Lektion 14: måndag 13e september

Vi närmar oss slutet på vår färd. 

 

Nästa kurs är nu spikad till att börja 20e september.

Tryck på den här länken för att komma till kursens Google Doc.

Zoom-länk för lektioner: 

https://zoom.us/j/91079281772

TIPS: Läs gärna min Tutorial för Zoom för elever.

Tryck på den här länken för en elektronisk kalender för din Zoom. OBS! Ignorera träffarna under augusti för då är jag på semester. 

Läxor tills nästa lektion(er)

Stressa inte ihjäl er dock över läxorna! Vi kommer att börja med den här läxan, men fortsätta med den nästa lektion (och kanske till och med efterföljande lektion).

Läxa: Övningsboken B2+C1 

174-176: Öva allt

Jag kommer inte fokusera så mycket på de här uppgifterna då det är till stor del repetition av tidigare material, men ta gärna upp på lektionerna de uppgifter som ni inte förstår.  

Glöm inte att du har facit för uppgifterna. Fråga mig gärna under nästa lektion(er) om de ni inte förstår

 

Läxa: Övningsboken B2+C1 

167-168: Komparation av ord som uttrycker position (bak, bakre, bakerst) 

De här orden är enklast att demonstrera att sammanfatta. Värt att repetera i sammanhanget är också lägger, ställer och sätter

 

Läxa: Övningsboken B2+C1 

Komparation av positionsord (bak, bakre, bakerst) från ÖB, s. 167-168 kan användas på många sätt. Här kommer några typiska fraser i diskussionsfrågor du diskuterar med en kompis:

A) Vad borde man helst först och främst säga när man träffar en värd för första gången sedan festen?

B) Om man innerst inne inte kan unna en kompis framgång, vad kan det bero på tror du?

C) (Den) yttersta domen är dagen då vi döms efter våra gärningar och missgärningar under enligt vissa människor. Vad hade du gjort om du hade fått reda på att den dagen skulle komma imorgon? Du är för övrigt den enda som känner till detta. 

D) En riktig hit under tidigt 2000-tal var Snooks “Längst fram i taxin”. Googla fram låttexten och diskutera: Har låttexten åldrats illa, väl eller helt okej?

E) Forskare använder ofta den här termen “närmare bestämt”. I vilket sammanhang tror du att det görs?

 

Läxa: Övningsboken B2+C1 

168-169: Verb: perfekt infinitiv

  • TipsSammanfattning – Verb: perfekt infinitiv (Men kolla först på sammanfattningen i ÖB på s. 168). 
  • Tips: Sammanfattning – Tempussystemet
  • Tips: Sammanfattning – Några snabba tumregler om presens perfekt och preteritum

 

 

 

Läxa: Textboken B2+C1  

Den här läxan är verkligen inte en prioritet, så känn ingen press att ge exempel på varje fråga. 

På s. 256-259 svarar idéhistorikern Erland Mårald på ganska invecklade (krångliga / svåra) frågor från skribenten. 

UPPGIFT: “Fördumma” (simplifiera) frågorna så att de blir mindre akademiska och enklare att förstå. 

Exempelvis: 

1, s. 256: Är det inte ofrånkomligt, att samhällsvärderingarna styr vad som är intressant att undersöka naturvetenskapligt? 

Fördummat: Visst måste det finnas intresse i samhället för att forskare ska få göra sitt jobb? 

Super-fördummat: Inget intresse i samhället, forskare borde hitta jobb. Eller hur? 

2, s. 256: Men nog måste det gå att få vetenskapliga svar på om ekologiskt eller konventionellt jordbruk gynnar biologisk mångfald bäst, till exempel? 

Fördummat:

Super-fördummat: Vi måste veta om bra jordbruk hjälper naturen bäst, eller?

3, s. 257: Hur ska man då angripa ett olösligt problem? 

Fördummat: Hur ska vi hantera det här tuffa problemet?

Super-fördummat: Hur ska vi lösa det här skitsvåra problemet?

4, s. 257: Fast det blir väl svårt att säga säkert vad som är hållbart, det finns ju så mycket som kan ge oväntade effekter. Är det ändå inte säkrast att försöka sträva mot en naturlig nivå? 

Fördummat:

Super-fördummat: 

Först: Vad fan är hållbart? 

För det andra: Det kan ju sluta negativt ändå? 

För det tredje: Grottmänniskor hade det bättre?  

5. s. 258: Hmm, om vi försöker återvända till ursprungsfrågan, “när uppstår ett mijöproblem?” I sin enklaste form kan det vara att man mäter pH-värdet i en sjö och ser att det har sjunkit. När blir det ett miljöproblem? 

Fördummat:

Super-fördummat: 

6, s. 258: Nu har vi ju många försurade sjöar och många verkar anse att vi löser det med att kalka. Är det fortfarande ett miljöproblem, även om det inte diskuteras så mycket?

Fördummat:

Super-fördummat: 

Läxa: SKRIVUPPGIFT: 

  • Gör en valfri skrivuppgift i Rivstart Textboken. Skrivuppgifter är ett bra sätt för lärare att veta en elevs nivå.
  • På den här länken hittar ni en sammanfattning av samtliga skrivuppgifter i Textböckerna.
  • Om möjligt, får du gärna skicka det i ett Microsoft Doc men du kan skicka uppgiften i ett mail.
  • Jag mailar tillbaka feedback med hjälp av ett färgsystem
  • Jag kommer förmodligen även ta upp (anonyma) felmeningar som vi fixar under lektionstid. Då tar vi hjälp av ovan nämnda färgsystem.
  • Jag har ingen deadline på mina skrivuppgifter, mer än att den måste skickas in under kursen.
    • Ett tips är att göra en skrivuppgift när vi är klara med ett kapitel eller halvvägs genom ett kapitel.

 

ÖVRIGT:

KURSDATUM + TIDER

Mån + ons 19.40-21.10

Juni

23/6

28/6 + 30/6

Juli

5/7 + 7/7

12/7 + Ingen lektion 14/7 på grund av sjukdom

19/7 + 21/7

26/7 + 28/7

UPPEHÅLL I AUGUSTI 

September

1/9 + 6/9

8/9 + 13/9

15/9 –> Extralektion på grund av inställda lektion 14/7

 

Folkuniversitets system:

RIVSTART B1+B2

B1 del 1             kap 1-3

B1 del 2             kap 4-6

B1+ del 1           kap 7-9

B1+ del 2           kap 10-12

B2- del 1            kap 13-15

B2- del 2            kap 16-18

RIVSTART B2+C1

B2 del 1             kap 1-2

B2 del 2             kap 3-4

B2+ del 1           kap 5-6

B2+ del 2           kap 7-8

C1- del 1            kap 9-10 –> Den här kursen gör ni just nu. 

C1- del 2            kap 11-12 –> Det här är nästa kurs efter vår. 

Jag uppdaterar er så fort jag vet mer om nästa kurs, men jag planerar att fortsätta vara kursledare. 

Vill du komma i kontakt med övriga elever för en studiegrupp?

Maila mig! Jag skickar övriga elevers mailadresser. Jag skickar ett nytt mail om någon anmäler sig senare under kursen! 

I nuläget har ?? deltagare anmält ett intresse för en studiegrupp!

Extramaterial (Mer finns även i Användbara länkar)

Svenskt uttal: Tumregler

Stencil: Hälsningsfraser och konversationsfraser

Något som alltid är bra att besöka då och då är min en lista på typiska interjektioner, det vill säga ljud svenskar brukar göra när man konverserar.

Här är även en lista på typiskt svenskt slang och hur det används i dialoger.

Jag tjatar ofta om verbpartiklar, och därför kan det vara bra att läsa min sammanfattning om vad verbpartiklar är.

Här en lista på vanliga och avancerade hjälpverb (brukarslippervågar och så vidare) som svenskar älskar att använda

I det här dokumentet ger jag exempel på hur man använder lär känna, känner, känner till med flera

Svensk musik

 

Glöm inte att du har facit:

Du har facit (alla korrekta svar) för både Textboken och Övningsboken nedan:

Facit – Textboken B2+C1

Facit – Övningsboken B2+C1

Guide – Hitta material från Rivstarts hemsida

Det finns ingen ordlista för B2+C1

… men däremot rekommenderar jag att du använder ordboken svenska.se.

Du kan även söka på fler exempelmeningar genom att använda Språkbankens korpusHär är även en handledning för du kan använda (de mer avancerade) funktionerna i Språkbankens korpus.

Vill ha en engelsk-svensk ordbok rekommenderar jag dock Wordreference alla dagar i veckan före google translate.

Är kursen för enkel eller för svår för dig?

Maila mig! Du kan alltid pröva en annan nivå och byta tillbaka igen om den inte fungerar för dig.

När börjar nästa kurs?

Det beror på om det finns tillräckligt med kursdeltagare som registrerar sig. Administrationen informerar mig så fort de vet.

Vanligtvis brukar nästa kurs fortsätta med samma tider/dagar men ibland måste jag göra några ändringar i schemat.

Om du undrar vilka kurser jag har (om tillräckligt med studenter registrerar sig), kan söka efter mitt namn på Folkuniversitets hemsida, vilket jag har gjort här.

Hur vet jag vilka kurser du har som lärare?

Det är en bra fråga för det varierar kraftigt!

Mitt tips är att du intresseanmäler dig för mitt personliga nyhetsbrev, som jag mailar ut på den 15e varje månad om vilka kurser jag för stunden och vilka jag kommer att ha. Jag brukar också ge lite tips läsning och material i varje mail.

Du anmäler dig genom att helt enkelt maila mig och säga: Jag vill gärna registrera mig för ditt nyhetsmail!

 

Kan jag ha privatlektioner med dig?

Ja! Det är ett alternativ, där jag även kan vara mer flexibel när det kommer till tillgängliga tider såväl som lektionsformatet.

Du kan läsa mer om privatlektioner med mig (genom Folkuniversitetet i det här dokumentet eller helt enkelt genom att maila mig.

Vill du ge feedback på mina lektioner?

I sådana fall får du gärna fylla i mitt Google Formulär genom att trycka på den här länken. Alla svar är självklart helt anonyma.

Om du föredrar en engelsk version kan du istället trycka på den här länken.

Glöm inte att Folkuniversitet finns på sociala medier!

Har ni frågor kan ni maila mig på Anton.bengtsson@folkuniversitetet.se!

Vänligen,

Anton Bengtsson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.