Lektion 8: måndag 14e juni

Vill du ge feedback på mina lektioner?

I sådana fall får du gärna fylla i mitt Google Formulär genom att trycka på den här länken. Alla svar är självklart helt anonyma.

Om du föredrar en engelsk version kan du istället trycka på den här länken.

När börjar nästa kurs?

Det beror på om det finns tillräckligt med kursdeltagare som registrerar sig. Administrationen informerar mig så fort de vet.

Vanligtvis brukar nästa kurs fortsätta med samma tider/dagar men ibland måste jag göra några ändringar i schemat.

UPPDATERING OM NÄSTA KURS: 

B2 del 2 mån + ons (kap 3-4 Textboken B2+C1) har preliminärt startdatum 12 juli.

Slutdatum 6 oktober. Under augusti kommer kursen att ha uppehåll för att sedan fortsätta i september. Jag har bett administrationen att uppdatera kursbeskrivningen med min semester (och sagt till dem att alltid skriva om det finns ett uppehåll…)

Om du undrar vilka kurser jag har (om tillräckligt med studenter registrerar sig), kan söka efter mitt namn på Folkuniversitets hemsida, vilket jag har gjort här.

Tryck på den här länken för att komma till kursens Google Doc.

Zoom-länk för lektioner: 

https://zoom.us/j/91035929073

TIPS: Läs gärna min Tutorial för Zoom för elever.

Läxor tills nästa lektion

Stressa inte ihjäl er dock över läxorna! Vi kommer att börja med den här läxan, men fortsätta med den nästa lektion (och kanske till och med efterföljande lektion). 

 

Läxa: Övningsboken:

15: Objekt med preposition eller verbpartikel

Bonusuppgift: Gör en satsanalys. Använd satsdelarna nedanför 

Nästa lektion ska vi göra en satsanalys av meningarna i kursiv på s. 15. 

Exempelvis: 

Enrique längtar efter kanelbullar

Enrigue = Subjekt

Längtar = Predikat (verbfras)

efter kanelbullar = Objekt (närmare bestämt prepositionsobjekt)

 

Läxa: Övningsboken:

40-41: Öva verb 

Nästa lektion kommer vi att diskutera följande frågor: 

A) Får man behålla sitt körkort om man kör mot rött trafikljus i Sverige? 

B) Vad tror du driver en människa till att göra inbrott? 

C) Hur förhåller du dig till flygskam, ett nytt trendande ord sedan 2018?

D) Om du ska ge dig ut och campa med en kompis, vad är lätt att glömma bort? 

E) Är det bra ifall man ligger bakom majoriteten av alla problem på arbetsplatsen? Varför? 

F) “Tiden rinner iväg!”. Så säger ibland en lätt stressad lärare. Vad innebär det här? OBS! Rinner iväg = verbpartikel 

G) Hur undviker man bäst en jobbig kollega? 

H) Är det lika vanligt i ditt hemland att uppge ditt personnummer som det är här i Sverige? 

I) Att utgå från något är att göra en logisk gissning. Men kan man ibland utgå felaktigt i en relation? FInns det exempelvis några vanliga missförstånd i en relation där man utgår från att man vet hur den andra personen tänker? 

J) Kan man återuppta studierna i Sverige även om fick F i betyg i alla ämnen på gymnasiet? 

K) Vad ska du göra när den här lektionen är över?

 

Läxa: TEXTboken:

Uppgift: Kolla på verben på s. 45 i Textboken B2+C1. 

Försvinner

Ger

Imponerar

Klara

Kliver

Kräver

Ligger

Lovade

Mäts

Passera

Påpeka

Påverkar

Regnar

Spejar

Spelar

Styrs

Står

Utgår

Värmer

Uppgift: Vilka ord har mer än 1 betoning? 

Tips: Försvinner har en betoning [försviNNNer]. 

Tips: Ta hjälp av prefixerna och suffixerna som nämns på s. 8-9 i mina tips för uttalsregler 

Diskutera: I vilket sammanhang tror du att man har sagt de här konstaterandena? 

  1. “Lite sval vind, men det är jättevarmt i solen”

 

  1. “Hur kan det komma en störtskur när solen gassat så fint hela förmiddagen?”

 

  1. “Vad kyligt det är – det såg ju så varmt ut?” 

 

  1. “Jaha, nu blev det mulet i alla fall fast det skulle bli sol.” 

 

  1. “Tufft med svensk vinter, men vi har i alla fall bra somrar”

 

Läxa: TEXTboken: 

Uppgift: Läs den korta texten Våren på s. 42 i Textboken B2+C1 samt den korta textrutan om Bo Bergman på samma sida. Markera om det finns några svåra ord du vill diskutera. 

Uppgift: Jämför Bo Bergmans dikt Våren på s. 43 med låttexten Sånt är livet av Anita Lindblom (och ignorera uppgifterna som finns i Google doc:et). Diskutera exempelvis följande frågor: 

  • A) Hur gestaltas våren? Finns det några liknelser eller skillnader? 

  • B) Vad är respektives budskap?

  • C) Vilken är enklast att analysera / tolka? 

  • D) Vilken har djupast betydelse? Här är det okej att vara lite flummig 😉 

BONUSuppgift: Vad tycker du om Anitas låt? Försök hitta ett passande adjektiv! Här har du bra musikfraser!

Läxa: SKRIVUPPGIFT: 

En frivillig läxa  

  • Gör en valfri skrivuppgift i Rivstart Textboken. Skrivuppgifter är ett bra sätt för lärare att veta en elevs nivå.
  • På den här länken hittar ni en sammanfattning av samtliga skrivuppgifter i Textböckerna.
  • Om möjligt, får du gärna skicka det i ett Microsoft Doc men du kan skicka uppgiften i ett mail.
  • Jag mailar tillbaka feedback med hjälp av ett färgsystem
  • Jag kommer förmodligen även ta upp (anonyma) felmeningar som vi fixar under lektionstid. Då tar vi hjälp av ovan nämnda färgsystem.
  • Jag har ingen deadline på mina skrivuppgifter, mer än att den måste skickas in under kursen.
    • Ett tips är att göra en skrivuppgift när vi är klara med ett kapitel eller halvvägs genom ett kapitel.

 

ÖVRIGT:

Kursdatum

Maj

19/5

24/5 + 26/5

31/5

Juni

2/6

7/6 + 9/6

14/6 + 16/6

21/6 + 23/6

28/6 + 30/6

Juli 

5/7 + 7/7

 

Folkuniversitets systen:

RIVSTART B1+B2

B1 del 1             kap 1-3

B1 del 2             kap 4-6

B1+ del 1           kap 7-9

B1+ del 2           kap 10-12

B2- del 1            kap 13-15

B2- del 2            kap 16-18

RIVSTART B2+C1

B2 del 1             kap 1-2 –> Den här kursen gör ni just nu. 

B2 del 2             kap 3-4 –> Det här är nästa kurs efter vår. 

B2+ del 1           kap 5-6

B2+ del 2           kap 7-8

C1- del 1            kap 9-10

C1- del 2            kap 11-12

MEN: Eftersom jag tar semester senare i slutet av juli och augusti, kommer jag troligtvis inte vara kursledare för nästa kurs.

 

Vill du komma i kontakt med övriga elever för en studiegrupp?

Maila mig! Jag skickar övriga elevers mailadresser. Jag skickar ett nytt mail om någon anmäler sig senare under kursen! (Eller skriv i Google Docet nedan)

I nuläget har ?? deltagare anmält ett intresse för en studiegrupp!

Extramaterial (Mer finns även i Användbara länkar)

Svenskt uttal: Tumregler

Stencil: Hälsningsfraser och konversationsfraser

Något som alltid är bra att besöka då och då är min en lista på typiska interjektioner, det vill säga ljud svenskar brukar göra när man konverserar.

Här är även en lista på typiskt svenskt slang och hur det används i dialoger.

Jag tjatar ofta om verbpartiklar, och därför kan det vara bra att läsa min sammanfattning om vad verbpartiklar är.

Här en lista på vanliga och avancerade hjälpverb (brukarslippervågar och så vidare) som svenskar älskar att använda

I det här dokumentet ger jag exempel på hur man använder lär känna, känner, känner till med flera

Svensk musik

 

Glöm inte att du har facit:

Du har facit (alla korrekta svar) för både Textboken och Övningsboken nedan:

Facit – Textboken B2+C1

Facit – Övningsboken B2+C1

Guide – Hitta material från Rivstarts hemsida –

Det finns ingen ordlista för B2+C1

… men däremot rekommenderar jag att du använder ordboken svenska.se.

Du kan även söka på fler exempelmeningar genom att använda Språkbankens korpusHär är även en handledning för du kan använda (de mer avancerade) funktionerna i Språkbankens korpus.

Vill ha en engelsk-svensk ordbok rekommenderar jag dock Wordreference alla dagar i veckan före google translate.

Är kursen för enkel eller för svår för dig?

Maila mig! Du kan alltid pröva en annan nivå och byta tillbaka igen om den inte fungerar för dig.

När börjar nästa kurs?

Det beror på om det finns tillräckligt med kursdeltagare som registrerar sig. Administrationen informerar mig så fort de vet.

Vanligtvis brukar nästa kurs fortsätta med samma tider/dagar men ibland måste jag göra några ändringar i schemat.

Om du undrar vilka kurser jag har (om tillräckligt med studenter registrerar sig), kan söka efter mitt namn på Folkuniversitets hemsida, vilket jag har gjort här.

Kan jag ha privatlektioner med dig?

Ja! Det är ett alternativ, där jag även kan vara mer flexibel när det kommer till tillgängliga tider såväl som lektionsformatet.

Du kan läsa mer om privatlektioner med mig (genom Folkuniversitetet i det här dokumentet eller helt enkelt genom att maila mig.

Vill du ge feedback på mina lektioner?

I sådana fall får du gärna fylla i mitt Google Formulär genom att trycka på den här länken. Alla svar är självklart helt anonyma.

Om du föredrar en engelsk version kan du istället trycka på den här länken.

Glöm inte att Folkuniversitet finns på sociala medier!

Har ni frågor kan ni maila mig på Anton.bengtsson@folkuniversitetet.se!

Vänligen,

Anton Bengtsson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.