Lektion 8: 28e januari torsdag

Tjena tjena mittbena!

BONUSMATERIAL (relaterat till grammatiken vi pratade om idag)

ALINE, IFALL DU VILL REPETERA sin sitt sina: Övningsboken A1+A2 (inte B1+B2)

142-143: Reflexiva possessiva pronomen 

 

Övningsboken B1+B2 (alltså inte B2+C1)

29-30: Adjektiv + substantiv

  • Tips: Sammanfattning – Trippelbestämdhet och possessiv + adjektiv + substantiv
  • TIps: Sammanfattning – Adjektiv + substantiv bestämd form

91-92: Adjektiv: superlativ bestämd form

  • Tips: Sammanfattning – Adjektiv bestämd och obestämd form (scrolla ner till AVANCERAT)

129-130: Substantiv: obestämd form med eller utan artikel

 

Vill du läsa mer om krisen i Svenska Akademien?

Då kan du läsa det här dokumentet! Får vi tid kan vi kanske göra några av uppgifterna också men det får i sådanan fall bli i slutet av kursen, beroende på hur långt vi kommer.

Tryck på den här länken för att komma till kursens Google Doc.

Zoom-länk för lektioner: 

https://zoom.us/j/91924795444

TIPS: Läs gärna min Tutorial för Zoom för elever.

Tryck på den här länken för en elektronisk kalender för din Zoom. 

Läxa tills nästa lektion

Kom ihåg att ibland jobbar vi med ett moment i flera lektioner, så om vi inte hinner med det idag kommer förmodligen under den efterföljande. 

 

Läxa: Övningsboken B2+C1 

196-197: Satsförkortningar

Kan du göra om meningarna nedan så att de har satsförkortningar? 

1) Vi ska ta oss igenom den här perioden genom att vi ska jobba hårt.

2) Jag hatar att jag behöver jobba över varje dag.

3) Jag såg att min fru kom springande mot mig.

4) Nils såg att hans fru kom rusande mot honom.

5) Gunnar kände hur hans ångest kröp upp från magen.

AVANCERAD: 6) Amanda säger att hon har sett ett UFO.

 

Läxa: Övningsboken B2+C1 

204-205: Partikelverb Del 2

Var beredd på att diskutera följande frågor: 

J) Knyta an – Vad kallar man en person som alltid vill knyta an till vad chefen vill? 

K) Komma av sig – Vad kan man säga när man kom av sig under en presentation? 

L) Köra ihop sig – Brukar det köra ihop sig på ofta på ditt jobb? 

M) Pyssla om – Hur brukar du pyssla om din partner eller familjemedlem?

N) Vara med om – Vilken historisk händelse skulle du vilja vara med om? 

O) Skälla ut – Har du skällt ut en person någon gång? 

P) Ta itu med – Vad har du inte tagit itu med den här veckan?

Q) Ta sig till – Vad svarar man på: “Hjälp! Jag har en panikattack. Vad ska jag ta mig till?”

R) Ta till sig – Finns det några lärdomar du vill att alla människor ska ta till sig?

 

Läxa: Textboken B2+C1  

UPPGIFT: Fundera på frågorna på s. 278 innan du läser texten Naturen – en välgörare på s. 278-282 (du kan skumläsa vissa delar av texten). Redogör sedan skillnaderna mellan dina funderingar och de resonemang du kunde finna i texten.

TIPS: Använd gärna också fraserna från s. 267, som nu har en mer personlig ton och är dessutom i preteritum:

Vid första anblicken trodde jag … 

På ytan såg det ut för mig som om … 

Mina allmänna uppfattningar om X var att … 

En missuppfattning som jag hade var att … 

I själva verket … 

Efter att ha undersökt saken närmare … 

Jag insåg dock att frågan var mer komplex än så. 

Ett sätt för mig att motverka denna missuppfattning är att … 

Att jag missförstod det här kan innebära att … 

Därför borde jag … 

Att många delar min felaktiga uppfattning om X kan leda till …

 

Läxa: Textboken B2+C1  

UPPGIFT: Läs andra stycket (det tycks …) fram tills Mental Avkoppling på s. 279. Diskutera först och främst: 

Vad tror du ligger bakom naturens helande effekt på människor?

Du kan även diskutera de 5 frågorna på s. 278 i Textboken B2+C1. 

 

Läxa: Övningsboken B2+C1 

198-199: Adjektiv efter verb

Tips: Sammanfattning – Tumregler för adverb

Två snabba tips: 

Adjektiv = Modifierar pronomen, substantiv och fraser

Adverb = Modifierar allt annat (men oftast verb)

 

BONUSUPPGIFT: Vad är adjektiv och adverb i meningarna nedan? 

A) Jag springer snabbt!

B) Vi är snabba

C) Anton pratade sig trött på lektionen. 

D) Anton pratade glatt med sina elever. 

E) Vi försöker hålla oss pigga under lektionen

 

Läxa: Textboken B2+C1  

UPPGIFT: Du ska nu “ta dig en funderare”, det vill säga stanna upp och reflektera över följande frågor från s. 291: 

A) Ett vanligt uttryck är “varje ålder har sin charm”. Vad tycker du om det? 

B) Vad är charmen för respektive ålder? Här är min subjektiva uppdelning av olika åldersfaser: 

Barnåren (1-12) 

Tonåren (13-16)

Ungdomsåren (17-19)

Tjugoårsåldern (20-24) 

Tjugofem+ åldern (25-29) 

Trettioårsåldern (30-39)

“Hen ser ut runt fyrtio strecket”- åldern (40-54)

“Femtionågot” – åldern (55-66)

“Sextioplusarna” / “åldersrika” (67-73)

Pensionärer / äldre (74-83)

“Stenhårda” pensionärer (84+)

C) När i livet tror du att man är som lyckligast? Varför just då? 

D) Är det mål i sig att leva hur länge som helst? 

E) Vad tror du rubriken “Livets kurva är en smiley (glad emoji)” betyder? 

Tips: För ett uttömmande (ordentligt) svar på fråga E) rekommenderar jag att du läser texten på s. 292-296 EFTER lektionen.

 

Läxa: SKRIVUPPGIFT: 

En frivillig läxa  

  • Gör en valfri skrivuppgift i Rivstart Textboken. Skrivuppgifter är ett bra sätt för lärare att veta en elevs nivå.
  • På den här länken hittar ni en sammanfattning av samtliga skrivuppgifter i Textböckerna.
  • Om möjligt, får du gärna skicka det i ett Microsoft Doc men du kan skicka uppgiften i ett mail.
  • Jag mailar tillbaka feedback med hjälp av ett färgsystem
  • Jag kommer förmodligen även ta upp (anonyma) felmeningar som vi fixar under lektionstid. Då tar vi hjälp av ovan nämnda färgsystem.
  • Jag har ingen deadline på mina skrivuppgifter, mer än att den måste skickas in under kursen.
    • Ett tips är att göra en skrivuppgift när vi är klara med ett kapitel eller halvvägs genom ett kapitel.

 

ÖVRIGT:

Folkuniversitetet Södertälje gjorde nyligen om sitt kapitelsystem, så att man gör 2 kapitel per kurs i Textboken C1+B2 (istället för 3 kapitel som tidigare). Därför har kurserna fått nya namn:

RIVSTART B1+B2

B1 del 1             kap 1-3

B1 del 2             kap 4-6

B1+ del 1           kap 7-9

B1+ del 2           kap 10-12

B2- del 1            kap 13-15

B2- del 2            kap 16-18

RIVSTART B2+C1

B2 del 1             kap 1-2

B2 del 2             kap 3-4

B2+ del 1           kap 5-6

B2+ del 2           kap 7-8

C1- del 1            kap 9-10 –>

C1- del 2            kap 11-12 –> Den här kursen gör ni just nu. 

UPPDATERING: Jag kommer att hålla i fortsättningskursen också! 

Jag tackade ja till slut, och hoppas på att kunna förbereda så mycket material som möjilgt innan kursen börjar (kurser på den nivån kan vara ganska tidskrävande i förberedelser). Fortsättningskursen heter C1 del 1 och en länk finns nedan:

https://www.folkuniversitetet.se/kurser-utbildningar/sprak/svenskaswedish/svenska-c1/distans/svenska-c1-del-1-distans-live2/

 

Kursdatum

Januari

5/1 + 7/1

12/1 + 14/1

19/1 + 21/1

26/1 + 28/1

Februari

2/2 + 4/2

9/2 + 11/2

16/2 + 18/2

23/2

Kursdatum

Januari

5/1 + 7/1

12/1 + 14/1

19/1 + 21/1

26/1 + 28/1

Februari

2/2 + 4/2

9/2 + 11/2

16/2 + 18/2

23/2

15 träffar totalt

Vill du komma i kontakt med övriga elever för en studiegrupp?

Maila mig! Jag skickar övriga elevers mailadresser. Jag skickar ett nytt mail om någon anmäler sig senare under kursen! (Eller skriv i Google Docet nedan)

I nuläget har 3+ deltagare anmält ett intresse för en studiegrupp!

 

Extramaterial (finns även på Användbara länkar)

Sammanfattning – Svenska svordomar

Svenskt slang – En ordlista (som jag uppdaterar kontinuerligt)

Svenskt uttal: Tumregler

Svensk musik

Glöm inte att du har facit:

Du har facit (alla korrekta svar) för både Textboken och Övningsboken nedan:

Facit – Textboken B2+C1

Facit – Övningsboken B2+C1

När börjar nästa kurs?

Det beror på om det finns tillräckligt med kursdeltagare som registrerar sig. Administrationen informerar mig så fort de vet. Vanligtvis brukar nästa kurs fortsätta med samma tider/dagar men ibland måste jag göra några ändringar i schemat. Om du undrar vilka kurser jag har (om tillräckligt med studenter registrerar sig), kan söka efter mitt namn på Folkuniversitets hemsida, vilket jag har gjort här.

Kan jag ha privatlektioner med dig?

Ja! Det är ett alternativ, där jag även kan vara mer flexibel när det kommer till tillgängliga tider såväl som lektionsformatet. Du kan läsa mer om privatlektioner med mig (genom Folkuniversitetet i det här dokumentet eller helt enkelt genom att maila mig.

Vill du ge feedback på mina lektioner?

I sådana fall får du gärna fylla i mitt Google Formulär genom att trycka på den här länken. Alla svar är självklart helt anonyma.

Om du föredrar en engelsk version kan du istället trycka på den här länken.

Glöm inte att Folkuniversitet finns på sociala medier!

Har ni frågor kan ni maila mig på Anton.bengtsson@folkuniversitetet.se!

Vänligen,
Anton Bengtsson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.