Lektion 11: tisdag 6e oktober

Tjena tjena mittbena!

När börjar nästa kurs?

Det beror på om det finns tillräckligt med kursdeltagare som registrerar sig. Administrationen informerar mig så fort de vet. Vanligtvis brukar nästa kurs fortsätta med samma tider/dagar men ibland måste jag göra några ändringar i schemat. Om du undrar vilka kurser jag har (om tillräckligt med studenter registrerar sig), kan söka efter mitt namn på Folkuniversitets hemsida, vilket jag har gjort här.

Här är en länk till nästa kurs, som alltså heter C1- Del 1 och kommer behandla kapitel 9-10 i Textboken B2+C1. 

https://www.folkuniversitetet.se/kurser-utbildningar/sprak/svenskaswedish/svenska-c1/distans/svenska-c1-del-1-distans-live2/

SENAST UPPDATERAT 8/10: Nästa kurs (C1- Del 1) börjar preliminärt 27 oktober, men i nuläget behöver vi ytterligare deltagare för att den ska starta.

 

 

EN UPPDATERING OM ANTAL KAPITEL PÅ DEN HÄR KURSEN:

Som ni vet har vissa lärare (läs: mig) fört ett krig mot Folkuniversitetet Södertäljes system för kapitel på Textboken. Nu har ledningen (cheferna) äntligen beslutat att ändra kapitelsystemet:

Den här kursen kommer göra kapitel 7-8 i Textboken C1+B2. I nästa kurs kommer man göra kapitel 9-10 och i den efterföljande 11-12. Det nya systemet är presenterat i sin helhet nedan:

I praktiken betyder det här alltså att vi får mer tid för varje kapitel och jag behöver inte vara så selektiv med vad vi läser.

RIVSTART B1+B2

B1 del 1             kap 1-3

B1 del 2             kap 4-6

B1+ del 1           kap 7-9

B1+ del 2           kap 10-12

B2- del 1            kap 13-15

B2- del 2            kap 16-18

RIVSTART B2+C1

B2 del 1             kap 1-2

B2 del 2             kap 3-4

B2+ del 1           kap 5-6

B2+ del 2           kap 7-8 –> Den här kursen gör ni just nu. 

C1- del 1            kap 9-10 –>  Det här blir hädanefter namnet på fortsättningskursen 

C1- del 2            kap 11-12


Tryck på den här länken för att komma till kursens Google Doc.

Här hittar ni era felmeningar.

Zoom-länk för lektioner: 

https://zoom.us/j/93431726855

TIPS: Läs gärna min Tutorial för Zoom för elever.

Tryck på den här länken för en elektronisk kalender för din Zoom.  

(Frivillig) läxa

Läxa: Övningsboken B2+C1: 

s. 137-139: Deponensverb

Nästa lektion diskuterar vi följande frågor: 

A) Våndas du över något på jobbet? 

B) Vad kan man göra för att en flock kor att skingras? 

C) Vem avundas du i livet? Varför? 

D) Brås du på din mamma eller din pappa (eller någon annan familjemedlem / släkting)? 

E) Saknas det någonting i ditt liv just nu? 

F) Vad får dig att vilja kräkas? 

G) Är det en god idé att hämnas på någon som tagit din matlåda på jobbet?

H) Var brukar man ofta stå och trängas på offentliga platser?

Läxa: Övningsboken B2+C1: 

s. 144-146: Öva allt

Läxa: Textboken:

UPPGIFT: Läs tredje stycket på s. 201 som börjar med nu följer några produktiva år … 

DISKUTERA: I ingressen stod det att Dagerman ställer “höga krav på ärlighet och sanning”. Vad tror du det anspelar (refererar till) på? 

Om du hade varit författare eller journalist, vad hade du i sådana fall velat skildra? 

UPPGIFT: I resten av texten nämns att Dagerman pendlade mellan ångest, depression och skrivkramp. Hur tror du att hans liv slutade?

UPPGIFT: Hitta på (fantisera) först ett eget slut innan du läser resten av texten. 

UPPGIFT: Diskutera några avslutande frågor från s. 200: 

Har du någon favoritförfattare? 

Hur föreställer du dig författaren? Hur föreställer du dig författaren? Vad för mental bild får du av författaren? 

Vad vet du egentligen om författarens liv? 

På vilket sätt kan en författares personlighet speglas i hens böcker? 

Får du en bild av författaren genom att läsa hens böcker?

En del menar att olyckliga författare och konstnärer är intressantare än de som är lyckliga och harmoniska. Håller du med? Varför / varför inte?

Läxa: Textboken:

Vilka organ och kroppsdelar associerar du med följande ord från s. 211? Försök motivera varför och var gärna lite poetiska

Tips: Du har en lista på organ och kroppsdelar i det här dokumentet. VARNING! Några ord är lite grafiska om ni googlar dem…

Exempelvis: 

En blick – Ordet får mig att tänka på ens iris eller ögon då båda är viktiga för att kunna ge “en riktig blick”

Blinka

Bläddra

En flåsning

Gapa

Knäppa 

Lysa

Nicka

Peta

Skämmas

Smeka

Stamma

Stirra

Tassa

Viska

Läxa: SKRIVUPPGIFT: 

En frivillig läxa  

  • Gör en valfri skrivuppgift i Rivstart Textboken. Skrivuppgifter är ett bra sätt för lärare att veta en elevs nivå.
  • På den här länken hittar ni en sammanfattning av samtliga skrivuppgifter i Textböckerna.
  • Om möjligt, får du gärna skicka det i ett Microsoft Doc men du kan skicka uppgiften i ett mail.
  • Jag mailar tillbaka feedback med hjälp av ett färgsystem
  • Jag kommer förmodligen även ta upp (anonyma) felmeningar som vi fixar under lektionstid. Då tar vi hjälp av ovan nämnda färgsystem.
  • Jag har ingen deadline på mina skrivuppgifter, mer än att den måste skickas in under kursen.
    • Ett tips är att göra en skrivuppgift när vi är klara med ett kapitel eller halvvägs genom ett kapitel.

SPECIALläxa: Ge förslag på hur man fixa felmeningar

Fixa felmeningarna som elever har skrivit med hjälp av mitt färgsystem. Använd gärna kommentarsfunktionen för att ge förslag eller ”annotate” under lektionen (se min tutorial för Zoom länkat ovan).

Kursdatum

September

1/9 + 3/9

8/9 + 10/9

15/9 + 17/9

22/9 + 24/9

29/9

Oktober

1/10

6/10 + 8/10

13/10 + 15/10

20/10

15 träffar totalt

Extramaterial (finns även på Användbara länkar)

Svenskt uttal: Tumregler

Svensk musik

Glöm inte att du har facit:

Du har facit (alla korrekta svar) för både Textboken och Övningsboken nedan:

Facit – Textboken B2+C1

Facit – Övningsboken B2+C1

När börjar nästa kurs?

Det beror på om det finns tillräckligt med kursdeltagare som registrerar sig. Administrationen informerar mig så fort de vet. Vanligtvis brukar nästa kurs fortsätta med samma tider/dagar men ibland måste jag göra några ändringar i schemat. Om du undrar vilka kurser jag har (om tillräckligt med studenter registrerar sig), kan söka efter mitt namn på Folkuniversitets hemsida, vilket jag har gjort här.

Kan jag ha privatlektioner med dig?

Ja! Det är ett alternativ, där jag även kan vara mer flexibel när det kommer till tillgängliga tider såväl som lektionsformatet. Du kan läsa mer om privatlektioner med mig (genom Folkuniversitetet i det här dokumentet eller helt enkelt genom att maila mig.

Vill du ge feedback på mina lektioner?

Då kan ni göra det (anonymt) på min Padlet.

Glöm inte att Folkuniversitet finns på sociala medier!

Har ni frågor kan ni maila mig på Anton.bengtsson@folkuniversitetet.se!

Vänligen,
Anton Bengtsson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.