Lektion 5: onsdag 7e april

Tjena tjena mittbena!

Tryck på den här länken för att komma till kursens Google Doc.

Zoom-länk för lektioner:  https://zoom.us/j/95355886695

TIPS: Läs gärna min Tutorial för Zoom för elever.

Tryck på den här länken för en elektronisk kalender för din Zoom. OBS! Ignorera datumet för 5e april eftersom då har vi påskuppehåll.

Läxor till nästa lektion

Stressa inte ihjäl er dock över läxorna! Vi kommer att börja med den här läxan, men fortsätta med den nästa lektion (och kanske till och med efterföljande lektion). 

Läxa: Övningsboken:

164-165: Satsadverb(ial) och obetonat objektspronomen

Läxa: TEXTboken

Uppgift: Skriv ner några instruktioner om vad man ska göra i hemmet. Tänk dig att personen som ska få instruktionen inte vet någonting om ämnet. Vissa instruktioner får gärna vara lite passiv-aggressiva så att de speglar Sveriges “arga-lappar”-kultur.

Exempelvis: Väskan på golvet lägger sig inte tillbaka där den ska vara av sig själv…

Nästa lektion kommer jag visa några bilder (framförallt dem under rubriken “50 nyanser av kaos” där du ska ge mig instruktioner på vad som ska förflyttas (transporteras). 

 

Läxa: TEXTboken

Textboken s. 224-226: Familjens historia i Sverige

Uppgift: Vi spekulerar om följande påstående stämmer eller inte, baserat på vår magkänsla.

  1. I Sverige har man alltid gift sig av kärlek 

 

  1. Det var tillåtet för en man att aga (slå) sin fru i början av 1800-talet

 

  1. På 1800-talet var det i princip inga som levde som sambor 

 

  1. Många yrken var stängda för kvinnor på 1800-talet

 

  1. Var tredje person född på 1980-talet har halvsyskon. 

 

  1. Den vanligaste familjetypen idag är kärnfamiljen. 

 

Uppgift: Vi läser ett stycke åt gången av texten Familjens historia i Sverige på s. 224-226. Efter varje stycke ser vi ifall vi har fått något svar på påståendena. Förmodligen kommer vi göra den här uppgiften under flera lektioner.

Bonusuppgift: Notera medan vi läser saker ni finner intressanta.  

 

Läxa: TEXTboken

På s. 229 i Textboken B1+B2 ser du några ord (miniräknare, parfym etc). Kan du använda dem i en sjukt djup och pretentiös dikt? Inspiration finns på s. 230 av poeten Kristina Lugn.

 

Läxa: TEXTboken

Läs de två första och de två sista raderna av Kristina Lugns dikt på s. 230. Vad tror ni resten av dikten handlar om? 

Läs hela dikten. 

Vad handlar den om? 

Vad vill Kristina Lugn säga? 

Till vem är dikten skriven, tror ni? 

Titta på alla de olika saker och egenskaper som diktens jag ger bort. Om ni fick välja 3 saker eller egenskaper att ge bort till någon ni älskar, vilka skulle ni då välja? 

Är det några rader i dikten som ni tycker är speciella eller intressanta?

 

ÖVRIGT:

Kursdatum

Mars

22/3 + 24/3

29/3 + 31/3

INGEN LEKTION 5/4 –> UPPEHÅLL FÖR PÅSK April 

7/4

12/4 + 14/4

19/4 + 21/4

26/4 + 28/4

Maj

3/5 + 5/5

10/5 + 12/5

Folkuniversitets systen:

RIVSTART B1+B2

B1 del 1             kap 1-3

B1 del 2             kap 4-6

B1+ del 1           kap 7-9

B1+ del 2           kap 10-12

B2- del 1            kap 13-15

B2- del 2            kap 16-18 –> Den här kursen gör ni just nu. 

RIVSTART B2+C1

B2 del 1             kap 1-2 –> Det här är nästa kurs efter vår. 

B2 del 2             kap 3-4

B2+ del 1           kap 5-6

B2+ del 2           kap 7-8

C1- del 1            kap 9-10

C1- del 2            kap 11-12

 

Vill du komma i kontakt med övriga elever för en studiegrupp?

Maila mig! Jag skickar övriga elevers mailadresser. Jag skickar ett nytt mail om någon anmäler sig senare under kursen! (Eller skriv i Google Docet nedan)

I nuläget har ?? deltagare anmält ett intresse för en studiegrupp!

Extramaterial (Mer finns även i Användbara länkar)

Vett och etikett för telefonsamtal på svenska

Svenskt uttal: Tumregler

Stencil: Hälsningsfraser och konversationsfraser

Något som alltid är bra att besöka då och då är min en lista på typiska interjektioner, det vill säga ljud svenskar brukar göra när man konverserar.

Här är även en lista på typiskt svenskt slang och hur det används i dialoger.

Jag tjatar ofta om verbpartiklar, och därför kan det vara bra att läsa min sammanfattning om vad verbpartiklar är.

Här en lista på vanliga och avancerade hjälpverb (brukarslippervågar och så vidare) som svenskar älskar att använda

I det här dokumentet ger jag exempel på hur man använder lär känna, känner, känner till med flera

Svensk musik

 

Glöm inte att du har facit:

Du har facit (alla korrekta svar) för både Textboken och Övningsboken nedan: Facit – Textboken B2+C1 Facit – Övningsboken B2+C1

Glöm inte att du har en ordlista för Textboken 

Ordlista [wordlist] B1+B2

Är kursen för enkel eller för svår för dig?

Maila mig! Du kan alltid pröva en annan nivå och byta tillbaka igen om den inte fungerar för dig.

När börjar nästa kurs?

Det beror på om det finns tillräckligt med kursdeltagare som registrerar sig. Administrationen informerar mig så fort de vet.

Vanligtvis brukar nästa kurs fortsätta med samma tider/dagar men ibland måste jag göra några ändringar i schemat.

Om du undrar vilka kurser jag har (om tillräckligt med studenter registrerar sig), kan söka efter mitt namn på Folkuniversitets hemsida, vilket jag har gjort här.

Kan jag ha privatlektioner med dig?

Ja! Det är ett alternativ, där jag även kan vara mer flexibel när det kommer till tillgängliga tider såväl som lektionsformatet.

Du kan läsa mer om privatlektioner med mig (genom Folkuniversitetet i det här dokumentet eller helt enkelt genom att maila mig.

Vill du ge feedback på mina lektioner?

I sådana fall får du gärna fylla i mitt Google Formulär genom att trycka på den här länken. Alla svar är självklart helt anonyma.

Om du föredrar en engelsk version kan du istället trycka på den här länken.

Glöm inte att Folkuniversitet finns på sociala medier!

Har ni frågor kan ni maila mig på Anton.bengtsson@folkuniversitetet.se!

Vänligen,

Anton Bengtsson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.