Tjena tjena mittbena!
GLÖM INTE ATT GÅ MED I STUDIEGRUPPEN! DE SÄGER ATT DE HAR SKITKUL!
Maila mig om du vill gå med! Jag skickar övriga elevers mailadresser. Jag skickar ett nytt mail om någon anmäler sig senare under kursen! (Eller skriv i Google Docet nedan)
I nuläget har 5+ deltagare anmält ett intresse för en studiegrupp!
/Anton
Tryck på den här länken för att komma till kursens Google Doc.
I det här Google Docet hittar ni felmeningar från elever som gjort en skrivuppgift.
Zoom-länk för lektioner:
TIPS: Läs gärna min Tutorial för Zoom för elever.
Tryck på den här länken för en elektronisk kalender för din Zoom.
(Frivillig) Läxa tills nästa lektion
Läxa: Övningsboken B2+C1
170-171: Partikelverb Del 2
Tips: Partikelverb är en betonad preposition. De finns också i engelskan. De är dock inte alltid samma.
- Gå ut → Go out
- Stöta på → Run in (to someone)
- Tycker om → Like
Nästa lektion fokuserar vi på de sex första partikelverben genom följande frågor:
A) Kan du måla upp en KORT OCH KONCIS bild av ditt drömbostad för din kompis?
B) Vad är din reaktion om ett vittne pekar ut dig till som gärningsmannen till ett kriminellt dåd?
C) Vad tror du lär hända om antibiotika slutar rå på infektioner?
D) Brukar ditt husdjur (eller någon från familj eller din inre krets) ställa till med en röra i ditt hem?
E) Åh nej! Det har svämmat över i källaren!? Vad ska vi göra???
F) Växter tar upp (bland annat) koldioxid och gör om det till syre, vilket är känt som fotosyntes. När är ett passande läge att ta upp detta med små barn?
Läxa: Textboken:
UPPGIFT: Nu ska du välja rätt uttryck till rätt lucka nedan för de resterande idiomatiska uttrycken på s. 225.
Uttrycken ni har att välja mellan är:
Sitta still i båten
Slå knut på sig själv
Slå på stort
Stirra sig blind på något
Stå sitt kast
EXEMPELVIS:
- Om man vill slå på stort bjuder man inte bara in nära och kära till en fest, utan även alla i bekantskretsen!
- När det är väldigt oroligt på finansmarknaden gäller det att som sparare att …
- Kalle … på dessa idiomatiska uttryck så att han fick en sprängande huvudvärk.
- Han … i sina försök att svara på lärarens frågor, men alla idiomatiska uttryck förvirrade honom.
16. Kalle kritiserade läraren, som fick … och säga att kanske blev det för mycket fokus på dessa idiomatiska uttryck.
Textboken, s. 228: UTTAL: Akut och grav accent i uttalet
Något som är svårt för de flesta andraspråkstalare är skillnaden mellan akut och grav accent i uttalet. Detta är även svårt för svenskar då det skiljer sig kraftigt mellan regioner och dialekter…
En sammanfattning med exempel och tumregler för akut och grav accent hittar du även här.
UPPGIFT: Lyssna på uttalet av 1a) anden och 1b) anden och försök sedan att att uttala exempelmeningarna nedan.
Tips: i grav accent går uttalet neråt och sedan upp.
Anden → [áNNden] → Akut accent (Accent 1)
1a) Anden är en fågel som finns i många kanaler
Anden →[àNNden] → Grav accent (Accent 2)
1b) Anden i flaskan är en populär karaktär i Disneyfilmen om Alladin.
Läxa: Textboken:
UPPGIFT: Lyssna på när jag uttalar meningarna på s. 228 och markera vad som är akut accent (streck uppåt / på ett ord) och vad som är grav accent ( sträck nedåt \ på ett ord.
Diskutera efteråt vad respektive markerade ord betyder i sammanhanget:
Exempelvis:
Första gången vi hör tomten pratar vi om gubben som kommer och delar ut julklappar, medan andra gången hör vi “tomt” i bestämd form. En tomt är den mark som någon äger.
Exempelvis när man köper ett hus köper man en tomt (där huset är inkluderat), medan de som köper lägenheter köper inte tomten (eftersom det ägs av någon annan).
Läxa: SKRIVUPPGIFT:
En frivillig läxa
- Gör en valfri skrivuppgift i Rivstart Textboken. Skrivuppgifter är ett bra sätt för lärare att veta en elevs nivå.
- På den här länken hittar ni en sammanfattning av samtliga skrivuppgifter i Textböckerna.
- Om möjligt, får du gärna skicka det i ett Microsoft Doc men du kan skicka uppgiften i ett mail.
- Jag mailar tillbaka feedback med hjälp av ett färgsystem
- Jag kommer förmodligen även ta upp (anonyma) felmeningar som vi fixar under lektionstid. Då tar vi hjälp av ovan nämnda färgsystem.
- Jag har ingen deadline på mina skrivuppgifter, mer än att den måste skickas in under kursen.
- Ett tips är att göra en skrivuppgift när vi är klara med ett kapitel eller halvvägs genom ett kapitel.
Kursdatum
Oktober
27/10 + 29/10
November
3/11 + 5/11
10/11 + 12/11
17/11 + 19/11
24/11 + 26/11
December
1/12 + 3/12
8/12 + 10/12
15/12
15 träffar totalt
Extramaterial (finns även på Användbara länkar)
Miguel, om du vill läsa mer om restriktiva och icke-restriktiva bisatser:
Sammanfattning – Bisatser
- Restriktiv bisats vs icke-restriktiv bisats? –> Scrolla till sista sidan för att hitta informationen!
Här är också två meningar som du kan ha som minnesregel:
Den glassen, som jag åt, smakade inte bra! –> icke-restriktiv
Den glass som jag åt smakade inte bra –> Restriktiv
- MEN: Vi kan också säga: Den glassen som jag åt smakade inte bra –> KORREKT!
- MEN inte: Den glass, som jag åt, smakade inte bra –> FEL
Svenskt uttal: Tumregler
Svensk musik
- En Spotifylista på svenska klassiker
- En Spotifylista på GAMLA klassiker
- Min spotifylista med svenska klassiker (på gott och ont…)
- Youtube – Svensk musik: Svenska sommarlåtar
- Youtube – Svensk musik: En blanding av olika svenska låtar (av blandad kvalitet…)
- Youtube – Svensk musik: 16 Svenska låtar på sex minuter
- Information – Korta sammanfattningar om (kända) svenska musikartister
Material från Rivstart (ljudklipp [audio files] etc)
- Guide – Hitta material från Rivstarts hemsida
- Youtube – Videoguide för att hitta material – OBS! Några delar är nog lite inaktuella
- – [Videoguide for finding material—KEEP IN MIND! some parts might be a bit outdated]
- Länkar på Rivstarts hemsida
- – [Links on Rivstart’s webpage]
Glöm inte att du har facit:
Du har facit (alla korrekta svar) för både Textboken och Övningsboken nedan:
Facit – Textboken B2+C1
Facit – Övningsboken B2+C1
När börjar nästa kurs?
Det beror på om det finns tillräckligt med kursdeltagare som registrerar sig. Administrationen informerar mig så fort de vet. Vanligtvis brukar nästa kurs fortsätta med samma tider/dagar men ibland måste jag göra några ändringar i schemat. Om du undrar vilka kurser jag har (om tillräckligt med studenter registrerar sig), kan söka efter mitt namn på Folkuniversitets hemsida, vilket jag har gjort här.
RIVSTART B1+B2
B1 del 1 kap 1-3
B1 del 2 kap 4-6
B1+ del 1 kap 7-9
B1+ del 2 kap 10-12
B2- del 1 kap 13-15
B2- del 2 kap 16-18
RIVSTART B2+C1
B2 del 1 kap 1-2
B2 del 2 kap 3-4
B2+ del 1 kap 5-6
B2+ del 2 kap 7-8
C1- del 1 kap 9-10 –> Den här kursen gör ni just nu.
C1- del 2 kap 11-12 –> Det här blir namnet på fortsättningskursen
Kan jag ha privatlektioner med dig?
Ja! Det är ett alternativ, där jag även kan vara mer flexibel när det kommer till tillgängliga tider såväl som lektionsformatet. Du kan läsa mer om privatlektioner med mig (genom Folkuniversitetet i det här dokumentet eller helt enkelt genom att maila mig.
Varje månad skickar jag ett nyhetsbrev med en personlig uppdatering om tider för privatlektioner. Maila mig om du vill få nyhetsbrevet!
Vill du ge feedback på mina lektioner?
Då kan ni göra det (anonymt) på min Padlet.
Glöm inte att Folkuniversitet finns på sociala medier!
- Folkuniversitetets Instagram
- Folkuniversitetets Facebooksida
Har ni frågor kan ni maila mig på Anton.bengtsson@folkuniversitetet.se!
Vänligen,
Anton Bengtsson