Lektion 6: 17e april fredag

Tjabba!

På den här länken hittar ni kursens Google Doc.

VIKTIGT: Länk för (alla) Zoom-möten:

https://zoom.us/j/912272345

TIPS: Läs gärna min Tutorial för Zoom för elever.

Vill du ha mer material? Scrolla ner till extramaterial!

Tips: Är du ensam i ett BR-room för din partner har wifi-problem? Använd i sådana fall funktionen Raise your hand så kommer jag och pratar med dig istället.

Läxa tills nästa lektion

Alla läxor är frivilliga [all homework is optional]!

Ibland ger jag samma läxa som tidigare så ni kan träna igen. [Sometimes I give the same homework as given previously so you can revisit some components that we have practiced.]

Gamla läxor? Scrolla ner till tidigare blogginlägg!
[Old homework? Scroll down to previous blog posts!

EXTRA: Jobba som mäklare

SCENARIO: Grattis! En av er är nu en mäklare. En mäklare säljer hus till kunder. Nu kommer en kund och vill köpa ett boende. Ni ska alltså göra en “pitch” för ett boende för kunden. 

  • Din chef vill gärna att du säljer det här huset. Fokusera på rummen på s. 2-3. 
  • Kunden vill gärna också boka in en visning. En visning betyder att kunden besöker boendet och inspekterar boendets kvalitet. 

Mäklaren: Välkommen till Antons mäklarbyrå. Hur kan jag hjälpa dig?

Läxa: Övningsboken, kap 17

  • s. 166: Subjunktioner (Repetition)
  • s. 166: Relativa bisatser med satsadverb (Repetition)
  • s. 167: Relativa pronomen: som och där (Repetition)
  • s. 167: Ordföljd + bisats + huvudsats (Repetition)

Läxa: Övningsboken, kap 17

  • s. 159-160: Jämförelser (lika + positiv + som)
    • Tips: Sammanfattning – Jämförelser (lika + adjektitv i positiv + som) + (Adjektiv i komparativ + än)
  • s. 161-162: Verb för position: sitter/ligger/står om saker (det ligger en sko)
    • Tips: Sammanfattning –  Står / ligger / sitter + Presentation (det finns)
  • s. 163: Presenting (det finns/är …)
  • s. 164-165: Ser + Adjektiv + ut

Läxa: TEXTboken, kap 17

  • Skriv rätt siffra till varje bild på möbel på s. 185.
  • Var beredd på att prata om de olika rummen på s. 186 (högst upp) med hjälp av fraserna i den gula rutan på s. 186

Läxa: TEXTboken, kap 17

Läs igenom texterna Äntligen hemma, något för den händige och Mambo på s. 178-179. Slå upp svåra ord (vi kommer prata mycket om boende; bland annat kommer du att jobba som mäklare).

Bonusuppgift: Markera adverb i:

  • Positiv
  • Komparativ
  • Superlativ

Läxa: TEXTboken, kap 17

Fyll i de spatiala prepositioner på s. 183. Vi kommer att göra det under lektionen men det kan vara bra att träna dem före lektionen.

Läxa: Övningsboken, Kap 16: 

  • s. 150: Relativa bisatser med satsadverb
    • Relevant repetition: 
      • s. 115-116: Subjunktioner och bisatser (kap 12)
      • s. 117-118: Huvudsatser och bisatser (kap 12)
      • s. 149-150: Subjunktioner
    • Tips:
      • Sammanfattning – Satsadverbial (stance adverbials)
      • Lista: Subjunktioner (och engelska motsvarigheter)
  • s. 154: Prepositioner och verbpartiklar

EXTRALäxa: Framstegstest

    • Gör Framstegstest kap 14-16
      • Facit finns på sista sidan!
  • Ignorera kap 16 (det är för A2 Del 2)!

 

Läxa: SKRIVUPPGIFT: Skriv en text skoltid, utbildning och framtid

  • Skriv en text om din skoltid och utbildning (och gärna också om dina framtidsplaner)
  • Använd Textboken på s. 175 som inspiration!
  • Maila till mig på Anton.bengtsson@folkuniversitetet.se
    • DEADLINE: Ingen specifik deadline
    • ELLER: ge till mig under nästa lektion.
  • Jag återkommer med kommentarer!
  • Skicka gärna i ett Microsoft Word dokument

LÄXA: Bli intervjuad i Skavlan

  • Förbered dig på följande:
  • Uppgift: Grattis! Du är nu en kändis som blir intervjuad i tv-programmet Skavlan, ett prestigefullt talkshowprogram från SVT. Du ska berätta om ditt liv i skolan och exempelvis svara på frågor som:
    • 1. Vad tyckte du om skolan? Vad var bäst och sämst?
    • 2. Var du en plugghäst? Var det coolt eller töntigt att vara en plugghäst?
    • 3. Vilka var dina favoritämnen? Varför?
    • 4. Fanns det några ämnen som du tyckte var svåra?
    • 5. Hade du någon favoritlärare?
      • Varför tyckte du om honom eller henne?
    • 6. Fanns det någon lärare som du inte tyckte om?
    • 7. Vad gjorde du efter skolan?
    • 8. Hur har skolan format din succé som … ?
  • Tips: Ni har exempel på ämnen i skolan på s. 172

EXTRAMATERIAL

Sammanfattning – Stryka subjekt (Lisa äter mat och (HON) dricker kaffe)

Sammanfattning – VAD ÄR EN BISATS? (REKOMMENDERAS)

  • Sammanfattning – Huvudsats och bisats (jättebra för struktur för huvudsats och bisats)
    • Fungerar inte ovan länk har du en pdf. version här
  • Bonus: Huvudsatser och bisatser med engelsk förklaring
  • Sammanfattning – Bisatser –> Avancerad. Svarar på nedan frågor:
    • Vad är en bisats?
    • Är bisats separerad från en huvudsats?
    • Varför är bisats position 1 i en huvudsats?
    • Varför kan man stryka som i vissa bisatser?
    • Varför kan man stryka har/hade i vissa bisatser?
    • Vad är restriktiv och icke-restriktiv bisats?
    • Varför kan man inte stryka som i restriktiva bisatser?
  • Sammanfattning – Satsadverbial (stance adverbials)
  • Lista: Subjunktioner (och engelska motsvarigheter) –> REKOMMENDERAS!
  • Bonus: Kan ”så” vara en bisatsinledare/subjunktion?

Tips – Länkar till tv-program och radio för nybörjare och avancerade studenter

Tidsuttryck – Infostencil

Sammanfattning – Futurum (framtid) i svenskan

Sammanfattning – Tidsprepositioner

Svensk musik

PRAKTISKA DETALJER:

COURSE DATES FOR A2 Del 1

27/3 + 30/3

3/4 + 6/4

Vi har ingen lektion 10/4 eftersom det är Långfredagen

13/4 (–> Däremot har vi lektion Annandag påsk) + 17/4

20/4 + 24/4

27/4 + 1/5 (… och även 1e maj)

4/5 + 8/5

11/5 + 15/5

18/5

When will the next course start?

That depends on if there are enough course participants that register (the administration informs me as soon as they know). Normally, the next course continues with the same hours/days but sometimes I have to make some alterations. If you are wondering which courses I will do (if enough students register) you search for my name on Folkuniversitetet’s webpage, which I have done here.

Can I do private lessons with you?

Yes! That’s an alternative, where I can also be more flexible when it comes available hours as well as the lesson format. You can read more about private lessons with me (through Folkuniversitetet) in this document or simply email me.

Nervous over NOT-skype BUT ZOOM-lessons?

WARNING: We will have lessons in ZOOM instead. On this link, you will find basic information about Zoom. For advanced functions for Zoom, I recommend this link

Don’t be! You will get used to it. For preparations, I recommend you grab a look at my tutorial for students. SOME PARTS ARE NOW OUTDATED, THOUGH. 

ÖVRIGT:

Glöm inte att du har facit till Rivstart på Rivstarts hemsida (och nedan): 

[Don’t forget that you have the key and a wordlist for Rivstart on Rivstart’s webpage (and below)]:

Facit

  • Facit – Övningsbok – A1+A2
  • Facit – Textboken – A1+A2

Du har också en ordlista Rivstart Textboken!

You also have a wordlist for Rivstart Textboken!

Ordlista – Textbok – A1+A2

Missat någon lektion eller två?

Maila mig! Jag kan ge en uppdatering.

[missed a lesson or two? Email me! I can give you an update.] 

Är kursen för enkel för dig?

Maila mig! Du kan alltid pröva en annan nivå och byta tillbaka igen om den inte fungerar för dig.

[is the course to simpel for you? Email me! You can always try another level and switch back if it is not working out for you.]

Vill du ge feedback på mina lektioner?

[Do you want to give feedback on my lessons? Then you can do that (anonymously) on my Padlet linked below.]

Då kan ni göra det (anonymt) på min Padlet.

Glöm inte att Folkuniversitet finns på sociala medier!

Har ni frågor kan ni maila mig på Anton.bengtsson@folkuniversitetet.se!

Vänligen,
Anton Bengtsson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.