Lektion 7: 14e juli tisdag

Tjena tjena mittbena!

GLÖM INTE: INGA LEKTIONER v. 30 –>21/7 + 23/7

Musiktips: Här kommer en komisk låt om att tvätta händerna från min hemkommun. De gjorde en cover av en klassisk låt av artisten Ted Gärdestad.

 

Tryck på den här länken för att komma till kursens Google Doc.

Här hittar du felmeningar ni har skrivit (du hittar också länken nedan)

Zoom-länk för lektioner: 

https://zoom.us/s/94734397496

TIPS: Läs gärna min Tutorial för Zoom för elever.

Tryck på den här länken för Zoom-länk för kalender

Läxa tills nästa gång 

Alla mina läxor är frivilliga; med andra ord väljer ni själva hur mycket ni vill investera i kursen.

Läxa: Övningsboken

s. 78-80: Adjektiv- och substantivböjning
s. 80-81: Ordpar

TEXTBOKEN, s. 122-123: Verb för kroppen

Jag vet inte om ni har märkt det här, men i svenskan finns det kopiösa olika ord för vad kroppen gör.

Kolla på verben nedan. Kan du med gester [sjeSSter] visa vad verben betyder? Använd gärna ett äpple.

Tips: Ni ser verben i sin kontext på s. 122-123 i Textboken.

 

Håller

Håller upp

Gnider

Sätter

Biter

Biter av

Maler ner

Gnager

Släpper

Putsar

Putsar upp

Skalar

Skruvar

Spetsar

Visar

Visar upp

Vrider sig

Delar

Delar upp

Tuggar

Tuggar till

 

BONUSuppgift: Vad betyder adjektiven och adverben nedan från texten?

Immigt

Noga

Kraftfulla

Omättliga

Förbluffande

Yttersta omsorg

 

BONUSuppgift 2: 

Finns det några fler ord som är nödvändiga för att beskriva på ett målande sätt hur man äter äpple?

Finns det några ord som du fortfarande inte förstår?

 

SCENARIO: Grattis! Du är nu en kändiskock och har ett eget tv-program, precis som den kända tv-kocken Mat-Tina. Din specialitet är dock hur man kan konsumera ett äpple.

Du ska berätta för de tv-tittarna hur man kan äta ett äpple. Övriga personer lyssnar och diskuterar strategier för hur man kan äta äpplet. OBS! Ditt program är sponsrat av mataffären ICA. Detta innebär att du måste göra smygreklam (produktplacering i hemlighet) för Sankt Olof, affärens nyaste äppelsort.

 

Läxa: Textboken B2+C1

 

Läs ingressen på s. 115 i texten Ur “Närhetsimitationer”: 

Första stycket på s. 115 innehåller den typ av personbeskrivningar som är vanlig i dejtingappar. 

 

DISKUTERA: 

Vad får du för bild av personen? 

För vem skulle du rekommendera att dejta den här snubben (mannen)? 

UPPGIFT: Kolla på texten om journalisten Isabelle Ståhl på s. 114. Läs gärna även hennes Ur närhetsimitationer på s. 115-118. 

Om du skulle skapa en tinderprofil till Isabelle, vad skulle du skriva i personbeskrivningen? 

Hur skulle hennes drömmatch se ut? 

Hur skulle hennes “mardrömsmatch” se ut?

Läxa: SKRIVUPPGIFT: 

En frivillig läxa  

Gör en valfri skrivuppgift i Rivstart Textboken. Skrivuppgifter är ett bra sätt för lärare att veta en elevs nivå.

På den här länken hittar ni en sammanfattning av samtliga skrivuppgifter i Textböckerna.

Om möjligt, får du gärna skicka det i ett Microsoft Doc men du kan skicka uppgiften i ett mail.

Jag mailar tillbaka feedback med hjälp av ett färgsystem

Jag kommer förmodligen även ta upp (anonyma) felmeningar som vi fixar under lektionstid. Då tar vi hjälp av ovan nämnda färgsystem.

Jag har ingen deadline på mina skrivuppgifter, mer än att den måste skickas in under kursen.

Ett tips är att göra en skrivuppgift när vi är klara med ett kapitel eller halvvägs genom ett kapitel.

SPECIALläxa: Ge förslag på hur man fixa felmeningar

Fixa felmeningarna som elever har skrivit med hjälp av mitt färgsystem. Använd gärna kommentarsfunktionen för att ge förslag eller ”annotate” under lektionen (se min tutorial för Zoom länkat ovan).

UPPDATERADE Kursdatum

Juni

22/6 + 23/6 + 25/6

29/6 + 30/6

Juli

2/7

6/7 + 7/7 + 9/7

13/7 + 14/7 + 16/7

20/7 + 21/7 + INGEN LEKTION –> 23/7

27/7

15 träffar totalt

Extramaterial (finns även på Användbara länkar)

Svenskt slang – En ordlista (som jag uppdaterar kontinuerligt)

Svenskt uttal: Tumregler

Svensk musik

En Spotifylista på svenska klassiker

En Spotifylista på GAMLA klassiker

Min spotifylista med svenska klassiker (på gott och ont…)

Youtube – Svensk musik: Svenska sommarlåtar

Youtube – Svensk musik: En blanding av olika svenska låtar (av blandad kvalitet…)

Youtube – Svensk musik: 16 Svenska låtar på sex minuter

Information – Korta sammanfattningar om (kända) svenska musikartister

Glöm inte att du har facit:

Du har facit (alla korrekta svar) för både Textboken och Övningsboken nedan:

Facit – Textboken B2+C1

Facit – Övningsboken B2+C1

När börjar nästa kurs?

Det beror på om det finns tillräckligt med kursdeltagare som registrerar sig. Administrationen informerar mig så fort de vet. Vanligtvis brukar nästa kurs fortsätta med samma tider/dagar men ibland måste jag göra några ändringar i schemat. Om du undrar vilka kurser jag har (om tillräckligt med studenter registrerar sig), kan söka efter mitt namn på Folkuniversitets hemsida, vilket jag har gjort här.

Kan jag ha privatlektioner med dig?

Ja! Det är ett alternativ, där jag även kan vara mer flexibel när det kommer till tillgängliga tider såväl som lektionsformatet. Du kan läsa mer om privatlektioner med mig (genom Folkuniversitetet i det här dokumentet eller helt enkelt genom att maila mig.

Vill du ge feedback på mina lektioner?

Då kan ni göra det (anonymt) på min Padlet.

Glöm inte att Folkuniversitet finns på sociala medier!

Folkuniversitetets Instagram

Folkuniversitetets Facebooksida

Har ni frågor kan ni maila mig på Anton.bengtsson@folkuniversitetet.se!

Vänligen,
Anton Bengtsson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.