Lektion 13: 20e maj onsdag

Tjena tjena mittbena!

I det här dokumentet finns vårt Google Doc som jag kommer använda som hjälp under våra lektioner.

VIKTIGTLänk för (alla) Zoom-möten:

Uppdatering:

Nästa kurs börjar preliminärt 3 juni, men vi behöver 2 studenter till. Så fort vi har två studenter till börjar nästa lektion på direkten!

’Det beror på om det finns tillräckligt med kursdeltagare som registrerar sig. Administrationen informerar mig så fort de vet. Vanligtvis brukar nästa kurs fortsätta med samma tider/dagar men ibland måste jag göra några ändringar i schemat. Om du undrar vilka kurser jag har (om tillräckligt med studenter registrerar sig), kan söka efter mitt namn på Folkuniversitets hemsida, vilket jag har gjort här.

SCENARIO

Grattis! Du är nu monarken i Sverige. Monarken träffar statsministern och utrikesministern på en fika ibland i utrikesnämnden där monarken blir uppdaterad om internationella frågor. Monarken ska nu informeras om skandaler i Sverige, exempelvis:

1. Österrike säger att Sverige fuskar i Eurovision (och det är sant)
  2. Nordkorea har fortfarande inte betalat för volvobilarna de köpte på 70-talet.
  3. Danmarks prins vill göra Skåne danskt. Många rebeller i Skåne vill göra en revolution.

Ers majestät, jag har något att berätta som ni borde veta…

Diskussion: En resa dit och tillbaka

(1) En eller flera av er jobbar på en resebyrå, där ni ska pitcha resor till de andra.

(2) En är låtsas-sakkunnig (expert) om platserna men hittar egentligen bara på saker.

• Hitta på = fantisera

(3) Du stöter på problem på ditt hotell. Exempelvis tappade hotellet bort din bokning. Därför måste du ringa till din resebyrå och klaga.

(4) Du berättar om din/er resa i fikarummet.

Tips på förberedelser:

• B1+B2 Rivstart Textboken s. 86-87; 92-93
  • Artikel från Aftonbladet: Topp 10 resmål i Sverige
  • Fraser för klagomål i Textboken B1+B2 på s. 193

[Do you want to give feedback on my lessons? Then you can do that (anonymously) on my Padlet linked below.]