Lektion 3: onsdag 30e juni

Tjena tjena mittbena!

Oliver, om du vill läsa mer om presens particip:

Övningsboken B1+B2, s. 40: Presens particip

 

Under mina lektioner använder jag Google Doc för att hjälpa er:

Tryck på den här länken för att komma till kursens Google Doc för kap 13-15.

Tryck på den här länken för att komma till kursens Google Doc för kap 16-18.

Vi har två separata Google Doc för 1 dokument blir för långt (min dator börjar lagga). 

 

Zoom-länk för lektioner: https://zoom.us/j/99310926514

TIPS: Läs gärna min Tutorial för Zoom för elever.

Tryck på den här länken för en elektronisk kalender för din Zoom

Läxor tills imorgon

Stressa inte ihjäl er dock över läxorna! Vi kommer att börja med den här läxorna, men fortsätta med den kanske nästa lektion (och kanske till och med efterföljande lektion).

MEN: Eftersom vi kommer att ha långa lektioner – från 09.00 till 14.30 – rekommenderar jag att ni förbereder genom att i alla fall läsa igenom scenarion och sidor i Textboken före lektionen. 

Läxa: Övningsboken

138-139: Emfatisk omskrivning

Läxa: Övningsboken

143-144: Ord: byta, förändra, växla, ändra (men inte ångrat mig)

 

Läxa: Övningsboken

144: Ord: verb

A) Vad hade du helst hållit i, en magishow för 10 000 personer på Globen eller finalen i Melodifestivalen? Motivera gärna varför med hjälp av adjektiven från s. 188 i Textboken B1+b2

B) Hur många svenskar tror du blir kallade till militären när de är unga? 

C) Personalen hade framfört hård kritik. Vad tror du “framför” är en synonym till? Tänk simpelt!

D) Hur löser man bäst en dålig stämning (atmosfär) på personalmötet?

E) Det är oordning i lunchrummet på din fiktiva arbetsplats. Vad kan man göra åt saken? 

  • Tips: göra åt = ingen verbpartikel 

F) “VI MÅSTE HÅLLA OSS TILL PROTOKOLLET” sa en svensk som älskar regler under ett personalmöte som eskalerade. Vad betyder det här? 

G) Om 1+1 är lika med 2 kan man dra slutsatsen att 1+1+1 = 3. Vad för slutsatser kan du dra om svensk arbetskultur baserat på vad du har lärt dig?

Läxa: TEXTboken

UPPGIFT: Kombinera ord och fraser på s. 192

DISKUTERA: Berätta om någon vara eller tjänst som du varit missnöjd med. Inspiration finns på s. 192 i Textboken B1+B2. Exempelvis: 

Vad var fel på produkten / varan / tjänsten? 

Hur klagade du? 

Hur gick det? 

Blev du nöjd till slut? 

Tips: Här är ett bra tillfälle att använda följande ord från ÖB, s. 143-144 

Byter 

Förändrar

Växla

Ändra sig

Ändra 

(Ångrat mig)

 

Läxa: TEXTboken

UPPGIFT: Grattis! du ska nu förklara för en upprörd kund vad följande ord betyder. Du kan läsa mer om respektive ord i texten Konsumentregler på s. 195-196. 

Tillgodokvitto

Går sönder

Rätt att kräva

Garantitiden 

Ett värdelöst presentkort 

Öppet köp 

Konsumentköplagen 

Reklamera en vara 

Bytesrätt.

 

Läxa: TEXTboken

UPPGIFT: På s. 187 kan du läsa om olika typer av dikter. Kan du fortsätta på någon av dem? Den behöver inte rimma!

Exempelvis: 

Sommaren är grön 

och jag åker till ön. 

Jag ska köpa fisk 

av den blir jag så frisk. 

Jag behöver magiska krafter som en häxa

för att orka göra Antons läxa. 

Läxorna tar aldrig slut 

 

Läxa: Övningsboken

147: Adverb: nog, väl, ju (repetition)

Jag kommer inte gå igenom det här på grund av brist på tid men jag kan svara på frågor under rasten. Adverben är relevanta när man vill klaga (och ta emot klagomål)! 

 

Läxa: Skrivuppgift

  • Gör en valfri skrivuppgift i Rivstart Textboken. Skrivuppgifter är ett bra sätt för lärare att veta en elevs nivå.
  • Ni kan exempelvis välja skrivuppgiften för kap 14 på s. 201 eller en tidigare/senare skrivuppgift.
  • På den här länken hittar du en sammanfattning av samtliga skrivuppgifter i Textböckerna.
  • Om möjligt, får du gärna skicka det i ett Microsoft Doc men du kan skicka uppgiften i ett mail.
  • Jag mailar tillbaka feedback med hjälp av ett färgsystem
  • Jag kommer förmodligen även ta upp (anonyma) felmeningar som vi fixar under lektionstid. Då tar vi hjälp av ovan nämnda färgsystem.

 

ÖVRIGT:

Kursdatum och tider

Måndag – fredag

09.00-14.30

v. 26 till v. 27

10 träffar totalt

Förslag på upplägg

09.00–10.30

10.30–10.37 –> 7 minuters rast

Lunch 11.45-12.30 –> 45 minuters lunch

13.30-13.37 –> 7 minuters rast

Ni kan för det mesta prata med mig på rasterna (men inte om jag är supertrött och behöver en liten paus).

Under lunchen är jag tillbaka 10 minuter innan vi börjar (exempelvis 12.20) om någon vill prata med mig.

Folkuniversitets systen:

RIVSTART B1+B2

B1 del 1             kap 1-3

B1 del 2             kap 4-6

B1+ del 1           kap 7-9

B1+ del 2           kap 10-12

B2- del 1            kap 13-15 –> Den här kursen gör vi vecka 1.

B2- del 2            kap 16-18 –> Den här kursen gör vi vecka 2.

RIVSTART B2+C1

B2 del 1             kap 1-2 –> Det här blir fortsättningskursen

B2 del 2             kap 3-4 –> Det här blir fortsättningskursen

B2+ del 1           kap 5-6

B2+ del 2           kap 7-8

C1- del 1            kap 9-10

C1- del 2            kap 11-12

 

Vill du komma i kontakt med övriga elever för en studiegrupp?

Maila mig! Jag skickar övriga elevers mailadresser. Jag skickar ett nytt mail om någon anmäler sig senare under kursen! (Eller skriv i Google Docet nedan)

I nuläget har ?? deltagare anmält ett intresse för en studiegrupp!

Extramaterial (Mer finns även i Användbara länkar)

Svenskt uttal: Tumregler

Stencil: Hälsningsfraser och konversationsfraser

Något som alltid är bra att besöka då och då är min en lista på typiska interjektioner, det vill säga ljud svenskar brukar göra när man konverserar.

Här är även en lista på typiskt svenskt slang och hur det används i dialoger.

Jag tjatar ofta om verbpartiklar, och därför kan det vara bra att läsa min sammanfattning om vad verbpartiklar är.

Här en lista på vanliga och avancerade hjälpverb (brukarslippervågar och så vidare) som svenskar älskar att använda

I det här dokumentet ger jag exempel på hur man använder lär känna, känner, känner till med flera

Svensk musik

 

Glöm inte att du har facit:

Facit (alla korrekta svar) 

  • Facit – Övningsbok – B1+B2
  • Facit – Textboken – B1+B2

Guide – Hitta material från Rivstarts hemsida – på engelska: [finding material from Rivstart’s webpage]

Glöm inte att du har en ordlista för Textboken 

Ordlista [wordlist] B1+B2

Är kursen för enkel eller för svår för dig?

Maila mig! Du kan alltid pröva en annan nivå och byta tillbaka igen om den inte fungerar för dig.

När börjar nästa kurs?

Det beror på om det finns tillräckligt med kursdeltagare som registrerar sig. Administrationen informerar mig så fort de vet.

Vanligtvis brukar nästa kurs fortsätta med samma tider/dagar men ibland måste jag göra några ändringar i schemat.

Om du undrar vilka kurser jag har (om tillräckligt med studenter registrerar sig), kan söka efter mitt namn på Folkuniversitets hemsida, vilket jag har gjort här.

Kan jag ha privatlektioner med dig?

Ja! Det är ett alternativ, där jag även kan vara mer flexibel när det kommer till tillgängliga tider såväl som lektionsformatet.

Du kan läsa mer om privatlektioner med mig (genom Folkuniversitetet i det här dokumentet eller helt enkelt genom att maila mig.

Vill du ge feedback på mina lektioner?

I sådana fall får du gärna fylla i mitt Google Formulär genom att trycka på den här länken. Alla svar är självklart helt anonyma.

Om du föredrar en engelsk version kan du istället trycka på den här länken.

Glöm inte att Folkuniversitet finns på sociala medier!

Har ni frågor kan ni maila mig på Anton.bengtsson@folkuniversitetet.se!

Vänligen,

Anton Bengtsson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.