Lektion 4: torsdag 10e september

Tjena tjena mittbena!

Tryck på den här länken för att komma till kursens Google Doc.

Här hittar ni era felmeningar.

Zoom-länk för lektioner: 

https://zoom.us/j/93431726855

TIPS: Läs gärna min Tutorial för Zoom för elever.

Tryck på den här länken för en elektronisk kalender för din Zoom: 

(Frivillig) läxa före kursens start

s. 117: Prefixet för- (förbättras → bli bättre) 

 

Läxa: Övningsboken B2+C1: 

s. 116: Gör om till passiv och opersonlig passiv

 

 

Läxa: Övningsboken B2+C1: 

  1. 126: Partikelverb 

Bli av, bryta av, föra fram, ge sig ut, gå över, hugga i, komma förbi, komma igång, lära ut 

Var beredd på att svara på följande frågor: 

 

1a. Fråga ställd under coronakrisen: Tror du Eurovision blir av nästa år istället för 2020?

1b. Jag blev av med min mobilladdare häromveckan – den bara försvann mystiskt! Har du blivit av något på sistone? 

1c. Vad har aldrig blivit av i ditt liv? Själv ville jag för en lång period skidsäsonga i Kanada, men av praktiska skäl blev resan aldrig av. 

  1. Välj ett passande ord: Tror du att en skogshuggare …  

 bryter av …?

→ kvistar, trädgrenar eller trädstammar

hugger (ner) …?

→ kvistar, trädgrenar eller trädstammar

Sågar ner …?

→ kvistar, trädgrenar eller trädstammar

  1. Hur för man fram klagomål på ett passande sätt till ens chef på jobbet? 

För fram = presenterar 

Brukar du också ge dig ut på landet eller i naturen under semestertider?

Vad kan man göra för att ens huvudvärk ska gå över? 

Har du och dina kollegor någon behövt hugga i ordentligt på jobbet för att hinna med alla uppgifter? 

Att komma förbi någons kontor betyder ofta att chefen bara vill prata kortfattat med dig om något. Men om ni någon gång kommer förbi mina föräldrars hus nere i Skåne när jag är där kommer jag … ja, vad kommer jag göra egentligen? 

Många studenter har svårt att komma igång med studierna, speciellt om de ska skriva uppsatser (ett dokument). Vad brukar du ha svårt att komma igång med?

Om du hade varit lärare i svenska för andraspråkstalare, vad skulle du vilja lära ut till dina elever? 

 

Läxa: Textboken B2+C1

Kolla på de olika texterna a-d på s. 163 (ni behöver inte förstå dem). Du är en redaktör igen. Vad för konstruktiv kritik vill du ge till varje text?

– Är meningarna lagom långa?

– Kan vi göra boken lite mer kommersiell?

– Vad kan förtydligas i stycket?

– Behöver grammatiken uppdateras?

– Kan några ordval bytas ut?

BONUS: Vilken tidsepok tror du respektive text passar till? Läs s. 164-173 för svar. Vi kommer dock INTE diskutera det här under lektionen.

 

Läxa: Textboken B2+C1

En annan ikonisk svensk författare är Moberg och hans bokserie utvandrarserien, som handlar om svenskar som emigrerade till USA under slutet av 1800-talet. Du kan läsa mer om honom på s. 181. 

Svara på följande frågor utifrån texten på s. 181: 

Kom Moberg från fattiga förhållanden? 

Var han själv en utvandrare? 

Var förtryck ett centralt tema i hans texter?

Ansågs Moberg vara en provokatör?  



SCENARIO: 

GRATTIS! Du lever nu på en bondgård på 1800-talet under fattiga förhållanden. Du ska göra upp en plan med din kompis om följande: 

(1) Hur ska ni ta er till USA? 

(2) Vad ska ni göra där? 

(3) Vilka problem lär (kommer) ni stöta på längs med vägen? 

 

EXTRAUPPGIFT: Medan du pratar kan du även använda följande ord från texten på s. 181. Det är okej att böja orden i andra tempus eller former. 

Svält

Väderförhållanden

Upprepade gånger 

Tolkades 

Avskaffa

Inblandad 

Missförhållanden 

Avslöja

 

 

Läxa: Textboken B2+C1

Läs textstycket på s. 184 som börjar med Vad fattades Kristina? tills gav dem i det nya landet på s. 185. Markera gärna svåra ord. 

Kan du använda följande ord i en exempelmening? Du kan även definiera eller använda synonymer: 

Vad fattades det Kristina? 

Hon hade flyttat ett främmande land. 

Det tog emot att flytta. 

Hon trivdes med sin lott

Mat och dricka är oumbärliga saker för en människa.

Det är vad de behövde för att deras liv skulle fortgå.

Mödor och olägenheter gör livet svårt. 

De goda löften som framtiden gav dem kändes inte så sanna längre.

 

Läxa: SKRIVUPPGIFT: 

En frivillig läxa  

  • Gör en valfri skrivuppgift i Rivstart Textboken. Skrivuppgifter är ett bra sätt för lärare att veta en elevs nivå.
  • På den här länken hittar ni en sammanfattning av samtliga skrivuppgifter i Textböckerna.
  • Om möjligt, får du gärna skicka det i ett Microsoft Doc men du kan skicka uppgiften i ett mail.
  • Jag mailar tillbaka feedback med hjälp av ett färgsystem
  • Jag kommer förmodligen även ta upp (anonyma) felmeningar som vi fixar under lektionstid. Då tar vi hjälp av ovan nämnda färgsystem.
  • Jag har ingen deadline på mina skrivuppgifter, mer än att den måste skickas in under kursen.
    • Ett tips är att göra en skrivuppgift när vi är klara med ett kapitel eller halvvägs genom ett kapitel.

SPECIALläxa: Ge förslag på hur man fixa felmeningar

Fixa felmeningarna som elever har skrivit med hjälp av mitt färgsystem. Använd gärna kommentarsfunktionen för att ge förslag eller ”annotate” under lektionen (se min tutorial för Zoom länkat ovan).

Kursdatum

September

1/9 + 3/9

8/9 + 10/9

15/9 + 17/9

22/9 + 24/9

29/9

Oktober

1/10

6/10 + 8/10

13/10 + 15/10

20/10

15 träffar totalt

Extramaterial (finns även på Användbara länkar)

Svenskt uttal: Tumregler

Svensk musik

Glöm inte att du har facit:

Du har facit (alla korrekta svar) för både Textboken och Övningsboken nedan:

Facit – Textboken B2+C1

Facit – Övningsboken B2+C1

När börjar nästa kurs?

Det beror på om det finns tillräckligt med kursdeltagare som registrerar sig. Administrationen informerar mig så fort de vet. Vanligtvis brukar nästa kurs fortsätta med samma tider/dagar men ibland måste jag göra några ändringar i schemat. Om du undrar vilka kurser jag har (om tillräckligt med studenter registrerar sig), kan söka efter mitt namn på Folkuniversitets hemsida, vilket jag har gjort här.

Kan jag ha privatlektioner med dig?

Ja! Det är ett alternativ, där jag även kan vara mer flexibel när det kommer till tillgängliga tider såväl som lektionsformatet. Du kan läsa mer om privatlektioner med mig (genom Folkuniversitetet i det här dokumentet eller helt enkelt genom att maila mig.

Vill du ge feedback på mina lektioner?

Då kan ni göra det (anonymt) på min Padlet.

Glöm inte att Folkuniversitet finns på sociala medier!

Har ni frågor kan ni maila mig på Anton.bengtsson@folkuniversitetet.se!

Vänligen,
Anton Bengtsson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.