Välkomna till lektion med mig!

Tjena tjena mittbena!

Tryck på den här länken för att komma till kursens Google Doc.

Zoom-länk för lektioner: 

https://zoom.us/j/91924795444

TIPS: Läs gärna min Tutorial för Zoom för elever.

Tryck på den här länken för en elektronisk kalender för din Zoom. 

(Frivillig) läxa före kursens start

Känn ingen stress om att hinna med alla läxor! Kom ihåg att ibland jobbar vi med ett moment i flera lektioner, så om vi inte hinner med det idag kommer förmodligen under den efterföljande. 

Under vår första lektion vill jag veta först veta lite mer om er, och därför har ni nedan att diskutera som isbrytare.

1. Jul, påsk och midsommar är exempel på högtider. Vilken av de tre högtiderna är din favorit?

 

2. Vad tycker du är det sjukaste (galnaste / extremaste) med någon av Sveriges högtider? 

  • Exempelvis: Det sjukaste jag har varit med om är hur mycket snaps några svenskar dricker under högtider. Ofta är det en snaps före, under och efter maten! 

 

3. Hur skiljer sig de svenska högtiderna från dem i ditt hemland? 

 

4. Om du skulle reformera någon av Sveriges högtider, på vilket sätt skulle du göra det? 

 

5. Vad tycker du är svårt med att svenskan? Är exempelvis grammatiken, uttalet eller vissa scenarion extra komplicerade? 

  • Exempelvis: Jag tycker Antons skånska dialekt är svår att förstå. Jag har även svårt för alla konstiga verb: känner till, känner, lära känna et cetera!

 

Läxa: TEXTboken

UPPGIFT: Läs texten på s. 177 om högtidsångest. 

Högtidsångest betyder att man har ångest (stress + oro) före och under en högtid. 

DISKUTERA: 

Under vilken högtid brukar du ha ångest? 

Jul? 

Nyår? 

Påsk? 

Midsommar?

TIPS: Glöm inte att du har en ordlista för Textboken B1+B2

 

SCENARIO: Grattis! Du ska nu fixa högtiderna så att färre människor känner ångest. Vilka metoder får du använda? Vilka som helst! Exempelvis:  

Vilka policies introducerar du? 

Vad borde förbjudas (bli illegalt)?

Vad borde premieras (prioriteras)?

Tips: Vill du höra mer om vanliga problem med högtider kan du göra uppgiften på s. 178 i Textboken. Vi kommer dock inte att göra den under lektionen.

 

Läxa: Övningsboken

s. 133: Partikelverb 

Tips: Glöm inte att du har facit (alla korrekta svar för uppgifterna).

Tips: Partikelverb är en betonad preposition. De finns också i engelskan. Partikelverb har alltid betoning! 

  • Gå ut → Go out

OBS / VARNING: Partikelverb är inte alltid samma som på engelska.

  • Stöta på → Run in (to someone)
  • Tycker om → Like (I like ice-cream)

Nästa lektion fokuserar vi på några av verben genom att diskutera följande frågor: 

A) Vad för kläder brukar tomten ha på sig? 

B) Vad borde man göra om man håller på att frysa ihjäl? 

C) Kan en ficklampa lysa upp ens ansikte? 

D) När ska man passa på att åka skidor? 

E) Brukar tomten ofta klä ut sig till kvinna? 

AVANCERAT: F) Man kan gå runt sitt hus, men vad händer med ett företag om det går runt? 

G) Är det en bra idé att dela påskkort, eller är det bättre att dela ut påskkort? 

H) Vad bryr du dig inte om att göra när du kommer hem? 

I) Har det dykt upp några svåra ord i de här frågorna som du vill diskutera? 

J) Vad kan man göra om man inte kommer ihåg / på vad någon heter? 

K) Vad borde man säga om man har blandat ihop två personers namn? 

L) Hur kan man hålla reda på vem som är vem?

 

ÖVRIGT:

EN UPPDATERING OM ANTAL KAPITEL PÅ DEN HÄR KURSEN:

Folkuniversitetet Södertälje gjorde nyligen om sitt kapitelsystem, så att man gör 2 kapitel per kurs i Textboken C1+B2 (istället för 3 kapitel som tidigare). Därför har kurserna fått nya namn:

RIVSTART B1+B2

B1 del 1             kap 1-3

B1 del 2             kap 4-6

B1+ del 1           kap 7-9

B1+ del 2           kap 10-12

B2- del 1            kap 13-15 –> Den här kursen gör ni just nu. 

B2- del 2            kap 16-18 –> Det här är namnet på fortsättningskursen

RIVSTART B2+C1

B2 del 1             kap 1-2

B2 del 2             kap 3-4

B2+ del 1           kap 5-6

B2+ del 2           kap 7-8

C1- del 1            kap 9-10

C1- del 2            kap 11-12

Kursdatum

Januari

25/1 + 27/1

Februari

1/2 + 3/2

8/2 + 10/2

15/2 + 17/2

22/2 + 24/2

Mars

1/3 + 3/3

8/3 + 10/3

15/3

Vill du komma i kontakt med övriga elever för en studiegrupp?

Maila mig! Jag skickar övriga elevers mailadresser. Jag skickar ett nytt mail om någon anmäler sig senare under kursen! (Eller skriv i Google Docet nedan)

I nuläget har 0 deltagare anmält ett intresse för en studiegrupp!

 

Extramaterial (finns även på Användbara länkar)

Svenskt uttal: Tumregler

Svensk musik

Glöm inte att du har facit:

Du har facit (alla korrekta svar) för både Textboken och Övningsboken nedan:

Facit – Textboken B2+C1

Facit – Övningsboken B2+C1

Glöm inte att du har en ordlista för Textboken 

Ordlista [wordlist] B1+B2

När börjar nästa kurs?

Det beror på om det finns tillräckligt med kursdeltagare som registrerar sig. Administrationen informerar mig så fort de vet. Vanligtvis brukar nästa kurs fortsätta med samma tider/dagar men ibland måste jag göra några ändringar i schemat. Om du undrar vilka kurser jag har (om tillräckligt med studenter registrerar sig), kan söka efter mitt namn på Folkuniversitets hemsida, vilket jag har gjort här.

Kan jag ha privatlektioner med dig?

Ja! Det är ett alternativ, där jag även kan vara mer flexibel när det kommer till tillgängliga tider såväl som lektionsformatet. Du kan läsa mer om privatlektioner med mig (genom Folkuniversitetet i det här dokumentet eller helt enkelt genom att maila mig.

Vill du ge feedback på mina lektioner?

I sådana fall får du gärna fylla i mitt Google Formulär genom att trycka på den här länken. Alla svar är självklart helt anonyma.

Om du föredrar en engelsk version kan du istället trycka på den här länken.

Glöm inte att Folkuniversitet finns på sociala medier!

Har ni frågor kan ni maila mig på Anton.bengtsson@folkuniversitetet.se!

Vänligen,
Anton Bengtsson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.