Lektion 2: 9e april torsdag

Tjena tjena mittbena!

I det här dokumentet finns vårt Google Doc som jag kommer använda som hjälp under våra lektioner.

VIKTIGTLänk för (alla) Zoom-möten:

Du måste inte göra läxor inför mina lektioner – välj själv hur mycket du vill investera i kursen.  Nedan presenterar jag några förslag på vad vi kan diskutera nästa lektion. Ni får gärna kontakta mig med förslag på fler (eller andra) saker ni vill prata om.

Glöm inte: Vad som händer i BR-rooms, stannar i BR-rooms! Ni får alltså prata om vad ni vill 🙂

Tips: Är du ensam i ett BR-room för din partner har wifi-problem? Använd i sådana fall funktionen Raise your hand så kommer jag och pratar med dig istället.

Nästa lektion

(1) Vi pratar lite mer om sporter.

(2) B1 Kap 2

TEMA: Relationer och partners

SCENARIO:  Grattis! Du är nu en relationsexpert. Du ska ge tips till din kompis hur man gör slut på en relation. Göra slut = säga: Jag vill inte vara tillsammans längre

Tips: Bra ord och fraser finns i den gula rutan på s. 25 i Textboken.

SCENARIO: DU SKA GÖRA SLUT MED DIN PARTNER. Ni fantiserar att ni är tillsammans. En person ska kanske göra slut.

Om ni är tre personer är ni i ett polyamoröst förhållande (relation)

Person 1 börjar: Du, jag har tyvärr något dåligt jag måste berätta för dig …

DISKUTERA:

1. Hur skaffar man nya vänner i Sverige?
  2. Hur blir man bäst vän med en svensk?
  3. Vad värderar ni mest hos en vän?
  4. Har ni några vänner som egentligen är fiender (“frenemies”)?
  5. Vad stör dig mest hos dina vänner? Stör dig = Irriterar dig

Tips: Bra adjektiv finns på s. 21 och bra fraser på s. 22

Det är helt okej att säga: förlåt, jag förstår tyvärr inte frågan. Kan vi skippa den frågan?

Sammanfattning – Svordomar

Sammanfattning – Tidsprepositioner

Stencil: Hälsningsfraser och konversationsfraser

Komediklipp av Inte Okej – Hur hälsar man på svenska?

Är du nervös över Skype (ZOOM)-lektioner?

OBS! VI KOMMER ATT HA LEKTION I ZOOM ISTÄLLET. PÅ DEN HÄR LÄNKEN HITTAR NI GRUNDLÄGGANDE (”BASIC”) INFORMATION OM ZOOM. För avancerade funktioner för Zoom rekommenderar jag den här länken

INTE AKTUELLT LÄNGRE: Det är ingen fara! Du kan läsa mer om hur jag undervisar i min tutorial. Tyvärr finns den än så länge bara på engelska. Där kan du också läsa mer om hur jag delar upp er i ”Breakout Rooms” (i mindre grupper) under lektionen.

[Do you want to give feedback on my lessons? Then you can do that (anonymously) on my Padlet linked below.]