Lektion 1: 28e oktober onsdag

Tjena tjena mittbena!

Liesel, här är en massa extramaterial om bisatser. I nästa blogginlägg hittar du materialet under rubriken ”Extramaterial” (som du hittar om du skrollar ner):

Sammanfattning – VAD ÄR EN BISATS?

• Sammanfattning – Huvudsats och bisats (jättebra för struktur för huvudsats och bisats)
    • Fungerar inte ovan länk har du en pdf. version här
  • Bonus: Huvudsatser och bisatser med engelsk förklaring
  • Sammanfattning – Bisatser –> Avancerad. Svarar på nedan frågor:
    • Vad är en bisats?
    • Är bisats separerad från en huvudsats?
    • Varför är bisats position 1 i en huvudsats?
    • Varför kan man stryka som i vissa bisatser?
    • Varför kan man stryka har/hade i vissa bisatser?
    • Vad är restriktiv och icke-restriktiv bisats?
    • Varför kan man inte stryka som i restriktiva bisatser?
  • Sammanfattning – Satsadverbial (stance adverbials)
  • Lista: Subjunktioner (och engelska motsvarigheter)
  • Bonus: Kan ”så” vara en bisatsinledare/subjunktion?

Tryck på den här länken för att komma till kursens Google Doc.

Tryck på den här länken för en elektronisk kalender för din Zoom.

EN UPPDATERING OM ANTAL KAPITEL PÅ DEN HÄR KURSEN:

Folkuniversitetet Södertälje gjorde nyligen om sitt kapitelsystem, så att man gör 2 kapitel per kurs i Textboken C1+B2 (istället för 3 kapitel som tidigare). Därför har kurserna fått nya namn (som ni ser nedan). För att synkronisera er kurs kommer vi att först avsluta de sidor som återstår från er tidigare kurs.

RIVSTART B1+B2

B1 del 1             kap 1-3

B1 del 2             kap 4-6

B1+ del 1           kap 7-9

B1+ del 2           kap 10-12

B2- del 1            kap 13-15

B2- del 2            kap 16-18

RIVSTART B2+C1

B2 del 1             kap 1-2

B2 del 2             kap 3-4

B2+ del 1           kap 5-6 –> Den här kursen gör ni just nu.

B2+ del 2           kap 7-8 –>  Det här blir namnet på fortsättningskursen

C1- del 1            kap 9-10

C1- del 2            kap 11-12

(Frivillig) läxa till nästa lektion

Vi har några isbrytare kvar att diskutera!

2. Vem är den skönaste (mest avslappnade) personen du känner? Varför?

3. Vad är du taggad (superintresserad) på att göra på den här kursen?

4. Vad är du sjukt opepp (“otaggad”) på att göra under den här kursen?

Läxa: Övningsboken

88-89: Öva verb: Med fokus på: avstå, binda (ihop), bryta (ihop / upp), falla, förutse, innebära

Under lektionen kommer ni att svara på följande frågor nedan.

TIPS: Använd gärna svenska.se som hjälp!

A) Brukar du kunna avstå från godis på helgerna? Personligen lyckas jag sällan avstå, speciellt om jag är sugen på choklad!

B) Om man skulle binda ihop Sverige och ett annat land med hjälp av en bro, var skulle man placera bron?

• Tips: En pågående diskussion finns just nu i Skåne om att binda ihop trafiken med ett annat land.

C) En make (man) och en maka (fru) binder sig vid giftermål att älska varandra tills döden. Men borde de ha bunden ränta eller rörlig räntan när de tar ett lån för att köpa ett hus?

D) En person som har en väldigt tuff period i livet kanske en dag bryter ihop, vilket oftast följs av en depression. Vad händer med kroppen när man bryter ihop?

E) Sedan kan man på en fest bryta upp och lämna festen. Men vad säger man till gäster som aldrig bryter upp?

F) Man kan falla från ett flygplan eller nedför en klippa. Men vad händer när en uppgift på en organisation faller mellan stolarna?

G) En finansanalytiker försöker förutse vad som kommer att hända på finansmarknaden, men hur tror du att en förutseende person är?

H) Ordet innebär har inte att göra med bär som är inomhus eller väldigt trendande (inne)  just nu ? Vad är en synonym till innebär?

Uppgift: Diskutera frågorna på s. 104 i Textboken. Frågan jag tycker är mest intresseväckande är nummer 2:

Kan man “göra slut” med en vän? Om ja – hur gör man på bästa sätt? Ge egna exempel om du kan.

UPPGIFT: Kan du koppla gärna ditt resonemang till någon film eller bok som du har läst?

Välj gärna filmer eller böcker som är förhållandevis (relativt) välkända…

• Jag har ingen deadline på mina skrivuppgifter, mer än att den måste skickas in under kursen.
    • Ett tips är att göra en skrivuppgift när vi är klara med ett kapitel eller halvvägs genom ett kapitel.

28/10 + 30 /10

2/11 + 4/11 + 6/11

9/11 + 11/11 + 13/11

16/11 + 18/11 + 20/11

23/11 + 25/11 + 27/11

Varje månad skickar jag ett nyhetsbrev med en personlig uppdatering om tider för privatlektioner. Maila mig om du vill få nyhetsbrevet!