Lektion 6: lördag 20e mars

Tjena tjena mittbena!

På den här länken hittar ni kursens Google Doc.

Vill du ge feedback på mina lektioner?

I sådana fall får du gärna fylla i mitt Google Formulär genom att trycka på den här länken. Alla svar är självklart helt anonyma. Om du föredrar en engelsk version kan du istället trycka på den här länken.

VIKTIGTVårt Meeting ID för alla lektioner är 959 1113 9483 E

LLER: Tryck på länken nedan: https://zoom.us/j/95911139483?pwd=SXQrZTJIemxaRHRDOG8yNHpySVJQdz09

Lösenord [password]: Se mitt mail!

TIPS: Läs gärna min inofficiella Tutorial för Zoom för elever.

Tryck på den här länken om du vill ha en elektronisk kalender för vår Zoom-möten

Läxa tills nästa lektion

Alla läxor är frivilliga!

[all homework is optional!]

Ibland ger jag samma läxa som tidigare så ni kan träna igen. Oftast gör vi läxorna i kronologisk ordning så mitt tips är att fokusera på läxorna högst upp. Vissa är läxor bara en förvarning om vad vi kommer att göra på lektionen och kräver inte mycket förberedelser.

[Sometimes I give the same homework as given previously so you can revisit some components that we have practiced. Generally, we do the homework in chronological order so my advice is to focus on the homework at the top. Some homework is just a heads-up about what we will be doing during the lessons and does not require extensive preparations.]

Gamla läxor? Scrolla ner till tidigare blogginlägg!

[Old homework? Scroll down to previous blog posts!]

 

Läxa: Övningsboken B1+B2, kapitel 5

53: Verb: preteritum eller presens perfekt 

  • Tips: Sammanfattning – Några snabba tumregler om presens perfekt + preteritum
  • Tips: Sammanfattning – Tempussystemet – på svenska och engelska 

Läxa: Övningsboken B1+B2, kapitel 6: 

59: Verb: konditionalis 1

 

Läxa: Övningsboken B1+B2, kapitel 6: 

60: Ordkunskap (om Sveriges statsskick, exempelvis medborgare, riksdagen etc) 

  • Riksdagen, styr, borgerlig, minskar, medborgare, val, förändras, välfärdsstat, kärnkraft, undantag, makt, avbrott, barnbidrag, åsikt, löser, regering, uttryck, skatt, jämlikhet 

Vi kommer även gå igenom den här uppgiften på lektionen, eftersom är så svåra att komma ihåg. SOM BONUSuppgift kan du då markera betoningen i varje ord. 

Ex: Styr = stYYYr 

Tips: Några snabba regler för svenskt uttal

 

Läxa: Övningsboken B1+B2, kapitel 6: 

61-63: Verb: presens futurum (kommer att, ska, tänker, verb + framtidsord)

  • Tips: Sammanfattning – Presens futurum: Svenskans fyra olika sätt för framtid 

AVANCERAD UPPGIFT: Vad tror du är din chefs respons för respektive mening?

  1. Jag ska komma försent imorgon!

Din chefs respons: Ehm … 

  1. Jag tänker kommer försent imorgon!

Din chefs respons: Men när … 

  1. Jag kommer försent (sent till jobbet) imorgon! 

Din chefs respons: Jahapp

  1. Jag kommer (nog) att komma försent imorgon (tyvärr)!

Din chefs respons: Okej, … 

 

LÄXA: Framstegstest

Gör Framstegstest för kapitel 4-6. Facit (svar till alla uppgifterna) finns på sista sidan. Berätta sedan på nästa lektion vilka uppgifter du tyckte var svåra. 

 

Läxa: Textboken B1+B2, kapitel 6: 

UPPGIFT: Berätta (så gott du kan) om ditt lands statsskick. Bra ord finns i texten Kungafamiljen och Sveriges statsskick på s. 75 i Textboken, och även på s. 60-61 i ÖB. 

Det är dock helt okej om du istället vill berätta om statsskicket i fantasi-landet Antoland! 

Person 2 lyssnar intresserat och ställer många intresseväckande frågor. 

  • Wow, det där visste jag inte om Antoland.  
  • Men hur är det med … ? 
  • Är X en grej i ditt land? 

Tips: Bra ord finns även i den gula rutan på s. 75 i Textboken. 

Från texten vi lyssnade på: Bjöds hit, nuvarande, förlorade, förändrats, be om lov, beredd, delta, efterträda

Från 60-61 i ÖB: Riksdagen, styr, borgerlig, minskar, medborgare, val, välfärdsstat, kärnkraft, undantag, makt, avbrott, barnbidrag, åsikt, löser, regering, uttryck, skatt, jämlikhet

 

Läxa: Textboken B1+B2, Kapitel 5

SCENARIO

Grattis! Du är har nu grundat en koloni på Mars. Du ska skapa ett statsskick, och svara på frågorna nedan. Lite hjälp med vokabuläret hittar du på s. 84-85 i Textboken. Här är några frågor att fundera över: 

1) Vad ska landet heta? 

2) Vilket statsskick vill du ha? Republik? Parlament? Diktatur? Kejsare? Monarker? 

3) Om parlament: Hur många partier kan existera? Hur många röster behöver man för att komma in i parlamentet? 

4) Vem bestämmer på regional nivå? Finns det ett exempelvis landsting (regionala partier)?

5) Vem får rösta på kommunal (lokal) nivå?

 

Läxa: Textboken B1+B2, Kapitel 5

SCENARIO: Grattis! I ett alternativt universum är du en monark som precis har grundat Sveriges 4 grundlagar. Du ska nu presentera varje grundlag för alla ledamöter i parlamentet och förklara dem. Var gärna lite pompös och formell! Information om grundlagarna hittar du på s. 82 i Textboken. 

Exempelvis: Medborgare av Sverige! Jag står här nu med fyra lagar som kommer definiera Sverige som land. 

Den första grundlagen heter regeringsformen och betyder att …

Den andra heter successionsordningen [sukksesjoooons åååårdn… ]

Den tredje är * RETORISK PAUS *  tryckfrihetsförordningen vilket betyder att … 

Den fjärde och sista kallas yttrandefrihetsgrundlagen och innebär att …

Ledamöter i parlamentet lyssnar och får gärna reagerar på vad monarken berättar.

 

 

EXTRALäxa: Skrivuppgift 

Här är också en frivillig skrivläxa: Gör en valfri skrivuppgift i Rivstart Textboken. Skrivuppgifter är ett bra sätt för lärare att veta en elevs nivå.

På den här länken hittar ni en sammanfattning av samtliga skrivuppgifter i Textböckerna. Om möjligt, får du gärna skicka det i ett Microsoft Doc men du kan skicka uppgiften i ett mail.

Jag mailar tillbaka feedback med hjälp av ett färgsystem. Jag kommer förmodligen även ta upp (anonyma) felmeningar som vi fixar under lektionstid. Då tar vi hjälp av ovan nämnda färgsystem.

Praktiska detaljer:

Kursdatum

Februari 13/2 + 20/2 + 27/2

Mars 6/3 + 13/3 + 20/3 + 27/3

Kursnivå

RIVSTART B1+B2

B1 del 1             kap 1-3

B1 del 2             kap 4-6 –> Den här kursen gör ni just nu. 

B1+ del 1           kap 7-9 –>  Det här blir namnet på fortsättningskursen 

B1+ del 2           kap 10-12

B2- del 1            kap 13-15

B2- del 2            kap 16-18

RIVSTART B2+C1

B2 del 1             kap 1-2

B2 del 2             kap 3-4

B2+ del 1           kap 5-6

B2+ del 2           kap 7-8

C1- del 1            kap 9-10

C1- del 2            kap 11-12

Tider: 

Lördagar, 10.00-14.00 PRELIMINÄRT FÖRSLAG:  RAST: 10.55-11.00 (men ni får gärna prata med mig under rasten) LUNCH: Runt 12.15-12.45 (Men jag försöker vara tillbaka 12.20 och pratar gärna med er då) RAST: 13.25-13.30

Glöm inte att du har facit till Rivstart på Rivstarts hemsida (och nedan): 

Facit (alla korrekta svar) 

  • Facit – Övningsbok – B1+B2
  • Facit – Textboken – B1+B2

Guide – Hitta material från Rivstarts hemsida – på engelska: [finding material from Rivstart’s webpage]

Glöm inte att du har en ordlista för Textboken 

Ordlista [wordlist] B1+B2

Extramaterial (mer finns även i Användbara länkar)

Svenskt uttal: Tumregler

Något som alltid är bra att besöka då och då är min en lista på typiska interjektioner, det vill säga ljud svenskar brukar göra när man konverserar.

Här är även en lista på typiskt svenskt slang och hur det används i dialoger.

Jag tjatar ofta om verbpartiklar, och därför kan det vara bra att läsa min sammanfattning om vad verbpartiklar är.

Här en lista på vanliga och avancerade hjälpverb (brukarslippervågar och så vidare) som svenskar älskar att använda

I det här dokumentet ger jag exempel på hur man använder lär känna, känner, känner till med flera Svensk musik

 

Missat någon lektion eller två?

Maila mig! Jag kan ge en uppdatering. [missed a lesson or two? Email me! I can give you an update.] 

Är kursen för enkel för dig?

Maila mig! Du kan alltid pröva en annan nivå och byta tillbaka igen om den inte fungerar för dig. [is the course to simpel for you? Email me! You can always try another level and switch back if it is not working out for you.]

 

When will the next course start?

That depends on if there are enough course participants that register (the administration informs me as soon as they know). Normally, the next course continues with the same hours/days but sometimes I have to make some alterations. If you are wondering which courses I will do (if enough students register) you search for my name on Folkuniversitetet’s webpage, which I have done here.

Hur vet jag vilka kurser du har som lärare?

Det är en bra fråga för det varierar kraftigt! Mitt tips är att du intresseanmäler dig för mitt personliga nyhetsbrev, som jag mailar ut på den 15e varje månad om vilka kurser jag för stunden och vilka jag kommer att ha. Jag brukar också ge lite tips läsning och material i varje mail. Du anmäler dig genom att helt enkelt maila mig och säga: Jag vill gärna registrera mig för ditt nyhetsmail!

Kan jag ha privatlektioner med dig?

Ja! Det är ett alternativ, där jag även kan vara mer flexibel när det kommer till tillgängliga tider såväl som lektionsformatet. Du kan läsa mer om privatlektioner med mig (genom Folkuniversitetet i det här dokumentet eller helt enkelt genom att maila mig.

Vill du ge feedback på mina lektioner?

I sådana fall får du gärna fylla i mitt Google Formulär genom att trycka på den här länken. Alla svar är självklart helt anonyma. Om du föredrar en engelsk version kan du istället trycka på den här länken.

Glöm inte att Folkuniversitet finns på sociala medier!

Har ni frågor kan ni maila mig på Anton.bengtsson@folkuniversitetet.se!

Vänligen, Anton Bengtsson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.