Lektion 3: måndag 29e mars

Tjena tjena mittbena!

Tryck på den här länken för att komma till kursens Google Doc.

Zoom-länk för lektioner:  https://zoom.us/j/95355886695

TIPS: Läs gärna min Tutorial för Zoom för elever.

Tryck på den här länken för en elektronisk kalender för din Zoom. OBS! Ignorera datumet för 5e april eftersom då har vi påskuppehåll.

Läxor till nästa lektion

Stressa inte ihjäl er dock över läxorna! Vi kommer att börja med den här läxan, men fortsätta med den nästa lektion (och kanske till och med efterföljande lektion). 

5. Vad tycker du är svårt med att svenskan? Är exempelvis grammatiken, uttalet eller vissa scenarion extra komplicerade?

  • Exempelvis: Jag tycker Antons skånska dialekt är svår att förstå. Jag har även svårt för alla konstiga verb: känner till, känner, lära känna et cetera! Lyckligtvis har han mycket extramaterial för de här fraserna, så det är alltid värt att kontakta honom för tips.

Läxa: Övningsboken:

160-161: Verb: ligger, står, sitter kontra lägger, ställer, sätter

  • Tips: Sammanfattning – ligger, står, sitter kontra lägger, ställer, sätter

Tips: Det kan också vara bra att repetera först:

  • TB A1+A2: s. 183-184
  • ÖB A1+A2: s. 161-162

Uppgift: Vad för instruktioner borde man till ett barn som … 

  • … springer runt med en kniv i handen 
  • …  har lagt alla sina saker på golvet i en enda stor röra 
  • … vill flytta dina fina plantor och växter som står på fönsterkarmen 

Tips: Använd lägger, ställer och sätter

Tips: Ta bort -er eller -r  för imperativ form: 

Lägger → lägg! 

Jobbar → jobba!

Uppgift: Ta fram ett valfritt objekt du har i ditt rum. Exempelvis din mobil, en vattenflaska eller en bok. Fråga person 2: 

Var ska jag lägga / ställa / sätta OBJEKT?

Person 2 ger instruktioner som du följer: 

Exempelvis: Ställ …  på skrivbordet / vid hörnan av rummet

Person 2 ger feedback om du inte följer instruktionerna, och ni får båda gärna använda prepositioner för känslor 

Nej nej! Det var inte vad jag menade. Jag menade att du ska … 

Nej stopp! Det var inte mina instruktioner! Jag blir galen dig! 

ååååh jag är frustrerad över dina dåliga instruktioner!

 

Nästa lektion kommer jag visa några bilder (framförallt dem under rubriken “50 nyanser av kaos” där du ska ge mig instruktioner på vad som ska förflyttas (transporteras).  

 

 

Läxa: Övningsboken:

159-160: Uttryck med färger

Under nästa lektion kommer ni att få vara med i en debatt, där ni väljer ett påstående från s. 221 i Textboken B1+B2. 

DET FINNS DOCK EN TWIST: Ni måste använda minst ett av uttrycken med färger när ni debatterar varandra! Använd uttrycken lite långsökt ?

Tips: Exempelmeningar med uttryck med färger 

 

Läxa: TEXTboken

Uppgift: Det finns många olika sorters familjetyper i Sverige. Vilken person hör ihop med vilken familjetyp på s. 227 i Textboken B1+B2? 

Uppgift: Vad är dina förutfattade meningar om svenska familjetyper? Vad säger exempelvis din magkänsla om följande frågor: 

A) Vad känns som medelåldern för när svenskar gifter sig? 

B) Känns det som om det är vanligt att föräldrar separerar i Sverige? 

C) Sverige brukar toppa listor på bäst jämställdhet, men det är fortfarande ojämnt fördelat, framförallt när det kommer till hushållsarbete och vabbning. Hur ojämnt fördelat är ration gissar du på? 

Bonusfråga: Hur många timmar i veckan lägger man ner på städning i Sverige om du är …

Singel och kvinna?

Singel och man?

Sambo och kvinna?

Sambo och man?

Mamma till ett barn under två år?

Pappa till ett barn under två år?

 

 

ÖVRIGT:

Kursdatum

Mars

22/3 + 24/3

29/3 + 31/3

INGEN LEKTION 5/4 –> UPPEHÅLL FÖR PÅSK April 

7/4

12/4 + 14/4

19/4 + 21/4

26/4 + 28/4

Maj

3/5 + 5/5

10/5 + 12/5

Folkuniversitets systen:

RIVSTART B1+B2

B1 del 1             kap 1-3

B1 del 2             kap 4-6

B1+ del 1           kap 7-9

B1+ del 2           kap 10-12

B2- del 1            kap 13-15

B2- del 2            kap 16-18 –> Den här kursen gör ni just nu. 

RIVSTART B2+C1

B2 del 1             kap 1-2 –> Det här är nästa kurs efter vår. 

B2 del 2             kap 3-4

B2+ del 1           kap 5-6

B2+ del 2           kap 7-8

C1- del 1            kap 9-10

C1- del 2            kap 11-12

 

Vill du komma i kontakt med övriga elever för en studiegrupp?

Maila mig! Jag skickar övriga elevers mailadresser. Jag skickar ett nytt mail om någon anmäler sig senare under kursen! (Eller skriv i Google Docet nedan)

I nuläget har ?? deltagare anmält ett intresse för en studiegrupp!

Extramaterial (Mer finns även i Användbara länkar)

Svenskt uttal: Tumregler

Stencil: Hälsningsfraser och konversationsfraser

Något som alltid är bra att besöka då och då är min en lista på typiska interjektioner, det vill säga ljud svenskar brukar göra när man konverserar.

Här är även en lista på typiskt svenskt slang och hur det används i dialoger.

Jag tjatar ofta om verbpartiklar, och därför kan det vara bra att läsa min sammanfattning om vad verbpartiklar är.

Här en lista på vanliga och avancerade hjälpverb (brukarslippervågar och så vidare) som svenskar älskar att använda

I det här dokumentet ger jag exempel på hur man använder lär känna, känner, känner till med flera

Svensk musik

 

Glöm inte att du har facit:

Du har facit (alla korrekta svar) för både Textboken och Övningsboken nedan: Facit – Textboken B2+C1 Facit – Övningsboken B2+C1

Glöm inte att du har en ordlista för Textboken 

Ordlista [wordlist] B1+B2

Är kursen för enkel eller för svår för dig?

Maila mig! Du kan alltid pröva en annan nivå och byta tillbaka igen om den inte fungerar för dig.

När börjar nästa kurs?

Det beror på om det finns tillräckligt med kursdeltagare som registrerar sig. Administrationen informerar mig så fort de vet.

Vanligtvis brukar nästa kurs fortsätta med samma tider/dagar men ibland måste jag göra några ändringar i schemat.

Om du undrar vilka kurser jag har (om tillräckligt med studenter registrerar sig), kan söka efter mitt namn på Folkuniversitets hemsida, vilket jag har gjort här.

Kan jag ha privatlektioner med dig?

Ja! Det är ett alternativ, där jag även kan vara mer flexibel när det kommer till tillgängliga tider såväl som lektionsformatet.

Du kan läsa mer om privatlektioner med mig (genom Folkuniversitetet i det här dokumentet eller helt enkelt genom att maila mig.

Vill du ge feedback på mina lektioner?

I sådana fall får du gärna fylla i mitt Google Formulär genom att trycka på den här länken. Alla svar är självklart helt anonyma.

Om du föredrar en engelsk version kan du istället trycka på den här länken.

Glöm inte att Folkuniversitet finns på sociala medier!

Har ni frågor kan ni maila mig på Anton.bengtsson@folkuniversitetet.se!

Vänligen,

Anton Bengtsson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.