Lektion 1: måndag 12e juli

Tjena tjena mittbena!

Under mina lektioner använder jag Google Doc för att hjälpa er:

Tryck på den här länken för att komma till kursens Google Doc för kap 13-15.

Tryck på den här länken för att komma till kursens Google Doc för kap 16-18.

Vi har två separata Google Doc för 1 dokument blir för långt (min dator börjar lagga). 

Zoom-länk för lektioner:

https://zoom.us/j/91742340252

TIPS: Läs gärna min Tutorial för Zoom för elever.

Tryck på den här länken för en elektronisk kalender för din Zoom

Läxor till nästa lektion

Stressa inte ihjäl er dock över läxorna! Vi kommer att börja med den här läxorna, men fortsätta med den kanske nästa lektion (och kanske till och med efterföljande lektion).  

MEN: Eftersom vi kommer att ha långa lektioner – från 09.00 till 14.30 – rekommenderar jag att ni förbereder genom att i alla fall läsa igenom scenarion och sidor i Textboken före lektionen. 

Läxorna i Textboken är INTE en prioritet – det är bara en varning om vad som kommer på lektionen.

Läxa: Övningsboken

132-133: Utrop

Nästa lektion kommer du att få ge spontana utrop om hur svenskar firar jul, något som du kan läsa mer om på s. 174-175 i Textboken B1+B2.

Om ni vill, kan ni då passa på att använda rätt (socialt accepterade) svordomar med hjälp av mitt bonusmaterial ?

Läxa: Övningsboken

133: Partikelverb

  • Tips: Glöm inte att du har facit (alla korrekta svar för uppgifterna).
  • TipsSammanfattning – Partikelverb

 

Läxa: Övningsboken

131-132: Ord: slang och interjektioner

  • Bonusmaterial: En lista på (socialt acceptabla) svordomar)

Nästa lektion kommer vi att jobba med den här uppgiften

 

Läxa: Övningsboken B1+B2

134: Verb: grupp 4 –> Inte en prioritet dock

 

MEN EN VARNING: Verbgrupp 4 saknar logik tyvärr och något man bara måste träna…

Nästa lektion fokuserar vi på några av verben genom att diskutera följande frågor: 

A) När ifrågasatte du om tomten existerade för första gången? 

B) Vad har svenska högtider inneburit för dig? Har du exempelvis börjat fira midsommar? 

C) Om en häxa angrep en av tomtens renar, vem skulle vinna? 

D) Kan en mage spricka av att man ätit sig för mätt? 

E) Vad hade du helst undvikit, vara lucia i ett luciatåg eller tomten på julafton? 

F) Skrek eller skrev Gustav Fröding sina dikter? 

BONUSUPPGIFT: Kan du ställa en HELT RANDOM fråga med någon av verben på s. 134 i ÖB?

 

Läxa: TEXTboken

SCENARIO: Grattis! Utomjordingar (aliens) har nu kommit till Sverige och de undrar om följande högtidsfigurer: 

Påskkärringen (s. 179-180)

Tomten (s. 180-181) 

Sankta Lucia (s. 182) 

UPPGIFT: Du ska nu berätta lite kuriosa (trivial information) om EN av de här högtidsfigurerna. Efteråt är det någon annans tur att berätta om EN högtidsfigur. 

Exempel på frågor: 

Varför existerar högtidsfiguren? 

Tror man fortfarande på högtidsfiguren? 

Är högtidsfiguren en god eller ond figur? 

Vad tycker du om högtidsfiguren?

Är det här din favorithögtidsfigur? 

Det räcker alltså med att du läser EN av de tre texterna (och att du gör verbuppgiften för texten också).

 

Läxa: TEXTboken

UPPGIFT: Läs Tomten (s. 180-181) och välj rätt verb. Glöm inte att du har facit till Textboken B1+B2! 

Jag kommer att ge er korrekt svar under lektionen men inte fokusera för mycket på uppgiften. 

Diskutera: 

  1. A) Hur skiljer sig den svenska tomten från tomten i ditt land (om den existerar)?
  2. B) Vilken tomte föredrar du? = Vilken är din preferens? 
  3. C) Om du hade tagit en öl på krogen med tomten, vad hade ni pratat om?

 

Läxa: TEXTboken

UPPGIFT: Slå upp s. 171. GRATTIS! Du är nu en besserwisser. En besserwisser vet allt (även när hen inte vet allt). 

Du ska nu berätta för din kompis vad som är korrekt siffra (nummer) för meningarna på s. 1-9. Facit (alla korrekta svar) har du på s. 172. 

Du får gärna “mangissa” / killgissa när du pratar 😉

Exempelvis: 

Person 1: Visste du att nästan 90 procent av svenskarna firar midsommar 

Person 2 är också en besserwisser: 

Person 2: Absolut! Det vet väl alla! Men känner du till att julhandeln i Sverige omsätter cirka … ehm … 65 miljarder kronor år 2014?  

Person 1: Åh såklart! Hur kan man inte veta det!? Precis som att alla vet att man äter 730 miljoner ägg på i timmen på påskafton

Person 2: Hm…menar du inte 6 miljoner ägg i timmen

Person 1: Ehm jo! Självklart menade jag 6 miljoner, inte 730!

 

Läxa: TEXTboken

Läs texten om Luciafirande på s. 183 i Textboken. Nästa lektion kommer vi att göra en hörövning om texten. 

SCENARIO: GRATTIS! Du lever nu på medeltiden, alltså runt 1300-1500-talet. Du är en tonåring (du är 13 år gammal) som är och campar i skogen med dina kompisar. 

Du ska nu berätta en läskig berättelse (historia) för dina kompisar om vad som händer på Lucianatten. Berätta om alla skrämmande troll, figurer, häxor och djävulen! Skräm dem med din läskiga berättelse så att de kissar på sig själva! 

Tips på passande ord finns på s. 183 i texten Luciafirande.  

Tips på bra fraser: 

Nu ska ni få höra en riktigt läskig historia som kommer få er att kissa på er av skräck … 

För länge sedan fanns det en häxa som … 

Förra året, medan min familj drack sig fulla på mjöd, var jag ute på en promenad i skogen. Då såg jag något konstigt …

 

Läxa: TEXTboken

UPPGIFT: Titta på adjektiven på s. 188 i Textboken. VIlka passar bäst in på dig själv? 

Tips: Ta hjälp av fraserna i den gula rutan på s. 189 när ni berättar för varandra

 

ÖVRIGT:

Kursdatum och tider

Måndag – fredag

09.00-14.30

v. 28 till v. 29

10 träffar totalt

Förslag på upplägg

09.00–10.30

10.30–10.37 –> 7 minuters rast

Lunch 11.45-12.30 –> 45 minuters lunch

13.30-13.37 –> 7 minuters rast

Ni kan för det mesta prata med mig på rasterna (men inte om jag är supertrött och behöver en liten paus).

Under lunchen är jag tillbaka 10 minuter innan vi börjar (exempelvis 12.20) om någon vill prata med mig.

Folkuniversitets system:

RIVSTART B1+B2

B1 del 1             kap 1-3

B1 del 2             kap 4-6

B1+ del 1           kap 7-9

B1+ del 2           kap 10-12

B2- del 1            kap 13-15 –> Den här kursen gör vi första veckan

B2- del 2            kap 16-18 –> Den här kursen gör vi andra veckan

RIVSTART B2+C1

B2 del 1             kap 1-2 –> Det här blir fortsättningskursen

B2 del 2             kap 3-4 –> Det här blir fortsättningskursen

B2+ del 1           kap 5-6

B2+ del 2           kap 7-8

C1- del 1            kap 9-10

C1- del 2            kap 11-12

 

Vill du komma i kontakt med övriga elever för en studiegrupp?

Maila mig! Jag skickar övriga elevers mailadresser. Jag skickar ett nytt mail om någon anmäler sig senare under kursen! 

I nuläget har ?? deltagare anmält ett intresse för en studiegrupp!

Extramaterial (Mer finns även i Användbara länkar)

Svenskt uttal: Tumregler

Stencil: Hälsningsfraser och konversationsfraser

Något som alltid är bra att besöka då och då är min en lista på typiska interjektioner, det vill säga ljud svenskar brukar göra när man konverserar.

Här är även en lista på typiskt svenskt slang och hur det används i dialoger.

Jag tjatar ofta om verbpartiklar, och därför kan det vara bra att läsa min sammanfattning om vad verbpartiklar är.

Här en lista på vanliga och avancerade hjälpverb (brukarslippervågar och så vidare) som svenskar älskar att använda

I det här dokumentet ger jag exempel på hur man använder lär känna, känner, känner till med flera

Svensk musik

 

Glöm inte att du har facit:

Facit (alla korrekta svar) 

  • Facit – Övningsbok – B1+B2
  • Facit – Textboken – B1+B2

Guide – Hitta material från Rivstarts hemsida

Glöm inte att du har en ordlista för Textboken 

Ordlista [wordlist] B1+B2

Är kursen för enkel eller för svår för dig?

Maila mig! Du kan alltid pröva en annan nivå och byta tillbaka igen om den inte fungerar för dig.

När börjar nästa kurs?

Det beror på om det finns tillräckligt med kursdeltagare som registrerar sig. Administrationen informerar mig så fort de vet.

Vanligtvis brukar nästa kurs fortsätta med samma tider/dagar men ibland måste jag göra några ändringar i schemat.

 

Hur vet jag vilka kurser du har som lärare?

Det är en bra fråga för det varierar kraftigt!

Mitt tips är att du intresseanmäler dig för mitt personliga nyhetsbrev, som jag mailar ut på den 15e varje månad om vilka kurser jag för stunden och vilka jag kommer att ha. Jag brukar också ge lite tips läsning och material i varje mail.

Du anmäler dig genom att helt enkelt maila mig och säga: Jag vill gärna registrera mig för ditt nyhetsmail!

Kan jag ha privatlektioner med dig?

Ja! Det är ett alternativ, där jag även kan vara mer flexibel när det kommer till tillgängliga tider såväl som lektionsformatet.

Du kan läsa mer om privatlektioner med mig (genom Folkuniversitetet i det här dokumentet eller helt enkelt genom att maila mig.

Vill du ge feedback på mina lektioner?

I sådana fall får du gärna fylla i mitt Google Formulär genom att trycka på den här länken. Alla svar är självklart helt anonyma.

Om du föredrar en engelsk version kan du istället trycka på den här länken.

Glöm inte att Folkuniversitet finns på sociala medier!

Har ni frågor kan ni maila mig på Anton.bengtsson@folkuniversitetet.se!

Vänligen,

Anton Bengtsson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.