Lektion 4: torsdag 20e maj

Tjabba!

Bonusmaterial: 

Min sammanfattning om verb som förbättras 

OBS! Vi har bara en lektion nästa vecka på tisdag! Jag har nämligen semester mellan 13e och 18e maj. 

Jag glömde nämna det här under lektionerna (men jag hoppas att administrationen har i alla fall nämnt det).

Tryck på den här länken för att komma till kursens Google Doc.

Zoom-länk för lektioner: 

https://zoom.us/j/98979489178

TIPS: Läs gärna min Tutorial för Zoom för elever.

Tryck på den här länken för en elektronisk kalender för din Zoom. OBS! Ignorera träffarna 13e till 18e maj för då är jag på semester. 

Läxor till nästa lektion(er)

Stressa inte ihjäl er dock över läxorna! Vi kommer att börja med den här läxan, men fortsätta med den nästa lektion (och kanske till och med efterföljande lektioner). 

Vi har några isbrytarfrågor kvar

C) Vad återstår att lära sig? Om du exempelvis läser en svensk tidning, vad tycker du oftast svårast att begripa bland artiklarna? Nyhetsdelen? Sportdelen? Kulturdelen?

E) Vad är du pepp på att göra under den här kursen?

Artikel att läsa: 

Diskussion: Långläsning: Svenskar och antidepressiva preparat

  • Nästa lektion göra vi uppföljning på Del 1. 
  • Vi fortsätter med Del 2 och kanske till och med Del 3

Form i Fokus C

s. 104-107: Adjektiv (+ substantiv) –> Vi kommer gå igenom den här under flera lektioner så du behöver inte göra alla sidor. 

Tips: Ta gärna hjälp av svenska.se

Tips: Du kan även söka på fler exempelmeningar genom att använda Språkbankens korpusHär är även en handledning för du kan använda (de mer avancerade) funktionerna i Språkbankens korpus.

Finns det något adjektiv du är lite osäker på hur man använder? Eller kanske i vilka scenarion? Fundera på det tills nästa lektion!

 

Form i Fokus C

s. 114-118: specialadjektiv och absolut komparativ och absolut superlativ –> Vi kommer gå igenom den här under flera lektioner så du behöver inte göra alla sidor. Den här gör vi efter s. 104-107

Tips: Sammanfattning – trippelbestämdhet – Scrolla ner till s. 3

 

Läxa: Kan du dina hjälpverb?

Här en lista på i princip alla hjälpverb i svenska språket. Är du någon du känner dig osäker på i användningen?

Tips: Vad är hjälpverb? Det kan du läsa mer om i detta dokument.

AVANCERAD Bonusfråga: Några hjälpverb kan man mena är en hybrid mellan hjälpverb och vanliga verb i presens. Vilka är hjälpverben, och varför är det så?

Bonusfrågan är typ som att ta hem 8 poängaren i tv-programmet På Spåret, så klandra inte dig själv för hårt om du inte lyckas lösa den!

Läxa: Kan du din svenska slang?

I det här dokumentet har jag listat ett flertal olika slangord och hur de kan användas i en dialog (där vissa dialoger är väldigt talspråkliga). Kolla på dialogerna och gör sedan följande uppgift:

  1. A) Kan du ge någon definition, synonym eller omskrivning av respektive slangord?

Exempelvis: käka → En synonym till … att äta!

Det här blir vår nästa artikel (efter att vi är klara med vår nuvarande artikel): 

Diskussion: Nämndemäns vara eller icke-vara 

  • Den här artikeln är ganska maffig, då den innehåller många byråkratiska termer och handlar dessutom om juridik. Efter denna artikel kommer ni vara mer insatta i Sveriges juridiska system än många svenskar.

 

Läxa: SKRIVUPPGIFT: 

En frivillig läxa  

  • Gör en valfri skrivuppgift i Rivstart Textboken. Skrivuppgifter är ett bra sätt för lärare att veta en elevs nivå.
  • På den här länken hittar ni en sammanfattning av samtliga skrivuppgifter i Textböckerna.
  • Om möjligt, får du gärna skicka det i ett Microsoft Doc men du kan skicka uppgiften i ett mail.
  • Jag mailar tillbaka feedback med hjälp av ett färgsystem
  • Jag kommer förmodligen även ta upp (anonyma) felmeningar som vi fixar under lektionstid. Då tar vi hjälp av ovan nämnda färgsystem.
  • Jag har ingen deadline på mina skrivuppgifter, mer än att den måste skickas in under kursen.
    • Ett tips är att göra en skrivuppgift när vi är klara med ett kapitel eller halvvägs genom ett kapitel.

ÖVRIGT:

Kursdatum

Maj

4/5 + 6/5

11/5

UPPEHÅLL –> jag har semester mellan 13e och 18e maj

20/5

25/5 + 27/5

Juni

1/6 + 3/6

8/6 + 10/6

15/6 + 17/6

22/6 + 24/6

29/6

Totalt 15 träffar

 

RIVSTART B1+B2

B1 del 1             kap 1-3

B1 del 2             kap 4-6

B1+ del 1           kap 7-9

B1+ del 2           kap 10-12

B2- del 1            kap 13-15

B2- del 2            kap 16-18

RIVSTART B2+C1

B2 del 1             kap 1-2

B2 del 2             kap 3-4

B2+ del 1           kap 5-6

B2+ del 2           kap 7-8

C1- del 1            kap 9-10

C1- del 2            kap 11-12

C1 Del 1             Efter rivstart –> Den här kursen gör ni just nu. 

Fortsättningskursen görs om det finns ledare och behov. jag kommer uppdatera er om en fortsättningskurs så fort jag har mer information . 

Vill du komma i kontakt med övriga elever för en studiegrupp?

Maila mig!

Jag skickar övriga elevers mailadresser. Jag skickar ett nytt mail om någon anmäler sig senare under kursen! (Eller skriv i Google Docet nedan)

I nuläget har ?? deltagare anmält ett intresse för en studiegrupp!

Extramaterial (mer finns även i Användbara länkar)

Svenskt uttal: Tumregler

Stencil: Hälsningsfraser och konversationsfraser

Något som alltid är bra att besöka då och då är min en lista på typiska interjektioner, det vill säga ljud svenskar brukar göra när man konverserar.

Här är även en lista på typiskt svenskt slang och hur det används i dialoger.

Jag tjatar ofta om verbpartiklar, och därför kan det vara bra att läsa min sammanfattning om vad verbpartiklar är.

Här en lista på vanliga och avancerade hjälpverb (brukarslippervågar och så vidare) som svenskar älskar att använda

I det här dokumentet hittar du tips på fraser och ord du kan använda i diskussioner om något.

I det här dokumentet ger jag exempel på hur man använder lär känna, känner, känner till med flera

Typiska felmeningar på B2 och C1-nivå som andraspråkstalare gör (där vissa är mer avancerade än andra)

Svensk musik

Glöm inte att du har facit:

Du har facit (alla korrekta svar) för Form i Fokus C nedan:

Form i fokuc C – Facit

Är kursen för enkel eller för svår för dig?

Maila mig! Du kan alltid pröva en annan nivå och byta tillbaka igen om den inte fungerar för dig.

När börjar nästa kurs?

Det beror på om det finns tillräckligt med kursdeltagare som registrerar sig. Administrationen informerar mig så fort de vet. Vanligtvis brukar nästa kurs fortsätta med samma tider/dagar men ibland måste jag göra några ändringar i schemat.

Om du undrar vilka kurser jag har (om tillräckligt med studenter registrerar sig), kan söka efter mitt namn på Folkuniversitets hemsida, vilket jag har gjort här.

Kan jag ha privatlektioner med dig?

Ja! Det är ett alternativ, där jag även kan vara mer flexibel när det kommer till tillgängliga tider såväl som lektionsformatet.

Du kan läsa mer om privatlektioner med mig (genom Folkuniversitetet i det här dokumentet eller helt enkelt genom att maila mig.

Hur vet jag vilka kurser du har som lärare?

Det är en bra fråga för det varierar kraftigt!

Mitt tips är att du intresseanmäler dig för mitt personliga nyhetsbrev, som jag mailar ut på den 15e varje månad om vilka kurser jag för stunden och vilka jag kommer att ha. Jag brukar också ge lite tips läsning och material i varje mail.

Du anmäler dig genom att helt enkelt maila mig och säga: Jag vill gärna registrera mig för ditt nyhetsmail!

Vill du ge feedback på mina lektioner?

I sådana fall får du gärna fylla i mitt Google Formulär genom att trycka på den här länken. Alla svar är självklart helt anonyma. Om du föredrar en engelsk version kan du istället trycka på den här länken.

Glöm inte att Folkuniversitet finns på sociala medier!

Har ni frågor kan ni maila mig på Anton.bengtsson@folkuniversitetet.se!

Vänligen,

Anton Bengtsson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.