Lektion 3: 5e maj

Tjena tjena mittbena!

Tryck på den här länken för att komma till kursens Google Doc.

Zoom-länk för lektioner: 

https://zoom.us/j/93678070088

TIPS: Läs gärna min Tutorial för Zoom för elever.

Zoom-länk för kalender: 

https://zoom.us/meeting/tJcrcOGoqTsqEtyyrQAP4Zvp7uBu3mf0dMao/ics?icsToken=98tyKuCrqDwiGtOVsBGPRowqBI_CWfTwtmJfj7dEhQ3UIhAHWBXmYfdgJ-FyFojU

Frivillig läxa

Läxa: Textboken

Läs dialogerna och stryk under alla idiomatiska uttryck ni hittar på s. 20.

Vad betyder de?

Finns det liknande uttryck på andra språk (som du kan översätta ordagrant (ord för ord) till svenska?

Läxa: Textboken

Uppgift 1: Skumläs texten ord, ord ord på s. 14-16.

Uppgift 2: Försök hitta synonymer eller fraser till orden jag har listat från texten.

Uppgift 3: Kolla på orden på s. 17.

  1. Vad tänker du när du hör orden?
  2. Kombinera ljudhärmande orden med rätt sak. Skippa dem som du är osäker på.
    1. Tips: Sammanfattning – Ljudsymbolik
  3. Fundera: Hur låter det på andra språk?

Läxa: Övningsboken B2+C1:

  • s. 14: Markera var adverbet passar bäst i den kursiverade meningen.

Läxa: Övningsboken B2+C1:

  • s. 6: Verbgrupp 1-3
    • Tips 1: Sammanfattning – Specialfall med verbgrupper – B2+C1 kap 1 s. 6-8
    • Tips 2: Sammanfattning – Verbgrupper (Repetition)
      • Flashcards – Träna verbgrupper
      • Gravity – Ett stressigt spel för om du vill träna verbgrupper under press
    • Tips 3 Powerpoint – Verbgrupper och verbformer
  • s. 9-11: Ordföljd: huvudsats

Läxa: Ge förslag på hur man fixa felmeningar

Fixa felmeningarna som elever har skrivit med hjälp av mitt färgsystem. Använd gärna kommentarsfunktionen för att ge förslag eller ”annotate” under lektionen (se min tutorial för Zoom länkat ovan).

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.