Lektion 12: 6e augusti torsdag

Tjena!

Tryck på den här länken för att komma till kursens Google Doc.

Här hittar du felmeningar ni har skrivit (du hittar också länken nedan)

Tryck på den här länken för Zoom-länk för kalender

Läxa: Övningsboken

s. 99-106: Hjälpverb
Tips: Sammanfattning – Hjälpverb
Tips: Flashcards – Hjälpverb

EXTRAÖVNING: Hjälpverb (baserat på ÖB s, 99-106

Titta på den här uppgiften om hjälpverb. Kan du avsluta respektive mening med ett lämpligt hjälpverb?

Tips: Du ser hjälpverben högst upp på sidan.

DISKUTERA: Titta på s. 158 Vad är följande för typ av möten?

1. Förmöte
  2. Planeringsmöte
  3. Informationsmöte
  4. Uppföljningsmöte
  5. Inställt möte
  6. Extrainsatt möte

Alla möten (förutom inställda möten) har en dagordning. En dagordning är en lista med punkter på vad som ska göras och vad som ska diskuteras.

Kan du lista några diskussionspunkter för följande möten? OBS! NI SKA INTE DISKUTERA PUNKTERNA)

1) Ett informationsmöte på Spotify om att artister klagar om för dålig stim (“royalties för spelad musik”).

• Ex: Zara Larsson hotar att bojkotta oss
  • Ex 2: Förslag om en kampanj på Facebook.

2) Ett planeringsmöte för Nils-Arne (er bästa kompis) 90-årsdag (japp, ni är alla nu pensionärer).

PRIO FÖR NÄSTA LEKTION: 3) Ett förmöte med er klient innan rättegången. Ni är advokater och ska försvara en klient som påstås ha pinkat (urinerat) på offentlig plats.

Rådande diskussionspunkter:

• Fanns det några förmildrande omständigheter?
  • Var klienten påverkad av någon sjukdom? Kanske var han senil eller dement och lite glömsk?
  • Var han utsatt för grupptryck? Blev han tvingad att kissa på offentlig plats (AV MAFFIAN)?

4) Ett uppföljningsmöte om den stökiga klassen 7B på en högstadieskola. Ni testade att tillämpa (applicera) några nya regler som nu ska utvärderas

5) Ett extrainsatt möte i regeringen där ni precis fått besked (information) om att Finland kommer att invadera Norrland och ta tillbaka Haparanda.

6) Ett inställt möte där ni hade tänkt diskutera hur snabbt Norrland förlorades till Finland. Tyvärr blev mötet inställt då finska styrkor tog över Stockholm snabbare än förväntat.

UPPGIFT: Titta på meningarna 1-8 på s. 138. I vilken av imperativfraserna kan man ha subjekt?

Tips: Vi vill ha subjekt i en imperativfras när vi vill framstå (“förstås”) som trevliga personer.

Tips: När vi vill vara otrevliga personer föredrar vi att inte ha något subjekt.

TEXTBOKEN, s. 148: Dikter och dejtingprofiler

UPPGIFT: Titta på dikten som Pia Delsson skriver på s. 148 och diskutera: hade den fungerat bra som profilinformation på en dejtingsida?

UPPGIFT: Titta på dikten på s. 145. Vad tror ni har hänt med personen? Exempelvis:

1) Har hon förlorat en nära släkting?

2) Har hon gått in i väggen?

3) Är hon pessimistisk över framtiden?

4) Vill hon bara se världen brinna (precis som Jokern)?

UPPGIFT: Läs de tre första styckena i texten Väggen reser sig – igen på s. 144. Sluta alltså läs vid … eller vi – då

SCENARIO: Grattis! Du är nu Bodil Malmsten. Du tar emot en journalist i ditt hem och ska svara på frågorna nedan. Du får gärna läsa texten på s. 144-154 för kontext men då texten är ganska lång är det helt okej att vara lite kreativ istället.

1) Vad menas med utmattningssyndrom?

2) Enligt din åsikt, varför var det så många svenskar som var sjukskrivna på 90-talet och tidigt 2000-tal?

3) Varför gick så få fransmän in i väggen under samma tidsperiod?

4) På vilket sätt tror du att det finns ett samband mellan utbrändhet och introduktionen av glömlampan i moderna samhället?

5) Vad borde man säga till en person som visar tecken (signaler) på utbrändhet men som vägrar inse det själv?

UTMANING: Försök använda orden (lite långsökt) som vi har tränat, det vill säga:

Att mynta ett begrepp

Var och varannan

Till synes

En försvårande omständighet

En förmildrande omständighet

Att ha en släng av något

En gemensam nämnare

Något (som) för mycket gott / ont med sig

Att göra rätt för sig

Att stå i vägen för

Att gå till botten med

En glad prick

Att knyta näven i fickan

Så och så mycket / många

SCENARIO: Du är nu barn till Bodil Malmsten – personen vi läste om på s. 144. Du ser nu att din mamma börjar bränna ut sig själv igen. Därför måste du göra en “intervention” för henne.

Bodil kommer hem till sin glassiga hus i franska Finistère och finner dig där. Hon säger: Nämen hej mitt älskade barn! Hur kommer det sig att du är här?

Gör en valfri skrivuppgift i Rivstart Textboken. Skrivuppgifter är ett bra sätt för lärare att veta en elevs nivå.

På den här länken hittar ni en sammanfattning av samtliga skrivuppgifter i Textböckerna.

Om möjligt, får du gärna skicka det i ett Microsoft Doc men du kan skicka uppgiften i ett mail.

Jag mailar tillbaka feedback med hjälp av ett färgsystem

Jag kommer förmodligen även ta upp (anonyma) felmeningar som vi fixar under lektionstid. Då tar vi hjälp av ovan nämnda färgsystem.

Jag har ingen deadline på mina skrivuppgifter, mer än att den måste skickas in under kursen.

Ett tips är att göra en skrivuppgift när vi är klara med ett kapitel eller halvvägs genom ett kapitel.

SPECIALläxa: Ge förslag på hur man fixa felmeningar

Fixa felmeningarna som elever har skrivit med hjälp av mitt färgsystem. Använd gärna kommentarsfunktionen för att ge förslag eller ”annotate” under lektionen (se min tutorial för Zoom länkat ovan).

UPPDATERADE Kursdatum

INGA LEKTIONER v. 30 –> 21/7 + 23/7

Augusti

En Spotifylista på svenska klassiker