Lektion 9: torsdag 8e juli

Tjena tjena mittbena!

Friederike, jag hittade tyvärr inga fler övningar om Sammansatta adverb.

När börjar nästa kurs?

Nästa kurs är tyvärr inställd på grund av för få deltagare. Istället kommer jag att göra en ny B2- kurs. Jag hoppas inte detta orsakar några problem för er i planeringen. Sett från den ljusa sidan har nu i alla fall mer tid att repetera den här kursen ? 

Det går självklart bra att göra en skrivuppgift eller maila mig även efter denna kurs slutar!

Det beror på om det finns tillräckligt med kursdeltagare som registrerar sig. Administrationen informerar mig så fort de vet.

Vanligtvis brukar nästa kurs fortsätta med samma tider/dagar men ibland måste jag göra några ändringar i schemat.

Om du undrar vilka kurser jag har (om tillräckligt med studenter registrerar sig), kan söka efter mitt namn på Folkuniversitets hemsida, vilket jag har gjort här.

 

 

Under mina lektioner använder jag Google Doc för att hjälpa er:

Tryck på den här länken för att komma till kursens Google Doc för kap 13-15.

Tryck på den här länken för att komma till kursens Google Doc för kap 16-18. –>  Vecka 2 börjar jag använda det här dokumentet 

Vi har två separata Google Doc för 1 dokument blir för långt (min dator börjar lagga). 

Läxor tills nästa lektion(er)

Stressa inte ihjäl er dock över läxorna! Vi kommer att börja med den här läxorna, men fortsätta med den kanske nästa lektion (och kanske till och med efterföljande lektion).

Läxa: Övningsboken:

183: Satsförkortningar

Nästa lektion jobbar vi med följande uppgift. Facit kommer efter lektionen. Här är: FACIT – Satsförkortning med objekt + infinitiv

Läxa: Övningsboken:

187: Partikelverb

Nästa lektion diskuterar vi följande frågor

A) Vad är typiska exempel på hur man gör bort sig under ett möte? 

B) Vad ska man ta med sig när man reser till Sverige? 

C) Brukar du dela med dig av dina största hemligheter till dina kolleger? 

D) Hur vilar man bäst upp sig efter en lång, “köttig” (hektisk) arbetsvecka i ditt tycke? 

E) Känner du att du orkar med tempot på den här kursen? 

F) Vad gör man egentligen med kroppen när någon säger: “Välkommen! Slå dig ner!”

G) Brukar det vara enkelt att hoppa av en kult? Känner du exempelvis till hur det har gått för avhoppare (som alltså har försökt)?

H) Är det någon av ovan frågor du tycker borde skrivas om?

 

Läxa: Övningsboken:

186-187: Idiomatiska uttryck 

Tips: Exempelmeningar med idiomatiska uttryck 

Nästa lektion vill jag att du avslutar följande meningar:

A) Om man älskar att bara ge positiv feedback är man som klippt och skuren för … 

B) En maträtt som består av ditt och datt är … 

C) Har man rest kors och tvärs i världen kan personen … 

D) När det är hugget som stucket om tar bussen eller tåget … 

E) En person som är där för dig i ur och skur … 

F) När något är helt och hållet ditt fel är det … 

8) Om man är i valet och kvalet mellan chokladboll eller kanelbulle … 

Efter uppgiften: Är det något uttryck du är fortfarande lite osäker på? Jag kommer att försöka använda dem så mycket som möjligt under lektionen!

 

Läxa: Övningsboken:

185: Uttrycka orsak och förklaring 

 

Läxa: Framstegstest 

Gör Framstegstest kap 16-18

  • Facit finns på sista sidan! 
  • Återkom till mig nästa lektion om vad som är oklart!

Läxa: Övningsboken:

Det här är inte en prioritet, men bra att känna till: 

167-168: Ord: hel och all

  • Tips: Sammanfattninghel, helt och hela kontra all, allt och alla
  • Tips: I den här artikeln kan du även läsa mer om hel, helt och hela samt all, allt och alla på engelska.

168-169: Andra sätt att använda hel och all 

  • Tips: Sammanfattninghel, helt och hela kontra all, allt och alla
  • Tips: I den här artikeln kan du även läsa mer om hel, helt och hela samt all, allt och alla på engelska.

 

Läxa: Övningsboken, Kap 17: 

Det här är inte en prioritet, men bra att känna till: 

173-174: Verb med direkt och indirekt objekt

  • Tips: Sammanfattning – Direkt objekt (DO) och indirekt objekt (IO)
  • Avancerat tips: Satsdelar: Olika frasers funktioner i en mening.

Här är facit till uppgiften vi gjorde!  

 

Läxa: Övningsboken, Kap 17: 

178: Partikelverb 

Nästa lektion gör vi följande uppgift: 

Kan du komma på några exempel på verbfraser för respektive partikelverb? Gärna i en exempelmening. 

Exempelvis: A) bort → åker bort → Jag åker bort på fredag!

B) Ihop

C) Fast

D) Fram

E) Förbi

Läxa Textboken: SCENARIO: Att förhandla med facket

Uppgift: Läs om ett fiktivt scenariot som handlar om förhandlingarna med facket om Spotifys arbetsvillkor

SCENARIO: Du ska nu förhandla, antingen som fackrepresentant, VD för Spotify eller som självutnämnd representant för alla anställda. En person förhandlar om en svensk medan en annan person förhandlar som “en internationell person”.  

SCENARIO: Efter tuffa förhandlingar kallar svenskan för en fikapaus. De andra undrar vad fikapaus innebär. Använd texten Fika på s. 252-253 för att ge lite kuriosa om fika (medan ni fikar). Övriga kan ställa frågor som exempelvis:

  1. Vem tog vanan att dricka kaffe till Sverige?

 

  1. Vad var kaffehus? 

 

  1. Kan du berätta något om kafferastens historia. 

 

  1. På vilket sätt kan fikarasterna vara positiva för företagen? 

 

  1. Hur kan man göra sina medarbetare glada genom fika? Varför är överraskningen också lite av ett “dubbeleggad svärd”? 

Tips: Det är helt okej att “slira” lite med detaljerna och be en kollega korrigera vad du sa. Då kan kollegan säga något i stil med: Nja, jag tror inte riktigt det stämmer då (eftersom) …

 

ÖVRIGT:

Kursdatum och tider

Måndag – fredag

09.00-14.30

v. 26 till v. 27

10 träffar totalt

Förslag på upplägg

09.00–10.30

10.30–10.37 –> 7 minuters rast

Lunch 11.45-12.30 –> 45 minuters lunch

13.30-13.37 –> 7 minuters rast

Ni kan för det mesta prata med mig på rasterna (men inte om jag är supertrött och behöver en liten paus).

Under lunchen är jag tillbaka 10 minuter innan vi börjar (exempelvis 12.20) om någon vill prata med mig.

Folkuniversitets systen:

RIVSTART B1+B2

B1 del 1             kap 1-3

B1 del 2             kap 4-6

B1+ del 1           kap 7-9

B1+ del 2           kap 10-12

B2- del 1            kap 13-15 –> Den här kursen gör vi vecka 1.

B2- del 2            kap 16-18 –> Den här kursen gör vi vecka 2.

RIVSTART B2+C1

B2 del 1             kap 1-2 –> Det här blir fortsättningskursen

B2 del 2             kap 3-4 –> Det här blir fortsättningskursen

B2+ del 1           kap 5-6

B2+ del 2           kap 7-8

C1- del 1            kap 9-10

C1- del 2            kap 11-12

 

Vill du komma i kontakt med övriga elever för en studiegrupp?

Maila mig! Jag skickar övriga elevers mailadresser. Jag skickar ett nytt mail om någon anmäler sig senare under kursen!

I nuläget har ?? deltagare anmält ett intresse för en studiegrupp!

Extramaterial (Mer finns även i Användbara länkar)

Svenskt uttal: Tumregler

Stencil: Hälsningsfraser och konversationsfraser

Något som alltid är bra att besöka då och då är min en lista på typiska interjektioner, det vill säga ljud svenskar brukar göra när man konverserar.

Här är även en lista på typiskt svenskt slang och hur det används i dialoger.

Jag tjatar ofta om verbpartiklar, och därför kan det vara bra att läsa min sammanfattning om vad verbpartiklar är.

Här en lista på vanliga och avancerade hjälpverb (brukarslippervågar och så vidare) som svenskar älskar att använda

I det här dokumentet ger jag exempel på hur man använder lär känna, känner, känner till med flera

Svensk musik

 

Glöm inte att du har facit:

Facit (alla korrekta svar) 

  • Facit – Övningsbok – B1+B2
  • Facit – Textboken – B1+B2

Guide – Hitta material från Rivstarts hemsida – på engelska: [finding material from Rivstart’s webpage]

Glöm inte att du har en ordlista för Textboken 

Ordlista [wordlist] B1+B2

Är kursen för enkel eller för svår för dig?

Maila mig! Du kan alltid pröva en annan nivå och byta tillbaka igen om den inte fungerar för dig.

När börjar nästa kurs?

Det beror på om det finns tillräckligt med kursdeltagare som registrerar sig. Administrationen informerar mig så fort de vet.

Vanligtvis brukar nästa kurs fortsätta med samma tider/dagar men ibland måste jag göra några ändringar i schemat.

Om du undrar vilka kurser jag har (om tillräckligt med studenter registrerar sig), kan söka efter mitt namn på Folkuniversitets hemsida, vilket jag har gjort här.

Kan jag ha privatlektioner med dig?

Ja! Det är ett alternativ, där jag även kan vara mer flexibel när det kommer till tillgängliga tider såväl som lektionsformatet.

Du kan läsa mer om privatlektioner med mig (genom Folkuniversitetet i det här dokumentet eller helt enkelt genom att maila mig.

Vill du ge feedback på mina lektioner?

I sådana fall får du gärna fylla i mitt Google Formulär genom att trycka på den här länken. Alla svar är självklart helt anonyma.

Om du föredrar en engelsk version kan du istället trycka på den här länken.

Glöm inte att Folkuniversitet finns på sociala medier!

Har ni frågor kan ni maila mig på Anton.bengtsson@folkuniversitetet.se!

Vänligen,

Anton Bengtsson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.