Lektion 8: torsdag 19e november

Tjena tjena mittbena!

GLÖM INTE ATT GÅ MED I STUDIEGRUPPEN! DE SÄGER ATT DE HAR SKITKUL!

Maila mig om du vill gå med! Jag skickar övriga elevers mailadresser. Jag skickar ett nytt mail om någon anmäler sig senare under kursen! (Eller skriv i Google Docet nedan)

I nuläget har 5+ deltagare anmält ett intresse för en studiegrupp!

/Anton 

Tryck på den här länken för att komma till kursens Google Doc.

det här Google Docet hittar ni felmeningar från elever som gjort en skrivuppgift.

Zoom-länk för lektioner: 

https://zoom.us/j/99532151542

TIPS: Läs gärna min Tutorial för Zoom för elever.

Tryck på den här länken för en elektronisk kalender för din Zoom. 

(Frivillig) Läxa tills nästa lektion

Läxa: Övningsboken B2+C1 

Vi kommer repetera den här litegrann nästa lektion: 

167-168: Komparation av ord som uttrycker position (bak, bakre, bakerst) 

Nästa lektion kommer du att jobba som mäklare. Mäklare säljer hus. Du ska visa en kund några rum och bostäder och beskriva dem med hjälp av komparationen av ord.

  • OBS: Det är viktigt att du använder omskrivningar och eufemismer så mycket som möjligt då vissa rum är i kraftigt behov av renovering…

Tips: Ha gärna Pdf.en ovan nerladdad så att ni kan titta på bilderna tillsammans. En elev får hemskt gärna också dela sin skärm – instruktionerna för skärmdelning hittar du i min tutorial för Zoom.

Läxa: Övningsboken B2+C1 

170-171: Partikelverb Del 1 

Tips: Partikelverb är en betonad preposition. De finns också i engelskan. De är dock inte alltid samma. 

  • ut → Go out 
  • Stöta påRun in (to someone)
  • Tycker omLike

Nästa lektion fokuserar vi på de sex första partikelverben genom följande frågor:  

  1. Bre ut sig 

– Min hund tycker om att bre ut sig på sängen! Kan du beskriva vad min hund gör då? 

  1. Bryta ner

– I en kemisk process kan man bryta ner olika molekyler, men hur bryter man ner en människa? 

  1. Dyka upp 

– Har det dykt upp några nya teknologiska innovationer på sistone som du vill tipsa oss andra om? 

  1. Dö ut

– Vilken fågel dog ut på ön Mauritius (år) 1662?  

  1. Få upp

– ”Fick du upp den” kan tolka som lite ekivokt och kan få dig att småfnissa lite när man hör någon säga det. Varför? 

Tips: Ekivokt = har två tolkningar, varav en är sexuell… 

Tips: Den nedre regionen = Rekommenderad omskrivning för vad vi pratar om 😉 

  1. Föra med sig

– Man kan föra krig, men vad brukar alla krig föra med sig?

Läxa: Textboken:

UPPGIFT: Nu ska du välja rätt uttryck till rätt lucka nedan för de resterande idiomatiska uttrycken på s. 225. 

Uttrycken ni har att välja mellan är: 

Sitta still i båten 

Slå knut på sig själv

Slå på stort

Stirra sig blind på något

Stå sitt kast

EXEMPELVIS: 

  1. Om man vill slå på stort bjuder man inte bara in nära och kära till en fest, utan även alla i bekantskretsen!

 

  1. När det är väldigt oroligt på finansmarknaden gäller det att som sparare att

 

  1. Kalle på dessa idiomatiska uttryck så att han fick en sprängande huvudvärk

 

  1. Han i sina försök att svara på lärarens frågor, men alla idiomatiska uttryck förvirrade honom.  

16. Kalle kritiserade läraren, som fick och säga att kanske blev det för mycket fokus på dessa idiomatiska uttryck.

 

Läxa: Textboken B2+C1

SCENARIO: Grattis! Du fick ditt drömjobb som HR-ansvarig på Oatly. Du har faktiskt också blivit en fantastisk talare som turnerar runt i Sverige och ger svindyra inspirationsföreläsningar (en biljett kostar 10 000 kr) om hur man kan bli en bättre talare som andraspråkstalare i svenska. 

Nästa föreläsning är på Globen i Stockholm. Du har förberett dig genom att läsa framförallt Taktfast retoriker på s. 236 i Textboken, men även artikeln om kroppsspråk 231 samt Glasklar brytning i gesterna på s. 232-235. 

Tips: Din talskrivare har också hjälpt dig med några bra fraser från s. 238: 

I allmänhet påverkas man av … 

Som exempel kan nämnas … 

Många anser att det är viktigt att … 

Det här kan vara ett tecken på … 

Det är rimligt att anta att … 

Avslutningsvis kan man konstatera att … 

Läxa: Textboken:

Nästa lektion kommer vi att diskutera homografer, det vill säga ord som stavas likadant men uttalas på olika sätt. 

Lyssna på meningsparen på s. 227 i Textboken och markera vilken bokstav som har betoning för de markerade orden. 

Exempelvis: 

  1. a) Din cykel står i garaget: Cykel
  2. b) Vi studerar fenomenet under en cykel: Cykel 

 

Tips: Svenskt uttal – Tumregler

Tips: På s. 228 kan du lyssna på endast orden om du inte vill höra dem i en mening. 

Tips 2: hemsidan Forvo kan du lyssna på svenskt uttal (för de flesta svenska orden). 

Tips 3: Här är några länkar för hur man kan hitta ljudklippen på Rivstart

Guide – Hitta material från Rivstarts hemsida

Youtube – Videoguide för att hitta material – OBS! Några delar är nog lite inaktuella

 

Läxa: SKRIVUPPGIFT: 

En frivillig läxa  

  • Gör en valfri skrivuppgift i Rivstart Textboken. Skrivuppgifter är ett bra sätt för lärare att veta en elevs nivå.
  • På den här länken hittar ni en sammanfattning av samtliga skrivuppgifter i Textböckerna.
  • Om möjligt, får du gärna skicka det i ett Microsoft Doc men du kan skicka uppgiften i ett mail.
  • Jag mailar tillbaka feedback med hjälp av ett färgsystem
  • Jag kommer förmodligen även ta upp (anonyma) felmeningar som vi fixar under lektionstid. Då tar vi hjälp av ovan nämnda färgsystem.
  • Jag har ingen deadline på mina skrivuppgifter, mer än att den måste skickas in under kursen.
    • Ett tips är att göra en skrivuppgift när vi är klara med ett kapitel eller halvvägs genom ett kapitel.

Kursdatum

Oktober

27/10 + 29/10

November 

3/11 + 5/11

10/11 + 12/11

17/11 + 19/11

24/11 + 26/11

December 

1/12 + 3/12

8/12 + 10/12

15/12

15 träffar totalt

Extramaterial (finns även på Användbara länkar)

Miguel, om du vill läsa mer om restriktiva och icke-restriktiva bisatser: 

Sammanfattning – Bisatser

  • Restriktiv bisats vs icke-restriktiv bisats? –> Scrolla till sista sidan för att hitta informationen! 

Här är också två meningar som du kan ha som minnesregel: 

Den glassen, som jag åt, smakade inte bra! –> icke-restriktiv  

Den glass som jag åt smakade inte bra –>  Restriktiv

  • MEN: Vi kan också säga: Den glassen som jag åt smakade inte bra –> KORREKT!
  • MEN inte: Den glasssom jag åt, smakade inte bra –> FEL 

Svenskt uttal: Tumregler

Svensk musik

Material från Rivstart (ljudklipp [audio files] etc)

  • Guide – Hitta material från Rivstarts hemsida
  • Youtube – Videoguide för att hitta material – OBS! Några delar är nog lite inaktuella
    • – [Videoguide for finding material—KEEP IN MIND! some parts might be a bit outdated]
  • Länkar på Rivstarts hemsida
    • – [Links on Rivstart’s webpage]

Glöm inte att du har facit:

Du har facit (alla korrekta svar) för både Textboken och Övningsboken nedan:

Facit – Textboken B2+C1

Facit – Övningsboken B2+C1

När börjar nästa kurs?

Det beror på om det finns tillräckligt med kursdeltagare som registrerar sig. Administrationen informerar mig så fort de vet. Vanligtvis brukar nästa kurs fortsätta med samma tider/dagar men ibland måste jag göra några ändringar i schemat. Om du undrar vilka kurser jag har (om tillräckligt med studenter registrerar sig), kan söka efter mitt namn på Folkuniversitets hemsida, vilket jag har gjort här.

RIVSTART B1+B2

B1 del 1             kap 1-3

B1 del 2             kap 4-6

B1+ del 1           kap 7-9

B1+ del 2           kap 10-12

B2- del 1            kap 13-15

B2- del 2            kap 16-18

RIVSTART B2+C1

B2 del 1             kap 1-2

B2 del 2             kap 3-4

B2+ del 1           kap 5-6

B2+ del 2           kap 7-8

C1- del 1            kap 9-10 –> Den här kursen gör ni just nu. 

C1- del 2            kap 11-12 –>  Det här blir namnet på fortsättningskursen 

Kan jag ha privatlektioner med dig?

Ja! Det är ett alternativ, där jag även kan vara mer flexibel när det kommer till tillgängliga tider såväl som lektionsformatet. Du kan läsa mer om privatlektioner med mig (genom Folkuniversitetet i det här dokumentet eller helt enkelt genom att maila mig.

Varje månad skickar jag ett nyhetsbrev med en personlig uppdatering om tider för privatlektioner. Maila mig om du vill få nyhetsbrevet!

Vill du ge feedback på mina lektioner?

Då kan ni göra det (anonymt) på min Padlet.

Glöm inte att Folkuniversitet finns på sociala medier!

Har ni frågor kan ni maila mig på Anton.bengtsson@folkuniversitetet.se!

Vänligen,
Anton Bengtsson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.