Lektion 4: 14e januari torsdag

Tjena tjena mittbena!

Tryck på den här länken för att komma till kursens Google Doc.

Zoom-länk för lektioner: 

https://zoom.us/j/91924795444

TIPS: Läs gärna min Tutorial för Zoom för elever.

Tryck på den här länken för en elektronisk kalender för din Zoom. 

Läxa tills nästa lektion

Kom ihåg att ibland jobbar vi med ett moment i flera lektioner, så om vi inte hinner med det idag kommer förmodligen under den efterföljande. 

Läxa: Övningsboken B2+C1 

186-187: Ordpar (Nätt och jämnt, kors och …)

Bara så du vet: Under lektionen kommer jag eventuellt ställa några frågor med ordparen ovan.

 

Läxa: Övningsboken B2+C1 

Jag rekommenderar att du gör några sidor före lektionen, och efterföljande sidor efter lektionen. På så sätt får du bra repetition. 

181-186: Är/blir + perfekt particip

  • Tips: Sammanfattning – Vad är skillnaden mellan presens och perfekt particip?
  • Tips: Sammanfattning – Perfekt particip (steg för steg-metod)

Nästa lektion kommer vi att jobba med den här uppgiften relaterat till är / blir + perfekt particip.

 

 

Läxa: Textboken B2+C1  

UPPGIFT: Läs sista delen på s. 286 om Kerstin Ekman som börjar med sedan 1889. I det stycket finns en del information som i skrivande stund är inaktuellt – informationen stämmer inte längre. Vad är det som inte längre stämmer av nedan påståenden?

Påstående 1: Kerstin Ekman sitter fortfarande kvar som styrelseledamot

Påstående 2: Akademien hävdar att man inte uttalar sig politiskt

Påstående 3: Ekmans stol gapar tom så länge som hon lever

UPPGIFT: Fram till år 2017 har det varit totalt 10 kvinnor i Svenska Akademien. Om du hade träffat någon av dem, och utifrån vad du vet om dem, vad hade du velat fråga dem?

 

Läxa: Textboken B2+C1  

UPPGIFT: Läs främst första och andra stycket i texten Lantisar är smartare än Stockholmare på s. 275. Du får gärna läsa hela artikeln mellan lektioner. 

UPPGIFT: Diskutera frågorna om artikeln på s. 277. Skippa de ni inte kan svara på eller som ni finner ointressanta. 

Vad var tanken med FB-gruppen “Glesbygdsgirls? Vilken typ av kommentarer dök upp? 

Vad brukar Karin Adelsköld möta för reaktioner när hon är uppvuxen på landet? Varför? 

Vad krävs enligt henne för att man ska klara livet på landet`

Vilka jämförelser gör hon mellan stockholmare och landsbygdsbor? 

Vad vill Adelsköld säga med följande citat?  

  • “Har man dödat en höna med händerna för att få mat när man är insnöad i skogen skitar man duktigt i på vilken sida av rulltrappan xman ska stå.” – Adelsköld 

På vilket sätt är lantisar smartare än stockholmare, enligt Adelsköld? <

Beskriv artikelförfattarens stil. Vad tycker du om den? 

Nedan finns några tips på fraser: 

  • Uppgiven? – “allt är hopplöst”
  • Upprymd? – “ooh vad taggad jag är på mitt spännande li”
  • Öppen? – ”jag berättar allt”
  • Raljerande? – oseriös på ett medvetet sätt. Präglas ofta av ett vardagligt språk. I princip en synonym till ironisk 
  • Ironisk? 
  • Irriterad? 

Vilka tankar väcker texten hos dig? 

Vad tror du syftet är med texten? 

Välj ut eller ett par meningar som du tycker är speciella. Motivera varför du har valt just dem.

 

Läxa: Textboken B2+C1  

SCENARIO: Du bjuder hem JW till livet ute på vischan

Grattis! Du har nu bjudit hem JW till din gård ute på glesbygden. 

JW, alltså backslick-killen från boken Snabba Cash som vi läste om på s. 271-273, har kommit för att lära sig om hur livet är ute på vischan (glesbygden). 

Om du vill lära dig mer om livet på glesbygden rekommenderar jag att du läser texten Lantisar är smartare än Stockholmare på s. 275-276. 

Du berättar för honom om ditt liv genom att exempelvis prata om: 

  • Hur en typisk vardag ser ut för dig
  • Vad du brukar göra på vintrar, höstar, vårar och somrar 
  • Vilka problem du hade i vintras, i somras 
  • Vad du älskar och hatar med ditt liv
  • Vilka problem du har med 08:or

JW väljer själv hur han reagerar. Kanske drar han några paralleller mellan sitt tidigare jet-set liv på Östermalm, eller sin blygsamma bakgrund i Umeå?

 

Läxa: SKRIVUPPGIFT: 

En frivillig läxa  

  • Gör en valfri skrivuppgift i Rivstart Textboken. Skrivuppgifter är ett bra sätt för lärare att veta en elevs nivå.
  • På den här länken hittar ni en sammanfattning av samtliga skrivuppgifter i Textböckerna.
  • Om möjligt, får du gärna skicka det i ett Microsoft Doc men du kan skicka uppgiften i ett mail.
  • Jag mailar tillbaka feedback med hjälp av ett färgsystem
  • Jag kommer förmodligen även ta upp (anonyma) felmeningar som vi fixar under lektionstid. Då tar vi hjälp av ovan nämnda färgsystem.
  • Jag har ingen deadline på mina skrivuppgifter, mer än att den måste skickas in under kursen.
    • Ett tips är att göra en skrivuppgift när vi är klara med ett kapitel eller halvvägs genom ett kapitel.

 

ÖVRIGT:

EN UPPDATERING OM ANTAL KAPITEL PÅ DEN HÄR KURSEN:

Folkuniversitetet Södertälje gjorde nyligen om sitt kapitelsystem, så att man gör 2 kapitel per kurs i Textboken C1+B2 (istället för 3 kapitel som tidigare). Därför har kurserna fått nya namn:

RIVSTART B1+B2

B1 del 1             kap 1-3

B1 del 2             kap 4-6

B1+ del 1           kap 7-9

B1+ del 2           kap 10-12

B2- del 1            kap 13-15

B2- del 2            kap 16-18

RIVSTART B2+C1

B2 del 1             kap 1-2

B2 del 2             kap 3-4

B2+ del 1           kap 5-6

B2+ del 2           kap 7-8

C1- del 1            kap 9-10 –>

C1- del 2            kap 11-12 –> Den här kursen gör ni just nu. 

Fortsättningskursen görs om det finns ledare och behov (vilket i nuläget saknas då jag lär inte ha tid för det) men jag kommer länka en fortsättningskurs så fort jag vet. 

Kursdatum

Januari

5/1 + 7/1

12/1 + 14/1

19/1 + 21/1

26/1 + 28/1

Februari

2/2 + 4/2

9/2 + 11/2

16/2 + 18/2

23/2

15 träffar totalt

Vill du komma i kontakt med övriga elever för en studiegrupp?

Maila mig! Jag skickar övriga elevers mailadresser. Jag skickar ett nytt mail om någon anmäler sig senare under kursen! (Eller skriv i Google Docet nedan)

I nuläget har 3+ deltagare anmält ett intresse för en studiegrupp!

 

Extramaterial (finns även på Användbara länkar)

Svenskt uttal: Tumregler

Svensk musik

Glöm inte att du har facit:

Du har facit (alla korrekta svar) för både Textboken och Övningsboken nedan:

Facit – Textboken B2+C1

Facit – Övningsboken B2+C1

När börjar nästa kurs?

Det beror på om det finns tillräckligt med kursdeltagare som registrerar sig. Administrationen informerar mig så fort de vet. Vanligtvis brukar nästa kurs fortsätta med samma tider/dagar men ibland måste jag göra några ändringar i schemat. Om du undrar vilka kurser jag har (om tillräckligt med studenter registrerar sig), kan söka efter mitt namn på Folkuniversitets hemsida, vilket jag har gjort här.

Kan jag ha privatlektioner med dig?

Ja! Det är ett alternativ, där jag även kan vara mer flexibel när det kommer till tillgängliga tider såväl som lektionsformatet. Du kan läsa mer om privatlektioner med mig (genom Folkuniversitetet i det här dokumentet eller helt enkelt genom att maila mig.

Vill du ge feedback på mina lektioner?

I sådana fall får du gärna fylla i mitt Google Formulär genom att trycka på den här länken. Alla svar är självklart helt anonyma.

Om du föredrar en engelsk version kan du istället trycka på den här länken.

Glöm inte att Folkuniversitet finns på sociala medier!

Har ni frågor kan ni maila mig på Anton.bengtsson@folkuniversitetet.se!

Vänligen,
Anton Bengtsson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.