Lektion 3: 25e juni

Tjena tjena mittbena!

Tryck på den här länken för att komma till kursens Google Doc.

Tryck här för att hitta era felmeningar.

Zoom-länk för lektioner: 

https://zoom.us/j/96865900400

TIPS: Läs gärna min Tutorial för Zoom för elever.

Zoom-länk för kalender: 

https://zoom.us/meeting/tJIlceyhrjsuGtRN31lOLM5Ji38xi3e7ChYC/ics?icsToken=98tyKuCupj0vE9SVtBmHRowAGo_oZ_PziGJbjbdvsky0Dw9_T1bcP7EaKrssFY_z

Alla mina läxor är frivilliga; med andra ord väljer ni själva hur mycket ni vill investera i kursen.

1. Vad vill ni förbättra med er svenska? Försök att tänka på specifika situationer och problem i din vardag!

Läxa: Övningsboken B2+C1: 

Läxa: Övningsboken B2+C1: 

  • 113-115: s-passiv
    • Tips 1: Sammanfattning – Verbgrupper (Repetition)
    • Flashcards – Träna verbgrupper
    • Gravity – Ett stressigt spel för om du vill träna verbgrupper under press
    • Tips 2: Sammanfattning – Specialfall med verbgrupper (B2+C1 kap 1, s. 6-8)
    • Tips 3: Powerpoint – Verbgrupper och verbformer

Läxa: Textboken

Uppgift 1: Kan du komma på några synonymer eller fraser med samma betydelse som fraserna på s. 174?

Tips: Fraserna finns i texten Ur ”Gustavs grabb” på s. 175-177.

 

Att köra så det ryker (s. 175, andra stycket)

X räcker gott (s. 175, tredje stycket). 

Och bilen går bra? (s. 176, andra repliken)

Fattas bara (s. 176, tredje repliken)

N kan gå hur långt som helst (s. 176, fjärde repliken)

I sakta mak (s. 177, andra stycket) 

Att gå käpprätt åt helskotta (s. 177, tredje stycket) 

 

Uppgift 2: Kan du antingen definiera eller ge en synonym på följande ord från s. 177?

KorvLarsson har fått storhetsvansinne

Ett år senare har KorvLarsson gått i konkurs … 

Den tid då vi tillbringade mer tillsammans än vi gjort under återstoden av våra liv. 

Den där stollen Påmm Fritten. 

Det gick säkert bra, säger jag avledande.

Läxa: Textboken

Vilken av livsvisdomarna på s. 178 passar bäst in på berättelsen om KorvLarsson? Finns det någon annan livsvisdom som bättre sammanfattar texten? 

Man ska aldrig ändra på ett vinnande koncept.

Högmod går före fall.

Du ska inte tro att du är någon (Jantelagen). 

Man ska veta sin plats.

Läxa: SKRIVUPPGIFT: 

En frivillig läxa  

  • Gör en valfri skrivuppgift i Rivstart Textboken. Skrivuppgifter är ett bra sätt för lärare att veta en elevs nivå.
  • På den här länken hittar ni en sammanfattning av samtliga skrivuppgifter i Textböckerna.
  • Om möjligt, får du gärna skicka det i ett Microsoft Doc men du kan skicka uppgiften i ett mail.
  • Jag mailar tillbaka feedback med hjälp av ett färgsystem
  • Jag kommer förmodligen även ta upp (anonyma) felmeningar som vi fixar under lektionstid. Då tar vi hjälp av ovan nämnda färgsystem.
  • Jag har ingen deadline på mina skrivuppgifter, mer än att den måste skickas in under kursen.
    • Ett tips är att göra en skrivuppgift när vi är klara med ett kapitel eller halvvägs genom ett kapitel.

SPECIALläxa: Ge förslag på hur man fixa felmeningar

Fixa felmeningarna som elever har skrivit med hjälp av mitt färgsystem. Använd gärna kommentarsfunktionen för att ge förslag eller ”annotate” under lektionen (se min tutorial för Zoom länkat ovan).

Kursdatum

Juni

22/6 + 23/6 + 25/6

29/6 + 30/6

Juli

2/7

6/7 + 7/7 + 9/7

13/7 + 14/7 + 16/7

20/7 + 21/7 + 23/7

15 träffar totalt

Extramaterial (finns även på Användbara länkar)

Svenskt uttal: Tumregler

Svensk musik

Glöm inte att du har facit:

Du har facit (alla korrekta svar) för både Textboken och Övningsboken nedan:

Facit – Textboken B2+C1

Facit – Övningsboken B2+C1

När börjar nästa kurs?

Det beror på om det finns tillräckligt med kursdeltagare som registrerar sig. Administrationen informerar mig så fort de vet. Vanligtvis brukar nästa kurs fortsätta med samma tider/dagar men ibland måste jag göra några ändringar i schemat. Om du undrar vilka kurser jag har (om tillräckligt med studenter registrerar sig), kan söka efter mitt namn på Folkuniversitets hemsida, vilket jag har gjort här.

Kan jag ha privatlektioner med dig?

Ja! Det är ett alternativ, där jag även kan vara mer flexibel när det kommer till tillgängliga tider såväl som lektionsformatet. Du kan läsa mer om privatlektioner med mig (genom Folkuniversitetet i det här dokumentet eller helt enkelt genom att maila mig.

Vill du ge feedback på mina lektioner?

Då kan ni göra det (anonymt) på min Padlet.

Glöm inte att Folkuniversitet finns på sociala medier!

Har ni frågor kan ni maila mig på Anton.bengtsson@folkuniversitetet.se!

Vänligen,
Anton Bengtsson

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.