Zoom-länk för lektioner: https://zoom.us/j/99310926514
TIPS: Läs gärna min Tutorial för Zoom för elever.
Tryck på den här länken för en elektronisk kalender för din Zoom
Läxor tills imorgon
Stressa inte ihjäl er dock över läxorna! Vi kommer att börja med den här läxorna, men fortsätta med den kanske nästa lektion (och kanske till och med efterföljande lektion).
MEN: Eftersom vi kommer att ha långa lektioner – från 09.00 till 14.30 – rekommenderar jag att ni förbereder genom att i alla fall läsa igenom scenarion och sidor i Textboken före lektionen.
Läxa: Övningsboken
144: Ord: verb
Läxa: Övningsboken
143-144: Ord: byta, förändra, växla, ändra (men inte ångrat mig)
- Tips: Titta på min sammanfattning för hjälp
Läxa: Övningsboken
152-153: Relativa som
- Tips: Sammanfattning – A2-nivå: Vad är bisats?
- Tips: Sammanfattning – Relativa bisatser –> Samma material som vi pratade om idag (tor 1e juli)
- Tips: Sammanfattning – Bisatser fördjupning (se framförallt s. 3)
Läxa: Övningsboken
140-142: Transitiva och intransitiva verb
- Tips: Sammanfattning – Transitiva och intransitiva verb
UPPGIFT: Vilka verb är transitiva och intransitiva i texten nedan? Ni ser verben listade nedanför
Igår slocknade jag helt på soffan. Jag vaknade av att det brann i köket. Lyckligtvis lyckades jag släcka elden med en brandsläckare. Jag rökte en cigarett i ren lättnad! Tyvärr hade dock min mat kallnat medan jag sov.
Nåväl, att äta varm mat är inget jag fäster någon större vikt vid så jag åt den kall. Jag föll även för frestelsen att ha några chokladbollar – jag åt så många att min mage nästan sprack!
Slocknade = Transitivt (T) eller intransitivt (I)?
Vaknade = T eller I?
Brann = T eller I?
Lyckades = T eller I?
Släcka = T eller I?
Rökte = T eller I?
Kallnat = T eller I?
Fäster = T eller I?
Föll = T eller I?
Sprack = T eller I?
Läxa: Övningsboken
145-146: Ord: verb och substantiv
Här kommer några generella tips för hur man gör substantiv av verb. Jag hade dock inte lagt för mycket betoning på dem eftersom det här kommer ofta till en naturligt.
Generellt tips: ta bort -a på verb i infinitiv för substantiv (slarva = ett slarv)
Generellt tips: Ibland får substantiv en -e form från ett verb (att byta = ett byte)
Generellt tips: Ett vanligt suffix för substantiv från verb är -(n)ing (tränar = träning)
Nästa lektion diskuterar vi följande frågor:
A) Vad är typiska saker, exempelvis svordomar, ett par säger till varandra när de grälar?
B) Har ordet ett köp lång vokal eller kort vokal? Varför? Tips: kolla på mina tumregler för svenskt uttal.
C) Det var mig ett jävla tjat om diskmaskinen! I vilket scenario tror du en person säger det här?
D) När jag var liten bytte man pokémonkort med varandra. Efter bytet brukade man säga bytt är bytt (och kom aldrig tillbaka)! Vad tror den här frasen betyder?
E) När behöver man ge första hjälpen till någon?
Läxa: Övningsboken
156: Adjektiv: positiv eller negativ betydelse
Uppgiften är alltså inte att bestämma motsatser utan att hitta adjektiv som betyder samma sak, men där det ena adjektivet har en positiv association medan den andra har en negativ.
Nästa lektion kommer vi att diskutera:
A) Vilka av de negativa adjektiven tycker du är värst?
B) Om du måste välja ett negativt adjektiv som karaktärsdrag, vilket hade du valt?
C) Vilka positiva adjektiv tycker du är viktigast?
Läxa: TEXTboken
SCENARIO: Grattis! Du har fått jobbet som jobbcoach (det är en riktig titel i Sverige) och ska nu hålla en presentation om arbetsmarknaden i Sverige.
Försök att använda orden på s. 202 och texten Dolda jobb som inspiration. Det är dock helt okej att fantisera.
Övriga personer lyssnar och ställer frågor. Ni kan låtsas vara arbetslösa eller vilja byta jobb.
Läxa: TEXTboken
UPPGIFT: Spåna (fantisera) kring vilka företag du skulle vilja jobba för:
- Vad är det för företag?
- Vad jobbar företaget med?
- Varför vill du jobba där?
- Hur skulle du kunna bidra på företaget?
Behöver du ett konkret exempel på ett jobb kan du läsa den här jobbannonsen för en museichef.
Läxa: TEXTboken
UPPGIFT: Låtsats (fantisera) nu att du är i en hiss med en person från företaget. Du ska ge en superkort “pitch” på 60 sekunder till den andra personen om varför du borde anställas. Den andra personen lyssnar och ger svar. Det är helt okej om det tar längre än 60 sekunder.
Behöver du ett förslag på jobb kan du exempelvis ta den här jobbannonsen för en museichef.
Efteråt hisstalet kan ni ha en kort arbetsintervju och exempelvis ställa de här frågorna.
Tips: Du kan läsa mer om hisstal på s. 204 i Textboken B1+B2
Läxa: Övningsboken
147: Adverb: nog, väl, ju (repetition)
Jag kommer inte gå igenom det här på grund av brist på tid men jag kan svara på frågor under rasten. Adverben är relevanta när man vill klaga (och ta emot klagomål)!
- Tips: Sammanfattning – Satsadverbial (stance adverbials)
- Tips: Sammanfattning: nog, väl, ju
- Tips: Sammanfattning – Vad är en bisats?
Läxa: Skrivuppgift
- Gör en valfri skrivuppgift i Rivstart Textboken. Skrivuppgifter är ett bra sätt för lärare att veta en elevs nivå.
- Ni kan exempelvis välja skrivuppgiften för kap 14 på s. 201 eller en tidigare/senare skrivuppgift.
- På den här länken hittar du en sammanfattning av samtliga skrivuppgifter i Textböckerna.
- Om möjligt, får du gärna skicka det i ett Microsoft Doc men du kan skicka uppgiften i ett mail.
- Jag mailar tillbaka feedback med hjälp av ett färgsystem
- Jag kommer förmodligen även ta upp (anonyma) felmeningar som vi fixar under lektionstid. Då tar vi hjälp av ovan nämnda färgsystem.
ÖVRIGT:
Kursdatum och tider
Måndag – fredag
09.00-14.30
v. 26 till v. 27
10 träffar totalt
Förslag på upplägg
09.00–10.30
10.30–10.37 –> 7 minuters rast
Lunch 11.45-12.30 –> 45 minuters lunch
13.30-13.37 –> 7 minuters rast
Ni kan för det mesta prata med mig på rasterna (men inte om jag är supertrött och behöver en liten paus).
Under lunchen är jag tillbaka 10 minuter innan vi börjar (exempelvis 12.20) om någon vill prata med mig.
Folkuniversitets systen:
RIVSTART B1+B2
B1 del 1 kap 1-3
B1 del 2 kap 4-6
B1+ del 1 kap 7-9
B1+ del 2 kap 10-12
B2- del 1 kap 13-15 –> Den här kursen gör vi vecka 1.
B2- del 2 kap 16-18 –> Den här kursen gör vi vecka 2.
RIVSTART B2+C1
B2 del 1 kap 1-2 –> Det här blir fortsättningskursen
B2 del 2 kap 3-4 –> Det här blir fortsättningskursen
B2+ del 1 kap 5-6
B2+ del 2 kap 7-8
C1- del 1 kap 9-10
C1- del 2 kap 11-12
Vill du komma i kontakt med övriga elever för en studiegrupp?
Maila mig! Jag skickar övriga elevers mailadresser. Jag skickar ett nytt mail om någon anmäler sig senare under kursen! (Eller skriv i Google Docet nedan)
I nuläget har ?? deltagare anmält ett intresse för en studiegrupp!
Extramaterial (Mer finns även i Användbara länkar)
Svenskt uttal: Tumregler
- På den här länken hittar du också några snabba tumregler för svenskt uttal
Stencil: Hälsningsfraser och konversationsfraser
Något som alltid är bra att besöka då och då är min en lista på typiska interjektioner, det vill säga ljud svenskar brukar göra när man konverserar.
Här är även en lista på typiskt svenskt slang och hur det används i dialoger.
Jag tjatar ofta om verbpartiklar, och därför kan det vara bra att läsa min sammanfattning om vad verbpartiklar är.
Här en lista på vanliga och avancerade hjälpverb (brukar, slipper, vågar och så vidare) som svenskar älskar att använda
I det här dokumentet ger jag exempel på hur man använder lär känna, känner, känner till med flera
Svensk musik
- En Spotifylista på svenska klassiker
- En Spotifylista på GAMLA klassiker
- Min spotifylista med svenska klassiker (på gott och ont…)
- Youtube – Svensk musik: Svenska sommarlåtar
- Youtube – Svensk musik: En blanding av olika svenska låtar (av blandad kvalitet…)
- Youtube – Svensk musik: 16 Svenska låtar på sex minuter
- Information – Korta sammanfattningar om (kända) svenska musikartister
Glöm inte att du har facit:
Facit (alla korrekta svar)
Guide – Hitta material från Rivstarts hemsida – på engelska: [finding material from Rivstart’s webpage]
Glöm inte att du har en ordlista för Textboken
Ordlista [wordlist] B1+B2
Är kursen för enkel eller för svår för dig?
Maila mig! Du kan alltid pröva en annan nivå och byta tillbaka igen om den inte fungerar för dig.
När börjar nästa kurs?
Det beror på om det finns tillräckligt med kursdeltagare som registrerar sig. Administrationen informerar mig så fort de vet.
Vanligtvis brukar nästa kurs fortsätta med samma tider/dagar men ibland måste jag göra några ändringar i schemat.
Om du undrar vilka kurser jag har (om tillräckligt med studenter registrerar sig), kan söka efter mitt namn på Folkuniversitets hemsida, vilket jag har gjort här.
Kan jag ha privatlektioner med dig?
Ja! Det är ett alternativ, där jag även kan vara mer flexibel när det kommer till tillgängliga tider såväl som lektionsformatet.
Du kan läsa mer om privatlektioner med mig (genom Folkuniversitetet i det här dokumentet eller helt enkelt genom att maila mig.
Vill du ge feedback på mina lektioner?
I sådana fall får du gärna fylla i mitt Google Formulär genom att trycka på den här länken. Alla svar är självklart helt anonyma.
Om du föredrar en engelsk version kan du istället trycka på den här länken.
Glöm inte att Folkuniversitet finns på sociala medier!
- Folkuniversitetets Instagram
- Folkuniversitetets Facebooksida
Har ni frågor kan ni maila mig på Anton.bengtsson@folkuniversitetet.se!
Vänligen,
Anton Bengtsson