Lektion 1: 3e juni onsdag

Vad kul att träffa er alla!

Tips från elev: Några dikter på svenska om Coronaviruset. Trevlig läsning!

I det här dokumentet finns vårt Google Doc som jag kommer använda som hjälp under våra lektioner.

VIKTIGTLänk för (alla) Zoom-möten:

Länk till elektronisk kalender för Zoom:

Teman att diskutera kommande lektioner

Du måste inte göra läxor inför mina lektioner – välj själv hur mycket du vill investera i kursen.  Nedan presenterar jag några förslag på vad vi kan diskutera nästa lektion. Ni får gärna kontakta mig med förslag på fler (eller andra) saker ni vill prata om.

Jag brukar ofta presentera 1 eller 2 ämnen så ni har tid att läsa dem i förväg!

Kap 12 B1+ B2: Utmaningar och att våga

DISKUTERA: Utmaningar

• Vad har varit dina små och stora utmaningar i livet? Du kan läsa mer om utmaningar på s. 159 i Textboken B1+B2

SCENARIO:

• Grattis! Du är nu en inspirerande föreläsare!
  • Närmare bestämt (“mer specifikt”) är du Sveriges Tony Robbins – kolla på den här trailern för inspiration. Du reser runt och ger svindyra föreläsningar (10 000 kr per biljett, ingen grupprabatt) där du fixar personers utmaningar. Du har nu bokat Globen i Stockholm för ditt seminarium “dejt med ödet”.
  • Person 2 berättar om en utmaning, exempelvis:

(1) Hjälp mig! Jag vill kunna prata svenska inför en grupp utan att bli nervös

(2) Jag ska gå upp för Kebnekaise, ett berg i Lappland, men jag vet inte om jag fixar det.

(3) Jag ska arrangera melodifestivalen, och jag vet inte om jag fixar det

Föreläsaren ger superintensiva tips och råd, precis som Tony Robbins.

DISKUTERA:

• Vi kollar på citaten på s. 158 i Textboken B1+B2 och diskuterar: vilket citat tycker du bäst om? Varför?

Textboken A1+A2 Kap 17: Boende

Vi gör den här uppgiften tillsammans, så du behöver inte förbereda dig så mycket!

SCENARIO: Grattis! En av er är nu en mäklare. En mäklare säljer hus till kunder. Nu kommer en kund och vill köpa ett boende. Ni ska alltså göra en “pitch” för ett boende för kunden.

• Din chef vill gärna att du säljer det här huset. Fokusera på rummen på s. 2-3.
  • Kunden vill gärna också boka in en visning. En visning betyder att kunden besöker boendet och inspekterar boendets kvalitet.

Mäklaren: Välkommen till Antons mäklarbyrå. Hur kan jag hjälpa dig?

Tips: Användbara ord finns på s. 178; 183-185 i Textboken A1+A2

Sammanfattning – Svordomar

Sammanfattning – Tidsprepositioner

Stencil: Hälsningsfraser och konversationsfraser

Komediklipp av Inte Okej – Hur hälsar man på svenska?

Är du nervös över Skype (ZOOM)-lektioner?

OBS! VI KOMMER ATT HA LEKTION I ZOOM ISTÄLLET. PÅ DEN HÄR LÄNKEN HITTAR NI GRUNDLÄGGANDE (”BASIC”) INFORMATION OM ZOOM. För avancerade funktioner för Zoom rekommenderar jag den här länken

INTE AKTUELLT LÄNGRE: Det är ingen fara! Du kan läsa mer om hur jag undervisar i min tutorial. Tyvärr finns den än så länge bara på engelska. Där kan du också läsa mer om hur jag delar upp er i ”Breakout Rooms” (i mindre grupper) under lektionen.

Juli

14 träffar totalt

[Do you want to give feedback on my lessons? Then you can do that (anonymously) on my Padlet linked below.]

Då kan ni göra det (anonymt) på min Padlet.