen,