Lektion 10: onsdag 20e september

Tjena tjena mittbena!

Extramaterial

Tryck på den här länken för att komma till kursens Google Doc.

Zoom-länk för lektioner: 

https://folkuniversitetet-se.zoom.us/j/92397335602

TIPS: Läs gärna min Tutorial för Zoom för elever.

Tryck på den här länken för en elektronisk kalender för din Zoom. 

Läxor tills nästa lektion

Stressa inte ihjäl er dock över läxorna! Vi kommer att börja med den här läxan, men fortsätta med den nästa lektion (och kanske till och med efterföljande lektion). 

Läxa: Övningsboken B2+C1 

189-191: Öva allt

Skriv gärna ner vilka du hade svårt för så diskuterar vi dem under lektionen. Då några av de här uppgifterna är från tidigare kapitel är det lite svårt att ge ett material för alla! Jag tänker att vi diskuterar några frågor per lektion.

3+9+16

 

Läxa: Övningsboken B2+C1 

196-197: Satsförkortningar

Kan du göra om meningarna nedan så att de har satsförkortningar? 

1) Vi ska ta oss igenom den här perioden genom att vi ska jobba hårt.

2) Jag hatar att jag behöver jobba över varje dag.

3) Jag såg att min fru kom springande mot mig.

4) Nils såg att hans fru kom rusande mot honom.

5) Gunnar kände hur hans ångest kröp upp från magen.

AVANCERAD: 6) Amanda säger att hon har sett ett UFO.

AVANCERAD: 7): Kan man göra satsförkortning av följande mening?

Jag skrev en bok utan att Nils hjälpte mig

 

OM DET VAR NÅGRA FRÅGOR: Läxa: Övningsboken B2+C1 

204-205: Partikelverb Del 2

Tips: Sammanfattning – Partikelverb

Var beredd på att diskutera följande frågor: 

J) Knyta an – Vad kallar man en person som alltid vill knyta an till vad chefen vill? 

K) Komma av sig – Vad kan man säga när man kom av sig under en presentation? 

L) Köra ihop sig – Brukar det köra ihop sig på ofta på ditt jobb? 

M) Pyssla om – Hur brukar du pyssla om din partner eller familjemedlem?

N) Vara med om – Vilken historisk händelse skulle du vilja vara med om? 

O) Skälla ut – Har du skällt ut en person någon gång? 

P) Ta itu med – Vad har du inte tagit itu med den här veckan?

Q) Ta sig till – Vad svarar man på: “Hjälp! Jag har en panikattack. Vad ska jag ta mig till?”

R) Ta till sig – Finns det några lärdomar du vill att alla människor ska ta till sig?

 

Läxa: Övningsboken B2+C1 

200-202: Prepositioner: känslor och attityder  

Nästa lektion kommer vi att diskutera följande frågor: 

A) Finns det någon i din närhet som du brukar bli irriterad på? 

B) Är man oftast galen i en partner eller oftast galen på en partner? 

C) Låt säga du är på en fest. På festen ska du slå dig själv på bröstet lite och skryta om något som (det fiktiva) du är stolt över. Hur skulle du göra det? Skulle du exempelvis “humblebragga” eller bara vara en riktig skrytmåns? 

D) Vad blir du glad av? 

E) “Det var oskönt av Simon att göra så.” Vad tror du Simon har gjort? Är det positivt eller negativt? 

F) “Även om Olle är till naturen snäll är han otrevlig mot sin syster. Däremot var Olle snäll till sin syster när han förlät sin syster för hennes otrevliga personpåhopp mot honom.” 

F1) Är meningarna ologiska eller bara lite motsägelsefulla (paradoxal)? 

F2) Och är frasen “till naturen” dubbelbottnad (d.v.s. har två betydelser)?

 

Läxa: Textboken B2+C1  

UPPGIFT: Läs s. 292-293;296 av texten Livets kurva är en smiley. Du kan alltså skippa två sidor men du får självklart läsa hela texten. 

Uppgift: Svara på följande frågor: 

A) Vad händer med det känslomässiga åldrandet ju äldre man blir?

B) Vad menas med åldrandets paradox?

C) Vem är lyckligast skulle du säga mellan yngre, medelålders och äldre?

D) Vad menas med att skönmåla åldrandet? 

 

Läxa: Textboken B2+C1  

UPPGIFT: Du ska nu “ta dig en funderare”, det vill säga stanna upp och reflektera över följande frågor från s. 291:

A) Ett vanligt uttryck är “varje ålder har sin charm”. Vad tycker du om det?

B) Vad är charmen för respektive ålder? Här är min subjektiva uppdelning av olika åldersfaser:

Barnåren (1-12)

Tonåren (13-16)

Ungdomsåren (17-19)

Tjugoårsåldern (20-24)

Tjugofem+ åldern (25-29)

Trettioårsåldern (30-39)

“Hen ser ut runt fyrtio strecket”- åldern (40-54)

“Femtionågot” – åldern (55-66)

“Sextioplusarna” / “åldersrika” (67-73)

Pensionärer / äldre (74-83)

“Stenhårda” pensionärer (84+)

C) När i livet tror du att man är som lyckligast? Varför just då?

D) Är det mål i sig att leva hur länge som helst?

E) Vad tror du rubriken “Livets kurva är en smiley (glad emoji)” betyder?

Tips: För ett uttömmande (ordentligt) svar på fråga E) rekommenderar jag att du läser texten på s. 292-296 EFTER lektionen.

 

Läxa: Textboken B2+C1  

Nedan finns ett några utklippta citat. Ett är ett citat från en bok och ett är ett citat som en person påstås ha sagt många gånger

”Jag skulle ha några rejäla säljframgångar bakom mig, vara ogift eller frånskild och utan barn. Jag skulle bo på hotell, inte då och då, utan permanent. Jag skulle ha hörnsviten ut mot havet tre trappor upp, sovrum och arbetsrum. Stort badrum. Badkar med lejonfötter och room service dygnet runt.” 

“Akta dig din jävel, vi ses i min nästa roman”. 

UPPGIFT: Ett citat kommer från Kerstin Thorvall, som du kan läsa mer om på s. 310-311 i Textboken. Vilket är Thorvalls citat? Motivera varför!

 

ÖVRIGT:

KURSDATUM + TIDER

Mån + ons 19.40-21.10

7 minuters rast efter ca 45 minuter.

September

20/9 + 22/9

27/9 + 29/9

Oktober

4/10 + 6/10

11/10 + 13/10

18/10 + 20/10

25/10 + 27/10

November

1/11 + 3/11

8/11

15 träffar totalt

 

Folkuniversitets system:

RIVSTART B1+B2

B1 del 1             kap 1-3

B1 del 2             kap 4-6

B1+ del 1           kap 7-9

B1+ del 2           kap 10-12

B2- del 1            kap 13-15

B2- del 2            kap 16-18

RIVSTART B2+C1

B2 del 1             kap 1-2

B2 del 2             kap 3-4

B2+ del 1           kap 5-6

B2+ del 2           kap 7-8

C1- del 1            kap 9-10

C1- del 2            kap 11-12 –> Den här kursen gör ni just nu. 

–> Efter den här kursen gör man så kallad ”Efter rivstart”-kurs, där man diskuterar artiklar med mera. Vill du veta mer om en sådan kurs är mitt tips att du kollar på den andra sektionen på min blogg för jag har en sådan kurs just nu. 

Jag uppdaterar er så fort jag vet mer om nästa kurs, men jag planerar att fortsätta vara kursledare. 

Vill du komma i kontakt med övriga elever för en studiegrupp?

Maila mig! Jag skickar övriga elevers mailadresser. Jag skickar ett nytt mail om någon anmäler sig senare under kursen! (Eller skriv i Google Docet nedan)

I nuläget har ?? deltagare anmält ett intresse för en studiegrupp!

Extramaterial (Mer finns även i Användbara länkar)

Svenskt uttal: Tumregler

Stencil: Hälsningsfraser och konversationsfraser

Något som alltid är bra att besöka då och då är min en lista på typiska interjektioner, det vill säga ljud svenskar brukar göra när man konverserar.

Här är även en lista på typiskt svenskt slang och hur det används i dialoger.

Jag tjatar ofta om verbpartiklar, och därför kan det vara bra att läsa min sammanfattning om vad verbpartiklar är.

Här en lista på vanliga och avancerade hjälpverb (brukarslippervågar och så vidare) som svenskar älskar att använda

I det här dokumentet ger jag exempel på hur man använder lär känna, känner, känner till med flera

Svensk musik

 

Glöm inte att du har facit:

Du har facit (alla korrekta svar) för både Textboken och Övningsboken nedan:

Facit – Textboken B2+C1

Facit – Övningsboken B2+C1

Guide – Hitta material från Rivstarts hemsida

 

Är du nervös över att ha lektioner i svenska?

Det förstår jag! Därför har jag skrivit några svar på typiska frågor om lektioner, inlärningsstrategier och målsättningar man kan sträva efter när det kommer till att lära sig svenska. Tyvärr är den dock på engelska.

 

Det finns ingen ordlista för B2+C1

… men däremot rekommenderar jag att du använder ordboken svenska.se.

Du kan även söka på fler exempelmeningar genom att använda Språkbankens korpusHär är även en handledning för du kan använda (de mer avancerade) funktionerna i Språkbankens korpus.

Vill ha en engelsk-svensk ordbok rekommenderar jag dock Wordreference alla dagar i veckan före google translate.

Är kursen för enkel eller för svår för dig?

Maila mig! Du kan alltid pröva en annan nivå och byta tillbaka igen om den inte fungerar för dig.

När börjar nästa kurs?

Det beror på om det finns tillräckligt med kursdeltagare som registrerar sig. Administrationen informerar mig så fort de vet.

Vanligtvis brukar nästa kurs fortsätta med samma tider/dagar men ibland måste jag göra några ändringar i schemat.

Om du undrar vilka kurser jag har (om tillräckligt med studenter registrerar sig), kan söka efter mitt namn på Folkuniversitets hemsida, vilket jag har gjort här.

Kan jag ha privatlektioner med dig?

Ja! Det är ett alternativ, där jag även kan vara mer flexibel när det kommer till tillgängliga tider såväl som lektionsformatet.

Du kan läsa mer om privatlektioner med mig (genom Folkuniversitetet i det här dokumentet eller helt enkelt genom att maila mig.

Vill du ge feedback på mina lektioner?

I sådana fall får du gärna fylla i mitt Google Formulär genom att trycka på den här länken. Alla svar är självklart helt anonyma.

Om du föredrar en engelsk version kan du istället trycka på den här länken.

Glöm inte att Folkuniversitet finns på sociala medier!

Har ni frågor kan ni maila mig på Anton.bengtsson@folkuniversitetet.se!

Vänligen,

Anton Bengtsson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.