Lektion 3: 30 juni tisdag

Tjena tjena mittbena!

Tryck på den här länken för att komma till kursens Google Doc.

Här hittar du felmeningar ni har skrivit (du hittar också länken nedan)

Zoom-länk för lektioner: 

https://zoom.us/s/94734397496

TIPS: Läs gärna min Tutorial för Zoom för elever.

Tryck på den här länken för Zoom-länk för kalender:

Läxa: Övningsboken

  • 61-63: Reflexiva possessiva pronomen
    • Tips: Sammanfattning – Reflexiva Possessiva pronomen
    • Tips 2: Sammanfattning – Reflexiva possessiva pronomen + reflexiva + possessiva

Läxa: Övningsboken

  • 64-65: Blandade pronomen

Läxa: Textboken B2+C1

Grattis! Du är nu programvärd för Babel, ett program som är lite “pretto” på SVT Play. Du ska nu intervjua Per Anders Fogelström, som du kan läsa mer om på s. 91-92. 

Egentligen är Fogelström stendöd, men du har lyckats återuppliva honom precis som man gjorde med Frankensteins monster.  

Uppgift: Vilka frågor vill du ställa till Fogelström? 

Här är några punkter om hans liv: 

  1. Hans farsa (pappa) drog till USA när Fogelström var 5 år
  2. Fogelström levde under knappa förhållanden (var fattig)
  3. Starkt engagemang för samhällsfrågor, exempelvis:
    • Övertygad pacifist 
    • Emot svenska kärnvapen (ordförande för en anti-atomgrupp)
  1. Rullstolsburen efter en stroke men jobbar oavsett lika hårt. 

Uppgift: Okej, nu är det dags för intervjun. Du är live om 3 2 1 …

UPPGIFT: Författare

Grattis! Du är nu en hyllad, fast något pretentiös, författare. Du kommer nu får beskriva några bilder. Försök använda orden från s. 93 i Textboken B2+C1. 

Tips 1: Försök gärna ha utsatta människor som tema. 

Tips 2: VAR PRETENTIÖS! Exempelvis: På ett snöfyllt torg såg jag inte bara platsen fyllas av människor, utan även en man fyllas av tårar i ögonen. Trots sorlet kunde jag höra mannen snyfta som ett litet barn.

Alla ord finns i texten på s. 94-101, men nedan har ni också några exempelmeningar. Vi kommer kanske ta några ord per lektion. 

Att bedra – Jag bedrar människor på pengar. 

Betryckt – Betryckt av den ökade kostnaden, blev Konrad ledsen (s. 98)

Fyllas av – Jag fylls av glädje när jag tänker på mina barn. 

Gäcka – Rånarna i helikopterrånet (år) 2009 gäckade polisen länge. 

Ilskna till – Lars ilsknade till och började skrika på receptionisten. 

Ett legat – Vännen levde fattigt på det legat han fått efter sin far (s. 96)

Ett myller – Det var ett myller av myror på altanen. 

Omskakad – Lily var ännu så omskakad och rädd att hon behövde stödet (s. 98).

Skockas – Alla skockades i olika falanger under mötet. 

Ett sorl – Utanför fönstret hördes sorlet från stan. 

Strömma ut – Genom dörren strömmade det ut panikslagna människor.

En uppgörelse – Efter långa diskussioner nåddes till slut en uppgörelse om vem som skulle få styra landet. 

Välla förbi – Så många vällde förbi med fart mot utgången. 

Ängslig – Småbarn kan lätt bli ängsliga när de är kissnödiga.

Läxa: SKRIVUPPGIFT: 

En frivillig läxa  

  • Gör en valfri skrivuppgift i Rivstart Textboken. Skrivuppgifter är ett bra sätt för lärare att veta en elevs nivå.
  • På den här länken hittar ni en sammanfattning av samtliga skrivuppgifter i Textböckerna.
  • Om möjligt, får du gärna skicka det i ett Microsoft Doc men du kan skicka uppgiften i ett mail.
  • Jag mailar tillbaka feedback med hjälp av ett färgsystem
  • Jag kommer förmodligen även ta upp (anonyma) felmeningar som vi fixar under lektionstid. Då tar vi hjälp av ovan nämnda färgsystem.
  • Jag har ingen deadline på mina skrivuppgifter, mer än att den måste skickas in under kursen.
    • Ett tips är att göra en skrivuppgift när vi är klara med ett kapitel eller halvvägs genom ett kapitel.

SPECIALläxa: Ge förslag på hur man fixa felmeningar

Fixa felmeningarna som elever har skrivit med hjälp av mitt färgsystem. Använd gärna kommentarsfunktionen för att ge förslag eller ”annotate” under lektionen (se min tutorial för Zoom länkat ovan).

UPPDATERADE Kursdatum

Juni

23/6 + 25/6

30/6

Juli

2/7

7/7 + 9/7

14/7 + 16/7

INGA LEKTIONER v. 30 –> 21/7 + 23/7

28/7 + 30/7

Augusti 

4/8 + 6/8

11/8 + 13/8

18/8

15 träffar totalt 

Extramaterial (finns även på Användbara länkar)

Stencil: Hälsningsfraser och konversationsfraser

Svenskt uttal: Tumregler

Svenskt slang – En ordlista (som jag uppdaterar kontinuerligt)

Svensk musik

Glöm inte att du har facit:

Du har facit (alla korrekta svar) för både Textboken och Övningsboken nedan:

Facit – Textboken B2+C1

Facit – Övningsboken B2+C1

När börjar nästa kurs?

Det beror på om det finns tillräckligt med kursdeltagare som registrerar sig. Administrationen informerar mig så fort de vet. Vanligtvis brukar nästa kurs fortsätta med samma tider/dagar men ibland måste jag göra några ändringar i schemat. Om du undrar vilka kurser jag har (om tillräckligt med studenter registrerar sig), kan söka efter mitt namn på Folkuniversitets hemsida, vilket jag har gjort här.

Kan jag ha privatlektioner med dig?

Ja! Det är ett alternativ, där jag även kan vara mer flexibel när det kommer till tillgängliga tider såväl som lektionsformatet. Du kan läsa mer om privatlektioner med mig (genom Folkuniversitetet i det här dokumentet eller helt enkelt genom att maila mig.

Vill du ge feedback på mina lektioner?

Då kan ni göra det (anonymt) på min Padlet.

Glöm inte att Folkuniversitet finns på sociala medier!

Har ni frågor kan ni maila mig på Anton.bengtsson@folkuniversitetet.se!

Vänligen,
Anton Bengtsson

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.