Lektion 13: 20 juli måndag

Tjena tjena mittbena!

OBS! Glöm inte att vi har ingen lektion 23/7 (torsdag). Alla kursdatum finns längre ner.

UPPDATERING: Jag kommer inom kort (snart) meddela datum för nästa kurs men preliminärt startar den 3e augusti som tidigast.

 

Musiktips: Här kommer en komisk låt om att tvätta händerna från min hemkommun. De gjorde en cover av en klassisk låt av artisten Ted Gärdestad.

 

Tryck på den här länken för att komma till kursens Google Doc.

Tryck här för att hitta era felmeningar.

Zoom-länk för lektioner: 

https://zoom.us/j/96865900400

TIPS: Läs gärna min Tutorial för Zoom för elever.

Zoom-länk för kalender: 

https://zoom.us/meeting/tJIlceyhrjsuGtRN31lOLM5Ji38xi3e7ChYC/ics?icsToken=98tyKuCupj0vE9SVtBmHRowAGo_oZ_PziGJbjbdvsky0Dw9_T1bcP7EaKrssFY_z

Läxa tills nästa gång 

Alla mina läxor är frivilliga; med andra ord väljer ni själva hur mycket ni vill investera i kursen.

Läxa: Övningsboken B2+C1: 

  • s. 154: Synonymer: Att översätta är nödvändigt
  • s. 158-160: Partikelverb med ligga, lägga, sitta, sätta, stå, ställa

Läxa: Textboken:

UPPGIFT: Läs första stycket på s. 201 + versen.

På vilket sätt använder Dagerman bitande ironi i sin vers?

Kan du rimma (rimma: get – vet) om någon aktuell händelse? Försök ha minst fyra rader, precis som Dagerman!

 

UPPGIFT: Läs tredje stycket på s. 201 som börjar med nu följer några produktiva år …

I ingressen stod det att Dagerman ställer “höga krav på ärlighet och sanning”. Vad tror du det anspelar (refererar till) på?

 

Om du hade varit författare eller journalist, vad hade du i sådana fall velat skildra?

 

UPPGIFT: I resten av texten nämns att Dagerman pendlade mellan ångest, depression och skrivkramp. Hur tror du att hans liv slutade?

Hitta på (fantisera) först ett eget slut innan du läser resten av texten.

 

UPPGIFT: Diskutera några avslutande frågor från s. 200:

Har du någon favoritförfattare?

Hur föreställer du dig författaren?

Vad vet du egentligen om författarens liv?

 

På vilket sätt kan en författares personlighet speglas i hens böcker?

Får du en bild av författaren genom att läsa hens böcker?

En del menar att olyckliga författare och konstnärer är intressantare än de som är lyckliga och harmoniska. Håller du med? Varför / varför inte?

 

TEXTBOKEN, s. 218-219: 

UPPGIFT 1: Kolla på nyorden på s. 218. Vet du inte vad nyord betyder kan du ävn läsa texten Nyord på s. 218. Vad tror du de betyder? 

Blåljuspersonal – ”Det måste vara alla som kör brandbil, ambulans och polisbilar”

UPPGIFT 2: Kombinera förklaringarna på s. 218-219 med rätt nyord. 

 

TEXTBOKEN, s. 229: 

UPPGIFT: Läs dialogerna på s. 229 och markera ord eller korta fraser före huvudsatsen. Exempelvis. 

Du Magnus, vet du egentligen vad du håller på med? 

UPPGIFT: Kan du skriva några egna exempel med ord eller korta fraser före huvudsatsen?

Läxa: SKRIVUPPGIFT: 

En frivillig läxa  

Gör en valfri skrivuppgift i Rivstart Textboken. Skrivuppgifter är ett bra sätt för lärare att veta en elevs nivå.

På den här länken hittar ni en sammanfattning av samtliga skrivuppgifter i Textböckerna.

Om möjligt, får du gärna skicka det i ett Microsoft Doc men du kan skicka uppgiften i ett mail.

Jag mailar tillbaka feedback med hjälp av ett färgsystem

Jag kommer förmodligen även ta upp (anonyma) felmeningar som vi fixar under lektionstid. Då tar vi hjälp av ovan nämnda färgsystem.

Jag har ingen deadline på mina skrivuppgifter, mer än att den måste skickas in under kursen.

Ett tips är att göra en skrivuppgift när vi är klara med ett kapitel eller halvvägs genom ett kapitel.

SPECIALläxa: Ge förslag på hur man fixa felmeningar

Fixa felmeningarna som elever har skrivit med hjälp av mitt färgsystem. Använd gärna kommentarsfunktionen för att ge förslag eller ”annotate” under lektionen (se min tutorial för Zoom länkat ovan).

UPPDATERADE Kursdatum

Juni

22/6 + 23/6 + 25/6

29/6 + 30/6

Juli

2/7

6/7 + 7/7 + 9/7

13/7 + 14/7 + 16/7

20/7 + 21/7 + INGEN LEKTION –> 23/7

27/7

15 träffar totalt

Extramaterial (finns även på Användbara länkar)

Svenskt slang – En ordlista (som jag uppdaterar kontinuerligt)

Svenskt uttal: Tumregler

Svensk musik

En Spotifylista på svenska klassiker

En Spotifylista på GAMLA klassiker

Min spotifylista med svenska klassiker (på gott och ont…)

Youtube – Svensk musik: Svenska sommarlåtar

Youtube – Svensk musik: En blanding av olika svenska låtar (av blandad kvalitet…)

Youtube – Svensk musik: 16 Svenska låtar på sex minuter

Information – Korta sammanfattningar om (kända) svenska musikartister

Glöm inte att du har facit:

Du har facit (alla korrekta svar) för både Textboken och Övningsboken nedan:

Facit – Textboken B2+C1

Facit – Övningsboken B2+C1

När börjar nästa kurs?

Det beror på om det finns tillräckligt med kursdeltagare som registrerar sig. Administrationen informerar mig så fort de vet. Vanligtvis brukar nästa kurs fortsätta med samma tider/dagar men ibland måste jag göra några ändringar i schemat. Om du undrar vilka kurser jag har (om tillräckligt med studenter registrerar sig), kan söka efter mitt namn på Folkuniversitets hemsida, vilket jag har gjort här.

Kan jag ha privatlektioner med dig?

Ja! Det är ett alternativ, där jag även kan vara mer flexibel när det kommer till tillgängliga tider såväl som lektionsformatet. Du kan läsa mer om privatlektioner med mig (genom Folkuniversitetet i det här dokumentet eller helt enkelt genom att maila mig.

Vill du ge feedback på mina lektioner?

Då kan ni göra det (anonymt) på min Padlet.

Glöm inte att Folkuniversitet finns på sociala medier!

Folkuniversitetets Instagram

Folkuniversitetets Facebooksida

Har ni frågor kan ni maila mig på Anton.bengtsson@folkuniversitetet.se!

Vänligen,
Anton Bengtsson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.