Lektion 8: onsdag 8e september

Nu kör vi vidare!

Ursäkta besväret under vår första lektion! Jag måste ha råkat skapa en zoom-länk med mitt privata Zoom-konto. Hur som helst är problemet fixat. Som kompensation tänkte jag att bjuda på 15 minuter extra lektionstid någon lektion – det får dock bli till hösten eftersom jag har lektioner både före och efter er lektion. 

UPPDATERING: 8 september bjuder jag på 30 minuters frågestund före kvällens lektion. Jag kommer alltså att befinna mig i Zoom-rummet 17.30 och svara på frågor om alla möjliga frågor om svenska språket – från grammatik till uttal med mera. Om ni inte har några frågor kommer jag att ge er några extraövningar att arbeta med ?

Det här är såklart helt frivilligt och kompensation för de tekniska problem vi haft på kursen!

En uppdatering om fortsättningskursen:

Fortsättningskursens kursdagar kan tyvärr ändras till måndagar 18.00-19.30 + FREDAGAR 18.00-19.30.

Jag diskuterar det här fortfarande med administrationen, men onsdagar kommer tyvärr inte vara möjligt längre för mig efter den här kursens slut. Kursdatumet för fortsättningskursen är inte heller bekräftat än, men det kommer jag att återkomma till så fort jag har mer information.

Tryck på den här länken för att komma till kursens Google Doc.

Zoom-länk för lektioner: 

https://folkuniversitetet-se.zoom.us/j/98704957203–> Det här är korrekt zoom-länk. 

TIPS: Läs gärna min Tutorial för Zoom för elever.

Tryck på den här länken för en elektronisk kalender för din Zoom. OBS! Ignorera träffarna under augusti för då är jag på semester. 

Läxor tills nästa lektion

Stressa inte ihjäl er dock över läxorna! Vi kommer att börja med den här läxan, men fortsätta med den nästa lektion (och kanske till och med efterföljande lektion). 

 

Läxa: Övningsboken

71-73: Tempusharmoni 

 

Läxa: TEXTboken:

BAKGRUND: Svenskar älskar att sätta samman ord, exempelvis: skit + bra = skitbra. Det här kallar vi för sammansättningar. Vi gör det speciellt när vi vill förstärka (betona) något. 

Bra → okej

Skitbra → Bättre än okej

UPPGIFT: På s. 66 ser du några förled och efterled. Diskutera med varandra: vilka förled passar bäst med vilket efterled?

 

Läxa: Textboken B2+C1

SCENARIO: 

Grattis! Året är nu 1839 och du är Carl Jonas Love ALmqvist. 

Du har precis publicerat din roman Det går an, som du kan läsa mer om på s. 82 i Textboken, har precis blivit publicerad och väckt starka reaktioner efter att en karaktär presenterat “den radikala idén” om att en kvinna ska leva i ett jämställt förhållande. 

Du får hård kritik – ledningen där du jobbar vill faktiskt få bort dig från din tjänst som rektor på en skola. MEN! Lyckligtvis har en person fått framtiden gett dig grafen på s. 81 i Textboken som visar på hur sekulärt och frihetligt Sverige kommer att vara 2015. 

Du tar med dig grafen till mötet med ledningen och använder den som argument till dels din kontroversiella bok, dels till varför de inte ska sparka dig som rektor. 

Och som reflekterande person får du gärna även diskutera för- och nackdelar med att ha så höga värden både på Y-axeln och X-axeln. 

Tips: Du får gärna läsa hela artikeln Kulturkartan på s. 80-81 men det är helt frivilligt

 

Läxa: Textboken B2+C1

Uppgift: Läs stycke 2 på 91 om författaren Per Anders Fogelström och  Diskutera: 

(1) Vad är en Stockholmsskildrare? 

(2) Vem kan utsatta människor vara? 

(3) Vad menas med “föra en kamp för en (bättre) tillvaro)”? 

(4) Vad tycker du har format det moderna Sverige? 

 

Läxa: Textboken B2+C1

Grattis! Du är nu programvärd för Babel, ett program som är lite “pretto” på SVT Play. Du ska nu intervjua Per Anders Fogelström, som du kan läsa mer om på s. 91-92. 

Egentligen är Fogelström stendöd, men du har lyckats återuppliva honom precis som man gjorde med Frankensteins monster.  

Uppgift: Vilka frågor vill du ställa till Fogelström? 

Här är några punkter om hans liv: 

  1. Hans farsa (pappa) drog till USA när Fogelström var 5 år
  2. Fogelström levde under knappa förhållanden (var fattig)
  3. Han hade starkt engagemang för samhällsfrågor, exempelvis:
    • Övertygad pacifist 
    • Emot svenska kärnvapen (ordförande för en anti-atomgrupp)
  1. Han blev rullstolsburen efter en stroke men jobbar oavsett lika hårt. 

Frågor till Fogelström från tidigare deltagare: 

Varför vill du inte försvara Sverige med kärnvapen?

Vad är bakgrunden till hans kamp mot kärnkraft? 

  • Följdfråga: Vilka andra alternativ finns det istället? 

Vill han också flytta till USA och leva med sin pappa?

Hur var livet som fattig och ung i Stockholm? 

Hur känns det att studera i en så “glassig” (rik) miljö som Östermalm trots att du kommer från så fattiga förhållanden?

Skulle du kunna engagera dig i feministiska frågor? 

FInns det någon familjesjukdom? 

Är du stolt över dina verk (böcker)? 

Varför blev du inte politiker?

Lyckades du få någon effekt i samhället? 

När tar du semester? Behöver du aldrig ladda batterierna? 

 

ÖVRIGT:

Kursdatum

12/7 + INGEN LEKTION 14/7 PÅ GRUND AV SJUKDOM

19/7 + 21/7

26/7 + 28/7

UPPEHÅLL HELA AUGUSTI EFTERSOM JAG HAR SEMESTER

1/9

6/9 + 8/9

13/9 + 15/9

20/9 + 22/9

27/9 + 29/9

4/10 –> EXTRALEKTION

 

Folkuniversitets system:

RIVSTART B1+B2

B1 del 1             kap 1-3

B1 del 2             kap 4-6

B1+ del 1           kap 7-9

B1+ del 2           kap 10-12

B2- del 1            kap 13-15

B2- del 2            kap 16-18

RIVSTART B2+C1

B2 del 1             kap 1-2

B2 del 2             kap 3-4 –> Den här kursen gör vi just nu 

B2+ del 1           kap 5-6  –> Det här blir fortsättningskursen

B2+ del 2           kap 7-8

C1- del 1            kap 9-10

C1- del 2            kap 11-12

 

Vill du komma i kontakt med övriga elever för en studiegrupp?

Maila mig! Jag skickar övriga elevers mailadresser. Jag skickar ett nytt mail om någon anmäler sig senare under kursen! 

I nuläget har ?? deltagare anmält ett intresse för en studiegrupp!

Extramaterial (Mer finns även i Användbara länkar)

Svenskt uttal: Tumregler

Stencil: Hälsningsfraser och konversationsfraser

Något som alltid är bra att besöka då och då är min en lista på typiska interjektioner, det vill säga ljud svenskar brukar göra när man konverserar.

Här är även en lista på typiskt svenskt slang och hur det används i dialoger.

Jag tjatar ofta om verbpartiklar, och därför kan det vara bra att läsa min sammanfattning om vad verbpartiklar är.

Här en lista på vanliga och avancerade hjälpverb (brukarslippervågar och så vidare) som svenskar älskar att använda

I det här dokumentet ger jag exempel på hur man använder lär känna, känner, känner till med flera

Svensk musik

 

Glöm inte att du har facit:

Du har facit (alla korrekta svar) för både Textboken och Övningsboken nedan:

Facit – Textboken B2+C1

Facit – Övningsboken B2+C1

Guide – Hitta material från Rivstarts hemsida

Det finns ingen ordlista för B2+C1

… men däremot rekommenderar jag att du använder ordboken svenska.se.

Du kan även söka på fler exempelmeningar genom att använda Språkbankens korpusHär är även en handledning för du kan använda (de mer avancerade) funktionerna i Språkbankens korpus.

Vill ha en engelsk-svensk ordbok rekommenderar jag dock Wordreference alla dagar i veckan före google translate.

Är kursen för enkel eller för svår för dig?

Maila mig! Du kan alltid pröva en annan nivå och byta tillbaka igen om den inte fungerar för dig.

När börjar nästa kurs?

Det beror på om det finns tillräckligt med kursdeltagare som registrerar sig. Administrationen informerar mig så fort de vet.

Vanligtvis brukar nästa kurs fortsätta med samma tider/dagar men ibland måste jag göra några ändringar i schemat.

 

Hur vet jag vilka kurser du har som lärare?

Det är en bra fråga för det varierar kraftigt!

Mitt tips är att du intresseanmäler dig för mitt personliga nyhetsbrev, som jag mailar ut på den 15e varje månad om vilka kurser jag för stunden och vilka jag kommer att ha. Jag brukar också ge lite tips läsning och material i varje mail.

Du anmäler dig genom att helt enkelt maila mig och säga: Jag vill gärna registrera mig för ditt nyhetsmail!

Kan jag ha privatlektioner med dig?

Ja! Det är ett alternativ, där jag även kan vara mer flexibel när det kommer till tillgängliga tider såväl som lektionsformatet.

Du kan läsa mer om privatlektioner med mig (genom Folkuniversitetet i det här dokumentet eller helt enkelt genom att maila mig.

Vill du ge feedback på mina lektioner?

I sådana fall får du gärna fylla i mitt Google Formulär genom att trycka på den här länken. Alla svar är självklart helt anonyma.

Om du föredrar en engelsk version kan du istället trycka på den här länken.

Glöm inte att Folkuniversitet finns på sociala medier!

Har ni frågor kan ni maila mig på Anton.bengtsson@folkuniversitetet.se!

Vänligen,

Anton Bengtsson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.