lektion 14: tisdag 15e september

Tjena tjena mittbena!

Vill du lyssna på ljudfiler i Textboken?

  • Guide – Hitta material från Rivstarts hemsida
  • Youtube – Videoguide för att hitta material – OBS! Några delar är nog lite inaktuella

På den här länken hittar ni vårt Google Doc som jag kommer att använda under kursens gång.

Tryck här för att se era felmeningar.

Zoom-länk för lektioner: 

https://zoom.us/j/95596102749

TIPS: Läs gärna min Tutorial för Zoom för elever.

TIPS: Elektronisk kalender för kursen.

 

Läxa: Övningsboken B2+C1 

s. 203-205: Partikelverb 

Var beredd på att diskutera följande frågor: 

Lägga in – Vad brukar du lägga in i ditt kylskåp? Vad lägger man på sjukhus?

Se till – Vad borde man se till att fixa i ditt hemland? 

Sprida ut – Brukar du sprida ut i sängen när du sover? 

Säga upp – Vad skulle vara en anledning för att du ska säga upp dig från jobbet?

Turas om – Var du och dina syskon duktiga på att turas om att göra en aktivitet? 

Haka på – Vad säger man om man vill haka på (hänga med) någon till lunch?

Hålla ut – Hur länge orkar du hålla ut när någon kittlar dina fötter? 

Hänga upp sig (på) – Finns det något ord på svenska som du har hängt upp dig på?

Spåra ur – Har du varit med om något möte som spårat ur (blivit kaotiskt)? 

 

Knyta an – Vad kallar man en person som alltid vill knyta an till vad chefen vill? 

Komma av sig – Vad kan man säga när man kom av sig under en presentation? 

Köra ihop sig – Brukar det köra ihop sig på ofta på ditt jobb? 

Pyssla om – Hur brukar du pyssla om din partner eller familjemedlem?

Vara med om – Vilken historisk händelse skulle du vilja vara med om? 

Skälla ut – Har du skällt ut en person någon gång? 

Ta itu med – Vad har du inte tagit itu med den här veckan?

Ta sig till – Vad svarar man på: “Hjälp! Jag har en panikattack. Vad ska jag ta mig till?”

Ta till sig – Finns det några lärdomar du vill att alla människor ska ta till sig? 

Läxa: Övningsboken B2+C1 

s. 206-208: Öva allt

Läxa: Textboken B2+C1  

SCENARIO: En litterär duell mellan Strindberg och Thorvall

Grattis! Du är nu antingen Thorvall eller Strindberg. I ett alternativt universum har ni utmanat varandra på en litterär duell, det vill säga till en träff där ni ska dissa / kritisera varandras skrivande så mycket och hårt som möjligt. Det är viktigt att ni kritiserar på samma sätt Strindberg / Thorvall hade gjort, kryddat med lite typiska passiv-aggressiva kommentarer,  exempelvis: 

Strindberg: Oj oj oj vad korta meningar! Typiskt kvinnospråk att inte ha långa meningar; det är förmodligen för det blir för komplex för deras underutvecklade hjärnor. Jag gillar dock ditt budskap, trots allt. 

Thorvall: Men August, borde du inte har lärt dig efter dina misslyckade äktenskap att du varken förstår kvinnor eller deras författarskap särskilt bra? Och när det kommer till mitt budskap måste du förstå citatet i sin kontext, eftersom …  

Nedan finns förslag på utdrag ni ska dissa / kritisera. Vill ni läsa dem i sin fulla kontext ser sidreferenserna nedan. På s. 300-304 kan du läsa mer om Strindberg som person, och på s. 310-311 kan du läsa om Thorvall.

”Jag skulle ha några rejäla säljframgångar bakom mig, vara ogift eller frånskild och utan barn. Jag skulle bo på hotell, inte då och då, utan permanent. Jag skulle ha hörnsviten ut mot havet tre trappor upp, sovrum och arbetsrum. Stort badrum. Badkar med lejonfötter och room service dygnet runt.”

– Thorvall (från texten Ur “när man skjuter arbetare” på s. 308-309 i Textboken

“Han tog ner arket; det var sådant där sol-gult konceptpapper, som det lyser av. […] Först stod hennes namn: Alice, det vackraste namn han då visste, därför att det var hans fästmös. […] Därpå stod: Banken. Det var hans arbete, det heliga arbetet, som gav brödet, hemmet och makan; grunden till existensen. Men det var överstruket! Ty banken hade störtat, men han hade räddats över på en annan bank, dock efter en kort tid av mycken oro.”

– Strindberg (från s. 297 från texten Ett halvt ark papper på s. 297-299)

 

Läxa: Textboken B2+C1  

SCENARIO: 

Grattis – du är nu en döende August Strindberg!

Eller grattis och grattis: det här är självklart jättetråkigt för dig, Strindberg, men lyckligtvis har du på ålderns höst blivit lite mer sympatisk. Därför har du kallat på din ärkerival, författaren Kerstin Thorvall, till din dödsbädd för att prata ut. 

Att prata ut innebär att man glömmer allt gammalt groll / tjafs / bråk och ber om ursäkt för alla fel som gjorts under livet. Thorvall väljer själv om hon vill vara storsint (det är vatten under broarna August) eller småaktig (brinn i helvetet August)

 

EFTERFÖLJANDE SCENARIO:  

 

Strindberg har nu gått bort och Thorvall befinner sig på hans begravning, det vill säga platsen ceremonin för var hans kropp begravs. 

 

Du, som Thorvall, ska nu ge ett minnestal om August. Ett minnestal är när man sammanfattar någon liv, både goda och de dåliga sidorna och berättar om den döda personens eftermäle. 

 

(eftermäle = “influens i samhället och den dödes nära och kära”) 

 

En annan person är en av Augusts barn som kommer fram och pratar med Thorvall efter minnestalet. August barn väljer själv relationen till sin pappa.

 

Läxa: Textboken B2+C1  

En kåsör är någon som skriver en underhållande kortare text i tidning eller tidskrift. 

Tonen ska ofta vara som i boken En man som heter Ove

  • Något talspråkligt (informell svenska)
  • Humoristisk och lättsam 
  • Lite allmänt löjlig 

Men då måste vi bortse (ignorera) faktumet att En man som heter Ove är ganska tragikomisk.  

UPPGIFT: Läs det korta utdraget från boken på s. 306. 

UPPGIFT: Hur tolkar ni följande citat från s. 307? 

A) “Men som åren går nöts fasaden, träet spricker här och var … ”

B) “… man börjar älska det där huset inte så mycket för alla sätt det är perfekt på som för alla sätt det inte är det.” 

C) “… exakt hur man ska öppna garderobsdörrarna för att de inte ska knarra.” 

UPPGIFT: I En man som heter Ove görs många liknelser mellan en människa och ett hus, vilket kanske känns lite oväntat / otippat. 

Kan du göra några egna oväntade liknelser med följande meningar? 

Tips: Jag har hjälpt er lite med inspiration. Det enda ni behöver göra i sådana fall är att motivera dem:  

Vänskap är som … 

  • Exempelvis: en brödrost där brödet emellanåt fastnar i maskinen?
  • Motivering: Eftersom bröstrosten kan både ge och ta!  

Kärlek är som … 

  • ett höj- och sänkbart skrivbord? 

Att arbeta är som … 

  • att köpa kläder?

Att lära sig svenska är som … 

  • att besöka en sommarstuga?

Att lära sig svenska med Anton är som …  

  • att gå till tvättstugan? 

Fler exempel på liknelser?

Läxa: Textboken B2+C1  

UPPGIFT: Du ska nu “ta dig en funderare”, det vill säga stanna upp och reflektera över följande frågor från s. 291:

A) Ett vanligt uttryck är “varje ålder har sin charm”. Vad tycker du om det?

B) Vad är charmen för respektive ålder? Här är min subjektiva uppdelning av olika åldersfaser:

 

Barnåren (1-12) 

  • Barn har omsorg från sina föräldrar 
    • Jag har två barn. Barnen heter Kalle och Lisa 
  • De lever ett bekymmersfritt liv 

Tonåren (13-16)

  • Oroligt liv 
  • Man känner ingen självständighet för man är så beroende av sina “päron” / föräldrar
  • Bekymmersfullt liv = mycket ångest 

 

Ganska snarlikt tonåren: Ungdomsåren (17-19)

  • Världen ligger framför ens fötter
  • De har siktet inställt på framtiden men lever samtidigt i nuet 
  • De utforskar allt
  • De är fortfarande ett oskrivet blad. Många kapitel återstår i livet 

Tjugoårsåldern (20-24) 

  • Man kommer in i arbetslivet
  • Hittar sin identitet 
  • Man tar ett studieavbrott (paus) mellan gymnasiet och universitetet 
  • Jämfört med Kina skiljer Sverige sig på när man kommer in i arbetslivet
    • Man förväntas i USA, och även i KIna, att börja studera på universitet vid 18-års ålder
  • Förr i tiden föll man pladask för ens partner 
    • Kärlek vid första ögonkastat 

Tjugofem+ åldern (25-29) 

 

  • Man är definitivt i arbetslivet 
  • Mitt i karriären 
  • Man börja stadga sig (få familj, gifta sig, köpa bostad)

Trettioårsåldern (30-39)

  • På väg mot nästa fas i livet
  • Oftast då barnfrågan och familjefrågor blir väldigt aktuella 
  • Relationer dras till sin spets = oseriösa relationer tar slut, och seriösa fördjupas

 

Vi fortsätter härifrån: “Hen ser ut runt fyrtio strecket”- åldern (40-54)

 

“Femtionågot” – åldern (55-66)

 

“Sextioplusarna” / “åldersrika” (67-73)

 

Pensionärer / äldre (74-83)

 

“Stenhårda” pensionärer (84+)

C) När i livet tror du att man är som lyckligast? Varför just då?

D) Är det mål i sig att leva hur länge som helst?

E) Vad tror du rubriken “Livets kurva är en smiley (glad emoji)” betyder?

Tips: För ett uttömmande (ordentligt) svar på fråga E) rekommenderar jag att du läser texten på s. 292-296 EFTER lektionen. 

Läxa: SKRIVUPPGIFT: 

En frivillig läxa  

  • Gör en valfri skrivuppgift i Rivstart Textboken. Skrivuppgifter är ett bra sätt för lärare att veta en elevs nivå.
  • På den här länken hittar ni en sammanfattning av samtliga skrivuppgifter i Textböckerna.
  • Om möjligt, får du gärna skicka det i ett Microsoft Doc men du kan skicka uppgiften i ett mail.
  • Jag mailar tillbaka feedback med hjälp av ett färgsystem
  • Jag kommer förmodligen även ta upp (anonyma) felmeningar som vi fixar under lektionstid. Då tar vi hjälp av ovan nämnda färgsystem.
  • Jag har ingen deadline på mina skrivuppgifter, mer än att den måste skickas in under kursen.
    • Ett tips är att göra en skrivuppgift när vi är klara med ett kapitel eller halvvägs genom ett kapitel.

SPECIALläxa: Ge förslag på hur man fixa felmeningar

Fixa felmeningarna som elever har skrivit med hjälp av mitt färgsystem. Använd gärna kommentarsfunktionen för att ge förslag eller ”annotate” under lektionen (se min tutorial för Zoom länkat ovan). Högst upp i det här dokumentet finns era personliga felmeningar.

Kursdatum

Augusti

17/8 + 18/8 + 20/8

24/8 + 25/8 + 27/8

31/8

September

1/9 + 3/9

7/9 + 8/9 + 10/9

14/9 + 15/9 + 17/9

15 träffar totalt 

Extramaterial (finns även på Användbara länkar)

Svenskt uttal: Tumregler

Svenskt slang – En ordlista (som jag uppdaterar kontinuerligt)

Svensk musik

Glöm inte att du har facit:

Du har facit (alla korrekta svar) för både Textboken och Övningsboken nedan:

Facit – Textboken B2+C1

Facit – Övningsboken B2+C1

När börjar nästa kurs?

Det beror på om det finns tillräckligt med kursdeltagare som registrerar sig. Administrationen informerar mig så fort de vet. Vanligtvis brukar nästa kurs fortsätta med samma tider/dagar men ibland måste jag göra några ändringar i schemat. Om du undrar vilka kurser jag har (om tillräckligt med studenter registrerar sig), kan söka efter mitt namn på Folkuniversitets hemsida, vilket jag har gjort här.

Kan jag ha privatlektioner med dig?

Ja! Det är ett alternativ, där jag även kan vara mer flexibel när det kommer till tillgängliga tider såväl som lektionsformatet. Du kan läsa mer om privatlektioner med mig (genom Folkuniversitetet i det här dokumentet eller helt enkelt genom att maila mig.

Vill du ge feedback på mina lektioner?

Då kan ni göra det (anonymt) på min Padlet.

Glöm inte att Folkuniversitet finns på sociala medier!

Har ni frågor kan ni maila mig på Anton.bengtsson@folkuniversitetet.se!

Vänligen,
Anton Bengtsson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.